Monarped PILOT + Pallas förgasare.

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Goines72

Monarped PILOT + Pallas förgasare.

Inlägg av Goines72 »

Hej,

Startar en ny tråd isf att koppla på liknande frågor på någon gammal tråd från 2013...

JAg tänkte ge mig på att fixa/få igång en gammal monarped.
Det har både rem och kedja. Pilot motor samt pallas f8/9 förgasare.
Den har pys... är i ok skick men stått ett tag...några år iaf...ser visuellt ok ut - utan synlga felaktigheter eller skavanker för en så gammal apparat.

surfar jag runt så verkar det vara en M50 eller M55? från 1954 kanske? Någon som vet eller hur jag kan ta reda på exakt?
Det sitter en etikett där motortyp är FM50.(sen står inget mer...eller är omöjligt att se) men det ska nog med 99% stå FM50.1.

Den har stått ett tag. bensintank var igenbekad så den är avmonterad och rengjord. Nu funkar bensinkran ...
Alla vajrar är kollade och verkar göra sin sak. (kopllingen lyfter locket....pysen lyfter etc...)
jag har reservdelskatalog

1. Är det någon som har/kan dela med sig länk till användarhandbok - hittar inte någon bra länk alls. på vare sig forum eller tradera...?

2. motorstart - motorn ser ok ut och beter sig sim förväntat när man rullar den. ...Antingen monterar jag ner motorn i sina delar... eller så provar jag att starta... om jag nu går på det senare. Är det något jag bör kolla mer innan jag "bara provar" ?
3. mindre viktigt just nu.... men ändå! Tanklocket på bilden läcker . inte bara från hålet utan även från sidorna. Packningen är lite dålig. Hur ska jag ta isär den? Är tanken man ska klämma ihop sprint/saxpinnen i mitten så jag kan trä av delarna? går dessa då att återanvända eller ska jag ha en ny sprint/saxpinne när de ska monteras ihop igen med ny packning?

tack
Bilagor
tanklock.JPG
HSE

Re: Monarped PILOT + Pallas förgasare.

Inlägg av HSE »

Pilot motorn var ju en tysk rex motor.
https://www.mopedgaraget.se/artiklar/mo ... utopiloten.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Här hittar du sprängskiss med reservdelslista.
https://www.raketsport.com/sprangskisser.htm

När det gäller tanklocket, så har du ingen packning. Eller åtminstone inte på bilden.

Det finns ett flertal bra forumtrådar här på forumet.
Här är ett som jag hittade lite snabbt. viewtopic.php?t=17841

Och här har du också en hel del bra info. Klicka på rubriken PROJEKT och sedan på raderna MONARPED 1955 och MONARPED M55
https://autopeden.se/projekt/
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Tänk på att kopplingen är ömtålig!
Du skall inte stå stilla och slira iväg med kopplingen.
Trampa lite fart och släpp kopplingen när du bedömer att hastigheten är lagom för att med hänsyn till motorns varvtal.
Grejen är att undvika kopplingsingrepp där slirning uppstår.

Motortypen heter REX FM50.1

Drivremmen är en A75-rem.
Skriv svar