Suzuki k50 dålig kompression
Suzuki k50 dålig kompression
Hej
Har en Suzuki k50 jag håller på att renovera. Var väldigt svår att starta och enda sättet att få igång den var att kicka och hålla full gas och dog så fort den kom under halvgas.
Kollade kompressionen och den var på 4kg. Så har nu monterat ny topp, cylinder, kolv och reedventil men får fortfarande bara 4kg i komp, vad kan det bero på?
Mvh Jörgen
Har en Suzuki k50 jag håller på att renovera. Var väldigt svår att starta och enda sättet att få igång den var att kicka och hålla full gas och dog så fort den kom under halvgas.
Kollade kompressionen och den var på 4kg. Så har nu monterat ny topp, cylinder, kolv och reedventil men får fortfarande bara 4kg i komp, vad kan det bero på?
Mvh Jörgen
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Kollat vevaxel tätningarna? Hos en tvåtaktare ingår ju vevhuset i arbetes cykeln så läcker vevhus kompressionen delvis ut så blir det sämre komp också i cylindern.
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Ok nä det har jag inte gjort. Finns det nått sätt att kolla det eller är det bara att klyva motorn?
Tacksam för tipset
Tacksam för tipset
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Pack boxen på tändnings sidan är ju billig och relativt lätt att byta utifrån så den brukar man bara byta. Den andra pack boxen brukar hålla längre så testa att bara byt den lätta.
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Ska testa det så fort jag får hem grejerna jag beställt
Tack återigen
Tack återigen
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Har tillslut bytt ena packboxen och fick upp kompan till 5 bar. Då kanske det bara är att klyva motorn?
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Går den lika illa än? Man får inte stirra sig blind på komp siffrorna, det kan variera beroende på om man kickar olika fort och om man har full gas eller inte när man kickar. Men 5 bar är onekligen i underkant...
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Råa ytor (speciellt cylinderlopp) kräver lite inkörning innan genomläckaget avtar och rätt komp kan uppnås.
Sen är aldrig ett komp.prov någon exakt vetenskap, på tok för många faktorer som påverkar resultatet. På 1 cylindriga motorer funkar det bäst till att se förändringar med från gång till gång, på samma motor och med exakt samma testförfarande och mätutrustning.
Tex så påverkar (extra)volymen där är är i komp.mätaren ganska mycket på en motor med så liten slagvolym.
Andreas.
Re: Suzuki k50 dålig kompression
aldrig hört om komp prov på en moppe, ska vara en sjukt trimmad i sånna fall
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Tror inte heller att ett komp.prov är av betydelse eller säger så mycket i detta fallet (heller).
Hade börjat med att kolla upp och rengöra förgasaren, lite mera saker i den som ska va i skick än i en simpel Bing.
Får motorn (insugs)luft som den ska och blir den av med avgaserna?
Hur är gnistan?
Hade börjat med att kolla upp och rengöra förgasaren, lite mera saker i den som ska va i skick än i en simpel Bing.
Får motorn (insugs)luft som den ska och blir den av med avgaserna?
Hur är gnistan?
Andreas.
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Det är inte alls fel att kolla kompressionen med mätare om motorn är svag, trögstartad eller inte startar alls fast det finns gnista och bränsle.
Med 4-5 Bar komptryck blir motorn mycket svårstartad och svag. Det kan t.ex. inträffa om kolven har blivit överhettad och en kolvring har fastnat i ringspåret.
Med 4-5 Bar komptryck blir motorn mycket svårstartad och svag. Det kan t.ex. inträffa om kolven har blivit överhettad och en kolvring har fastnat i ringspåret.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Suzuki k50 dålig kompression
Instämmer helt i att det såklart kan finnas ett värde i att ta komp.prov, men man MÅSTE veta förutsättningarna, yttre faktorer, referensvärde etc för att det ska bli någon vettig och användbar data utav det.
-Mäta är att veta, men man måste samtidigt också veta vad man mäter och se relevansen i det.
-Mäta är att veta, men man måste samtidigt också veta vad man mäter och se relevansen i det.

Andreas.