<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->smaka mums ju synd den
försvann...
Raketost är en klassisk mjukost som var förpackad i ett vaxat papprör. Osten sköts upp ur röret och skivor av osten gjordes med vidhängande snöre. Raketost upphörde att tillverkas 1979, till stor del beroende på de många manuella momenten i tillverkningen och att det vidhängande snöret ansågs ohygieniskt.
Under tidigt 1990-tal kom Raketosten att bli en nostalgisymbol (en förpackning syntes exempelvis som rekvisita i TV-programmet Nattsudd). Kavli som var varumärkets ägare undersökte då om man åter kunde tillverka osten på ett mer automatiserat vis, och samtidigt gärna göra snöret mer hygieniskt. Detta lyckades dock aldrig.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fyfaan vad den var god - man tryckte upp önskad storlek och snörade
av en helsikes rejäl bit av raketen o den fanns väl fram till 1979 därför
att snöret påstods vara ohygieniskt.... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag satt på jobbet idag och kom att tänka på Raketosten, och funderade om det inte var kring -79 som den togs bort.
Den var ju så satans god !
Fast jag bara var 7 år när den försvann, så saknar jag den..
Sen var det lite mysko när jag såg det här inlägget <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smaskens. Men om ni åker till Finland skall ni köpa Violaost exakt samma smak, fast det är en mjukost. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen skrev:Fyfaan vad den var god - man tryckte upp önskad storlek och snörade
av en helsikes rejäl bit av raketen o den fanns väl fram till 1979 därför
att snöret påstods vara ohygieniskt....
ja vi kan nog alla läsa innantill i hottiz citat... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp Tompa! Den kan jag bjuda dig på nästa gång ni kommer puttrande över!
(om vi nu inte blåst av ön innan dess....)