Jag fick tag på en fin gammal Honda från 1977, en CB500. De är aningen mindre med 50 kg lägre vikt än CB750 från samma år. Det gör att den känns mycket lätt att hantera.
Effekten på en sådan här uppges till strax under 50 hästkrafter. Den upplevs pigg och det räcker utmärkt till för en öppen hoj som det inte är skönt att köra fortare än 110 eller något liknande.
En sak som man märker direkt är hur villig den är att svänga när man ger den en puff på styret. Det är stor skillnad till det bättre på småvägar jämfört med hojar på närmare 200 hp som gör uppåt 300 km/h. En sådan kan inte vara lika snabbstyrd utan att riskera wobbel i höga farter.
Honda CB500 Four
Honda CB500 Four
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Honda CB500 Four
Klart fräsig, går bättre än mycket engelskt ifrån samma tid(dvs de som överlevde) skulle gärna ha en sån.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Härliga hojar och minus 50kg är mycket. Hade en Norton Commando 750 och en Atlas 750 för länge sen och testade en polares CB750, men blev överraskad över hur klumpig den kändes. CB500 är säkert mycket roligare.
Apollo 8037, klenstummis
Ja den är fin att köra och lagom åt mig som bara är strax över 170 cm. En vän som är lång har en CB750 och den når jag inte ner till marken på ordentligt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Royal Enfield har nyproducerat flera klassiker samt kommit ut på marknaden med en hel del fräna och fräsiga modeller!
Kika på deras nya modeller om du törs... Vem kan inte älska deras typiska sound? Kolla här får du se, en encylindrig motor som gör allt man egentligen kan behöva! Precis som din vackra gamla Honda. Farsan min köpte en typ splirrans kawazaki Z 1000 på mitten av 80-talet... typ det värsta åket på den tiden
fortfarande fet men din Honda är snyggare, royal enfield låter godare, triumph har ju några jävla fina enklare hojar också!
Kika på deras nya modeller om du törs... Vem kan inte älska deras typiska sound? Kolla här får du se, en encylindrig motor som gör allt man egentligen kan behöva! Precis som din vackra gamla Honda. Farsan min köpte en typ splirrans kawazaki Z 1000 på mitten av 80-talet... typ det värsta åket på den tiden

Reklam hörna? Även om Royal Enfield Continental GT är trevlig. Sen att jämföra en modern likande hoj med gammalt är ju inte grejen. Sen en 1988 Suzuki GSXR 1100cc var en 300km/h skulle ta den före en Roval enfield alla dar i veckan om ska ha raket.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar