Sida 1 av 1
Någon som vet vad felet är?
Postat: 26 jan 2010, 21:30
av Shamrock
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har en Compact från -75, orginal och med oskruvad sachs motor.
Den går inte att kicka igång, det är totalt stumt, trodde först att kolven fastnat i cylindern men felet kvarstår även fast cylindern är borta.
Har provat att lägga i växel och knuffa igång den men det är stumt.
Vad är det som kan ha hänt?
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jan 2010, 21:36
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova dra runt svänghjulet med en nyckel - går inte det så fyll rovan med
diesel o låt stå ett par dagar, prova dra runt igen.
Går inte det så dela motorn, den behöver förmodligen nya lager etc ändå.
Kan ju vara ett skitfel - kedjan har hakat i eller drevet sitter fast i nått...
Kolla vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Någon som vet vad felet är?
Postat: 26 jan 2010, 21:38
av Humbug
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Shamrock skrev:Hej!
Jag har en Compact från -75, orginal och med oskruvad sachs motor.
Den går inte att kicka igång, det är totalt stumt, trodde först att kolven fastnat i cylindern men felet kvarstår även fast cylindern är borta.
Har provat att lägga i växel och knuffa igång den men det är stumt.
Vad är det som kan ha hänt?
Janne
har den stått i fuktig miljö? och olja o vatten - låst motorn pga is.
Låt den stå varmt, och töm den sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jan 2010, 21:41
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller gör som Braxmatte koppla på motorvärmaren, en marschall under motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jan 2010, 21:50
av Shamrock
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta hände i höstas så det kan inte ha med kylan att göra, sen dess har den stått i garaget där det är minst +5 grader.
Jag såg inga spår av rost när jag lättade på cylindern.
Får testa dra runt svänghjulet, den kan nog ha bäckat igen, den har stått i ett antal år, men då måste man dela på motorn, eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jan 2010, 22:33
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att dra runt svänghjulet behöver du inte dela motorn...och är det bara
det felet och du får runt den så fyll ny olja och starta upp motor o kör någon
kilometer - byt sen olja och du har en fin motor många mil till...enklast så. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jan 2010, 23:18
av 2takt68
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla också så att inte svänghjulet har släppt,motorn blir jäkligt stum om svänghjulet ligger lite snett i förhållande till tändplattan och det är ju både lätt att kolla och åtgärda.Detta har hänt mig under körning och det tog tvärstopp kan jag säga,det konstiga var att allt klarade sig förutom krysskilen ibland skall man ha tur som en tokig. Lycka till

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 jan 2010, 00:30
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja eftersom det går att lägga i å ur vxl så sitter ju felet i transen eller i vevpartiet.. Det finns många saker som kan hända men om vi börjar uppifrån: Är kolven hel inga bitar borta inga ringar som saknar en bit kolvbultsknaster sitter på plats mm, alla dessa småbitar kan ramla ned i vevhuset å kärva fast. Går det att röra svänghjulet radiellt lite fram å tillbaka kan det sitta i lagren. Men är det blockpall så kan det vara en sån enkel sak som att spolarnas ytor har rostat fast på svänghjulet.
ta lös svänhjulet å kolla..Därefter ta bort transkåpan å kolla så det inte har kommit ngt mellan dreven. funkar det att frikoppla?
Om det är i vevlagret det sitter så brukar jag montera en hylsnyckel på utgående axelmutter både på transsidan å på svänhjulssidan. å med motor i ett stöd eller fast i ramen försöker jag få fram ett glapp samtidigt som vevhuset är fyllt med 556 el dyligt. Det brukar alltid börja med ett mikroskopiskt glapp å sedan ökar det tills den går runt hela varvet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 jan 2010, 01:05
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär utförligt blir det när man är en Doktor på mopeder
Tänk att jag bor i samma .......län som mannen..Tack gud <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jan 2010, 15:10
av Shamrock
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inga problem att dra runt svänghjulet med spärrskaft, cylindern är hel med intakta kolvringar, den rör sig som den ska, upp och ner:)
Men trycker man ner kicken så rör sig inte cylindern, det måste vara något med kicken.
Någon som råkat ut för detta tidigare och vet vad man gör för att åtgärda felet?
Måste jag ta isär motorn i molekyler för att fixa detta eller går det att lösa med motorn på plats? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jan 2010, 15:17
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan du inte springa igång den då o köra den varm me frisk olja i o se om den kanske e ngt som ger med sig när maskin e igång?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jan 2010, 15:17
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Sådär utförligt blir det när man är en Doktor på mopeder
Tänk att jag bor i samma .......län som mannen..Tack gud
Kanske inte Doktor'n tycker...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 jan 2010, 15:17
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Shamrock skrev:Det är inga problem att dra runt svänghjulet med spärrskaft, cylindern är hel med intakta kolvringar, den rör sig som den ska, upp och ner:)
Men trycker man ner kicken så rör sig inte cylindern, det måste vara något med kicken.
Någon som råkat ut för detta tidigare och vet vad man gör för att åtgärda felet?
Måste jag ta isär motorn i molekyler för att fixa detta eller går det att lösa med motorn på plats?
Tappa ur oljan ur motorn! Hur ser oljan ut? Skriv här:
Ta sedan bort transkåpan, altså den sidan som kopplingen sitter på. Ser du nåt fel där, glappar kopplingskorgen? sitter lilla drevet på vevslängen fast, eller har den krysskilen gått? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2010, 01:25
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kan peta in en växel, kopplingen funkar å möjligtvis köra moppen när du puttat igån den. Ja då sitter ju felet sjävklart i kickmekanismen! ngt har pajjat å kilat fast typ kickfjäder stoppklacken på kicksegmentet böjd å kärvat fast eller ngt med kickdrev. prova att försiktigt knacka med ngt på kicken framåt bakåt in/ut samtidigt som du vrider i kicken så kanske drevet släpper från sin grad. har varit med om liknande fenomen men då har kicken stannat nere å ibland har det även hänt att man kickar tomt. men det bruka sluta med att man får riva isär

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 jan 2010, 12:28
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Grannen skrev:Sådär utförligt blir det när man är en Doktor på mopeder
Tänk att jag bor i samma .......län som mannen..Tack gud
Kanske inte Doktor'n tycker...

Huvve på spiken,han gråter sig till sömns all evening

Men som den uppmärksamme läsaren ser så är mannen en riktig Doktor,
å jag är bara för det mesta avunds....

<!-- </EdIndex> --></div>