Någon som vet vad felet är?
Någon som vet vad felet är?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har en Compact från -75, orginal och med oskruvad sachs motor.
Den går inte att kicka igång, det är totalt stumt, trodde först att kolven fastnat i cylindern men felet kvarstår även fast cylindern är borta.
Har provat att lägga i växel och knuffa igång den men det är stumt.
Vad är det som kan ha hänt?
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har en Compact från -75, orginal och med oskruvad sachs motor.
Den går inte att kicka igång, det är totalt stumt, trodde först att kolven fastnat i cylindern men felet kvarstår även fast cylindern är borta.
Har provat att lägga i växel och knuffa igång den men det är stumt.
Vad är det som kan ha hänt?
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova dra runt svänghjulet med en nyckel - går inte det så fyll rovan med
diesel o låt stå ett par dagar, prova dra runt igen.
Går inte det så dela motorn, den behöver förmodligen nya lager etc ändå.
Kan ju vara ett skitfel - kedjan har hakat i eller drevet sitter fast i nått...
Kolla vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
diesel o låt stå ett par dagar, prova dra runt igen.
Går inte det så dela motorn, den behöver förmodligen nya lager etc ändå.
Kan ju vara ett skitfel - kedjan har hakat i eller drevet sitter fast i nått...
Kolla vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Någon som vet vad felet är?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Låt den stå varmt, och töm den sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
har den stått i fuktig miljö? och olja o vatten - låst motorn pga is.Shamrock skrev:Hej!
Jag har en Compact från -75, orginal och med oskruvad sachs motor.
Den går inte att kicka igång, det är totalt stumt, trodde först att kolven fastnat i cylindern men felet kvarstår även fast cylindern är borta.
Har provat att lägga i växel och knuffa igång den men det är stumt.
Vad är det som kan ha hänt?
Janne
Låt den stå varmt, och töm den sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta hände i höstas så det kan inte ha med kylan att göra, sen dess har den stått i garaget där det är minst +5 grader.
Jag såg inga spår av rost när jag lättade på cylindern.
Får testa dra runt svänghjulet, den kan nog ha bäckat igen, den har stått i ett antal år, men då måste man dela på motorn, eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag såg inga spår av rost när jag lättade på cylindern.
Får testa dra runt svänghjulet, den kan nog ha bäckat igen, den har stått i ett antal år, men då måste man dela på motorn, eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla också så att inte svänghjulet har släppt,motorn blir jäkligt stum om svänghjulet ligger lite snett i förhållande till tändplattan och det är ju både lätt att kolla och åtgärda.Detta har hänt mig under körning och det tog tvärstopp kan jag säga,det konstiga var att allt klarade sig förutom krysskilen ibland skall man ha tur som en tokig. Lycka till
<!-- </EdIndex> --></div>

-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja eftersom det går att lägga i å ur vxl så sitter ju felet i transen eller i vevpartiet.. Det finns många saker som kan hända men om vi börjar uppifrån: Är kolven hel inga bitar borta inga ringar som saknar en bit kolvbultsknaster sitter på plats mm, alla dessa småbitar kan ramla ned i vevhuset å kärva fast. Går det att röra svänghjulet radiellt lite fram å tillbaka kan det sitta i lagren. Men är det blockpall så kan det vara en sån enkel sak som att spolarnas ytor har rostat fast på svänghjulet.
ta lös svänhjulet å kolla..Därefter ta bort transkåpan å kolla så det inte har kommit ngt mellan dreven. funkar det att frikoppla?
Om det är i vevlagret det sitter så brukar jag montera en hylsnyckel på utgående axelmutter både på transsidan å på svänhjulssidan. å med motor i ett stöd eller fast i ramen försöker jag få fram ett glapp samtidigt som vevhuset är fyllt med 556 el dyligt. Det brukar alltid börja med ett mikroskopiskt glapp å sedan ökar det tills den går runt hela varvet. <!-- </EdIndex> --></div>
ta lös svänhjulet å kolla..Därefter ta bort transkåpan å kolla så det inte har kommit ngt mellan dreven. funkar det att frikoppla?
Om det är i vevlagret det sitter så brukar jag montera en hylsnyckel på utgående axelmutter både på transsidan å på svänhjulssidan. å med motor i ett stöd eller fast i ramen försöker jag få fram ett glapp samtidigt som vevhuset är fyllt med 556 el dyligt. Det brukar alltid börja med ett mikroskopiskt glapp å sedan ökar det tills den går runt hela varvet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inga problem att dra runt svänghjulet med spärrskaft, cylindern är hel med intakta kolvringar, den rör sig som den ska, upp och ner:)
Men trycker man ner kicken så rör sig inte cylindern, det måste vara något med kicken.
Någon som råkat ut för detta tidigare och vet vad man gör för att åtgärda felet?
Måste jag ta isär motorn i molekyler för att fixa detta eller går det att lösa med motorn på plats? <!-- </EdIndex> --></div>
Men trycker man ner kicken så rör sig inte cylindern, det måste vara något med kicken.
Någon som råkat ut för detta tidigare och vet vad man gör för att åtgärda felet?
Måste jag ta isär motorn i molekyler för att fixa detta eller går det att lösa med motorn på plats? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ta sedan bort transkåpan, altså den sidan som kopplingen sitter på. Ser du nåt fel där, glappar kopplingskorgen? sitter lilla drevet på vevslängen fast, eller har den krysskilen gått? <!-- </EdIndex> --></div>
Tappa ur oljan ur motorn! Hur ser oljan ut? Skriv här:Shamrock skrev:Det är inga problem att dra runt svänghjulet med spärrskaft, cylindern är hel med intakta kolvringar, den rör sig som den ska, upp och ner:)
Men trycker man ner kicken så rör sig inte cylindern, det måste vara något med kicken.
Någon som råkat ut för detta tidigare och vet vad man gör för att åtgärda felet?
Måste jag ta isär motorn i molekyler för att fixa detta eller går det att lösa med motorn på plats?
Ta sedan bort transkåpan, altså den sidan som kopplingen sitter på. Ser du nåt fel där, glappar kopplingskorgen? sitter lilla drevet på vevslängen fast, eller har den krysskilen gått? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kan peta in en växel, kopplingen funkar å möjligtvis köra moppen när du puttat igån den. Ja då sitter ju felet sjävklart i kickmekanismen! ngt har pajjat å kilat fast typ kickfjäder stoppklacken på kicksegmentet böjd å kärvat fast eller ngt med kickdrev. prova att försiktigt knacka med ngt på kicken framåt bakåt in/ut samtidigt som du vrider i kicken så kanske drevet släpper från sin grad. har varit med om liknande fenomen men då har kicken stannat nere å ibland har det även hänt att man kickar tomt. men det bruka sluta med att man får riva isär
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men som den uppmärksamme läsaren ser så är mannen en riktig Doktor,
å jag är bara för det mesta avunds....
<!-- </EdIndex> --></div>
Huvve på spiken,han gråter sig till sömns all eveningzappafan skrev:Kanske inte Doktor'n tycker...Grannen skrev:Sådär utförligt blir det när man är en Doktor på mopeder
Tänk att jag bor i samma .......län som mannen..Tack gud

Men som den uppmärksamme läsaren ser så är mannen en riktig Doktor,
å jag är bara för det mesta avunds....
