Monarped PILOT + Pallas förgasare.
Postat: 19 aug 2024, 16:13
Hej,
Startar en ny tråd isf att koppla på liknande frågor på någon gammal tråd från 2013...
JAg tänkte ge mig på att fixa/få igång en gammal monarped.
Det har både rem och kedja. Pilot motor samt pallas f8/9 förgasare.
Den har pys... är i ok skick men stått ett tag...några år iaf...ser visuellt ok ut - utan synlga felaktigheter eller skavanker för en så gammal apparat.
surfar jag runt så verkar det vara en M50 eller M55? från 1954 kanske? Någon som vet eller hur jag kan ta reda på exakt?
Det sitter en etikett där motortyp är FM50.(sen står inget mer...eller är omöjligt att se) men det ska nog med 99% stå FM50.1.
Den har stått ett tag. bensintank var igenbekad så den är avmonterad och rengjord. Nu funkar bensinkran ...
Alla vajrar är kollade och verkar göra sin sak. (kopllingen lyfter locket....pysen lyfter etc...)
jag har reservdelskatalog
1. Är det någon som har/kan dela med sig länk till användarhandbok - hittar inte någon bra länk alls. på vare sig forum eller tradera...?
2. motorstart - motorn ser ok ut och beter sig sim förväntat när man rullar den. ...Antingen monterar jag ner motorn i sina delar... eller så provar jag att starta... om jag nu går på det senare. Är det något jag bör kolla mer innan jag "bara provar" ?
3. mindre viktigt just nu.... men ändå! Tanklocket på bilden läcker . inte bara från hålet utan även från sidorna. Packningen är lite dålig. Hur ska jag ta isär den? Är tanken man ska klämma ihop sprint/saxpinnen i mitten så jag kan trä av delarna? går dessa då att återanvända eller ska jag ha en ny sprint/saxpinne när de ska monteras ihop igen med ny packning?
tack
Startar en ny tråd isf att koppla på liknande frågor på någon gammal tråd från 2013...
JAg tänkte ge mig på att fixa/få igång en gammal monarped.
Det har både rem och kedja. Pilot motor samt pallas f8/9 förgasare.
Den har pys... är i ok skick men stått ett tag...några år iaf...ser visuellt ok ut - utan synlga felaktigheter eller skavanker för en så gammal apparat.
surfar jag runt så verkar det vara en M50 eller M55? från 1954 kanske? Någon som vet eller hur jag kan ta reda på exakt?
Det sitter en etikett där motortyp är FM50.(sen står inget mer...eller är omöjligt att se) men det ska nog med 99% stå FM50.1.
Den har stått ett tag. bensintank var igenbekad så den är avmonterad och rengjord. Nu funkar bensinkran ...
Alla vajrar är kollade och verkar göra sin sak. (kopllingen lyfter locket....pysen lyfter etc...)
jag har reservdelskatalog
1. Är det någon som har/kan dela med sig länk till användarhandbok - hittar inte någon bra länk alls. på vare sig forum eller tradera...?
2. motorstart - motorn ser ok ut och beter sig sim förväntat när man rullar den. ...Antingen monterar jag ner motorn i sina delar... eller så provar jag att starta... om jag nu går på det senare. Är det något jag bör kolla mer innan jag "bara provar" ?
3. mindre viktigt just nu.... men ändå! Tanklocket på bilden läcker . inte bara från hålet utan även från sidorna. Packningen är lite dålig. Hur ska jag ta isär den? Är tanken man ska klämma ihop sprint/saxpinnen i mitten så jag kan trä av delarna? går dessa då att återanvända eller ska jag ha en ny sprint/saxpinne när de ska monteras ihop igen med ny packning?
tack