Sachs 504 vill inte gå
Sachs 504 vill inte gå
Hej
Jag har köpt en Rex miniped med sachs 504 motor som inte riktigt vill gå.
För att starta den behöver jag först pumpa fram bensin till förgasaren, då startar den ibland men den går bara i några sekunder innan den dör, pumpar jag inte fram bensin så startar den inte alls.
Han jag köpte mopeden av sa att förgasaren va relativt ny men den hade stått ett tag så jag har rengjort förgasaren noga några gånger och även tanken, någon som har idé på vad felet kan vara?
Bestyckningen är 60 och nålen är i det översta läget (klipset sitter längs ner) och det är inget luftfilter på.
Är väldigt tacksam för alla hjälp
Jag har köpt en Rex miniped med sachs 504 motor som inte riktigt vill gå.
För att starta den behöver jag först pumpa fram bensin till förgasaren, då startar den ibland men den går bara i några sekunder innan den dör, pumpar jag inte fram bensin så startar den inte alls.
Han jag köpte mopeden av sa att förgasaren va relativt ny men den hade stått ett tag så jag har rengjort förgasaren noga några gånger och även tanken, någon som har idé på vad felet kan vara?
Bestyckningen är 60 och nålen är i det översta läget (klipset sitter längs ner) och det är inget luftfilter på.
Är väldigt tacksam för alla hjälp
Re: Sachs 504 vill inte gå
Vilken 504? Automat eller växlad?
Automaten kan läcka i pysventilen och då går den inte.
#60 låter som ett väldigt stort munstycke.
Jag har fixat lite med kompisens DBS Handy (Hercules) och den har #50 och går för fett. Att plocka av luftfiltret hjälper marginellt på den. Behövs nog ett #48.
Har du sotat ur krök och ljuddämpare? Och utblåskanalen i cylindern?
Är det tätt där så hjälper inte ren förgasare och bortplockat filter. Både inandning och utandning måste funka och gå lätt. 504 och 505 har riktigt tråkiga krökar att sota, det är inte jättelätt att få bort all beläggning i böjarna.
Automaten kan läcka i pysventilen och då går den inte.
#60 låter som ett väldigt stort munstycke.
Jag har fixat lite med kompisens DBS Handy (Hercules) och den har #50 och går för fett. Att plocka av luftfiltret hjälper marginellt på den. Behövs nog ett #48.
Har du sotat ur krök och ljuddämpare? Och utblåskanalen i cylindern?
Är det tätt där så hjälper inte ren förgasare och bortplockat filter. Både inandning och utandning måste funka och gå lätt. 504 och 505 har riktigt tråkiga krökar att sota, det är inte jättelätt att få bort all beläggning i böjarna.
Re: Sachs 504 vill inte gå
Hej
Tack för tipsen, det är en automat och jag har inte sotat ur röret men jag har kollat att utblåset i cylindern är okej.
Jag tror inte den läker i pysventilen men när jag ska starta den så går den ibland när jag har handtaget intryckt men när jag ska släppa ut det så dör den direkt.
Okej det kanske är för stort munstycke men den borde väll ändå starta för tändstiftet är inte direkt blött?
Tack för tipsen, det är en automat och jag har inte sotat ur röret men jag har kollat att utblåset i cylindern är okej.
Jag tror inte den läker i pysventilen men när jag ska starta den så går den ibland när jag har handtaget intryckt men när jag ska släppa ut det så dör den direkt.
Okej det kanske är för stort munstycke men den borde väll ändå starta för tändstiftet är inte direkt blött?
Re: Sachs 504 vill inte gå
Om det är en 504/1 med en 85/10/xxx-förgasare, så ska den ha #50 i munstycke, nålmunstycke 2,17 och nålclipset i andra spåret uppifrån.
DBS:en som jag grejat med startade och gick på tomgång, men vid minsta gaspådrag så tvärdog den.
Det var brytarspetsens bakelitklack som var till hälften nedsliten. Men ny brytarspets så startar och går den fint igen, men fett. Så ett mindre munstycke behövs.
Hade det varit min DBS så hade jag monterat 12mm förgasare, stora insugsröret och ett mycket bättre avgasystem som jobbar med motorn istället för emot.
DBS:en som jag grejat med startade och gick på tomgång, men vid minsta gaspådrag så tvärdog den.
Det var brytarspetsens bakelitklack som var till hälften nedsliten. Men ny brytarspets så startar och går den fint igen, men fett. Så ett mindre munstycke behövs.
Hade det varit min DBS så hade jag monterat 12mm förgasare, stora insugsröret och ett mycket bättre avgasystem som jobbar med motorn istället för emot.
Re: Sachs 504 vill inte gå
Okej ska kolla om röret är igen sotat och hur tändningen ser ut sen får jag kanske köpa andra munstycken om inte det funkar.
Men är det inte konstigt att mopeden bara startar när jag pumpar fram bensin så det flödar över i förgasaren? Kan det va nått med flottören eller om kolven är sliten?
Men är det inte konstigt att mopeden bara startar när jag pumpar fram bensin så det flödar över i förgasaren? Kan det va nått med flottören eller om kolven är sliten?
Re: Sachs 504 vill inte gå
Om en motor inte kan växla luft tex om utblåset är igensatt så får den heller inte i sig någon bränsleblandad insugsluft. Men om förgasaren tillåts att flöda över tillräckligt mycket så kan det rinna in bränsle i motorn som den ev. kan antända.
När du rengjorde förgasaren kollade du, tex genom att blåsa igenom att det verkligen var fri passage i alla (de få där är..) kanaler och munstycken?
När du rengjorde förgasaren kollade du, tex genom att blåsa igenom att det verkligen var fri passage i alla (de få där är..) kanaler och munstycken?
Andreas.
Re: Sachs 504 vill inte gå
Okej jag förstår hur du menar med utblåset, ska kolla på det.
Jag va väldigt noga med att blåsa ur de kanaler och munstycke som finns.
Jag va väldigt noga med att blåsa ur de kanaler och munstycke som finns.
Re: Sachs 504 vill inte gå
Har kollat nu och tändningen verkar fräch och trots att jag tog bort avgasröret så startar den knappt
Re: Sachs 504 vill inte gå
Kan vara förgasaren ändå. Har läst lite om att just flottören på de "fyrkantiga" förgasarna kan jävlas, så att nivån i flottören blir tokig. Tydligen väldigt svårt att justera in flottörnivån (har jag läst på mopedarmy)
Re: Sachs 504 vill inte gå
Så då är en ny flotör ända lösningen då?
Re: Sachs 504 vill inte gå
Vet ej! Har ingen erfarenhet, det är bara vad jag läst på forum. De brukar byta eller vända på insugsröret och montera någon "bättre" förgasare.
Om det hjälper för dig vet jag inte.
Om det hjälper för dig vet jag inte.
Re: Sachs 504 vill inte gå
En uppdatering
Jag har felsökt och insåg att gnistan va mycket bättre när jag snurrade motorn bakvägen. Prövade där efter att rulla igång den baklänges och då gick den klockrent!
Med tanke på att jag precis har köpt mopeden vet jag inte men jag gissar att det antingen är en tändning som ska gå i motsatt riktning eller om växellådan är ihopmonterad åt fel håll på något vis.
Någon som har någon idé?
Jag har felsökt och insåg att gnistan va mycket bättre när jag snurrade motorn bakvägen. Prövade där efter att rulla igång den baklänges och då gick den klockrent!
Med tanke på att jag precis har köpt mopeden vet jag inte men jag gissar att det antingen är en tändning som ska gå i motsatt riktning eller om växellådan är ihopmonterad åt fel håll på något vis.
Någon som har någon idé?
Re: Sachs 504 vill inte gå
Bra jobbat
Men kan du få tändpunkten så heltokig att den tänder och går bättre baklänges, så ska du nog beställa nya brytarspetsar. Bakelitklacken på brytaren är troligtvis väldigt nedsliten.
Kom ihåg att ge smörjfilten ett par droppar med olja, annars slits den nya brytarspetsens bakelitklack ned ganska fort.

Men kan du få tändpunkten så heltokig att den tänder och går bättre baklänges, så ska du nog beställa nya brytarspetsar. Bakelitklacken på brytaren är troligtvis väldigt nedsliten.
Kom ihåg att ge smörjfilten ett par droppar med olja, annars slits den nya brytarspetsens bakelitklack ned ganska fort.
Re: Sachs 504 vill inte gå
Tror du att den bara är dåligt inställd?
Jag tänkte att det va en tändning som är gjord för medurs motor som den jag köpte mopeden av har satt dit men att det ingentligen borde vara en moturs. Mopeden gick klockrent när jag startade den baklänges så det känns konstigt om den bara vore dåligt inställd tycker jag.
Kan man se på något sätt om tändning är med eller moturs?(det sitter ingen pil)
Jag tänkte att det va en tändning som är gjord för medurs motor som den jag köpte mopeden av har satt dit men att det ingentligen borde vara en moturs. Mopeden gick klockrent när jag startade den baklänges så det känns konstigt om den bara vore dåligt inställd tycker jag.
Kan man se på något sätt om tändning är med eller moturs?(det sitter ingen pil)
Re: Sachs 504 vill inte gå
Börja med att kontrollera att brytar avståndet är rätt och sedan kontrollera att tändpunkten är rätt. Det sista är är troligen viktigast, om motorn går fint baklänges måste tändpunkten vara för sen, då blir fältbrytar funktionen (abriss) fel och gnistan svag...
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... andningen/.
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... andningen/.