"Ytterligare ett förslag gäller tung trafik. Förslaget är att det ska vara möjligt att köra bilar med en totalvikt på upp till 4,25 ton på det vanliga B-körkortet. I dag är gränsen 3,5 ton.En förändring som ser ut att bli verklighet är att det blir tillåtet att ta körkort redan vid 17 års ålder"
full artikel på https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... a-korkort/
Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Re: Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Tror inte på det bara så där, skulle vara kul men lär inte hända 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Konstigt nog kan det bli verklighet av det snabbare än förväntat!
Men såklart är där restriktioner runt det som gör att det inte blir lika bra och användbart som det låter... Ska nog mest ses som en möjlighet till att kunna bibehålla samma lastförmåga på lätta lastbilar med elmotor som tidigare med konv. drift.
https://www.akeri.se/sv/snart-far-fler- ... ll-4250-kg
https://www.transportstyrelsen.se/sv/pu ... ansporter/
En av motionerna som ligger till grund för det:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... t_hb02735/

Men såklart är där restriktioner runt det som gör att det inte blir lika bra och användbart som det låter... Ska nog mest ses som en möjlighet till att kunna bibehålla samma lastförmåga på lätta lastbilar med elmotor som tidigare med konv. drift.
https://www.akeri.se/sv/snart-far-fler- ... ll-4250-kg
https://www.transportstyrelsen.se/sv/pu ... ansporter/
En av motionerna som ligger till grund för det:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... t_hb02735/
Andreas.
Re: Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Skulle vara trevligt med att ha biltransport inte typ last 1300kg utan 2000kg som förut var c-klassat, typ LT31a. Men tyvärr tror jag ej på det, är ändå Sveriges trafikregler, 3500kg sitter djupt rotat. 17åringar ska ej ha B körkort tycker jag dock. Blir hellre glatt förvånad än ta ut halv seger 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Höjd totalvikt är väl en följd av att bilarna bara blir tyngre när de skall släpa på batterier i framtiden. Med ett körkort med alla bokstäver redan så bryr jag min inte... Men det där med att 17 åringar skall få b körkort med restriktion att någon äldre med körkort är med när hen kör begriper jag inte riktigt, fungerar ju redan så vid övningskörning så varför krångla till det ?
Re: Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Körkortsklass och antalet bokstäver på körkortet spelar egentligen ingen roll här, för oavs vilket så får inte ett 3.5 tons fordon framföras med högre totalvikt än så. Nuvarande förslag går ju ut på att få bibehålla lastförmågan trots den ökade tjänstevikten som de tunga batterierna medför, därav höjningen till 4.25 ton.
Hade "lättlastarna" blivit klassade som tunga bara för detta, så hade det inneburet långt fler nya restriktioner vid användandet än bara det lilla med krav på C-kort hos den som framför fordonet. Men som vanligt, ska till något "miljöanpassande" för att det ens ska komma på tal att ändra något regelverk, då plötsligt går det att tillsätta utredningar och (för)hasta fram gynnande beslut...
Skillnaden mellan att få ta körkort och framföra B-fordon vid 17 års ålder (med krav på godkänd medpassagerare) och "bara" övningskörning är att straffansvaret då främst kommer att ligga på den som framför fordonet och inte handledaren.
Iofs
men nu blir det ännu mera konstigt! Ansvara för att framföra bil (med vissa restriktioner) från 17 års ålder ska tydligen går bra, men det ska ta YTTERLIGGARE 3 ÅR till innan samma person anses kapabel till att få handla på Systembolaget... 
Hade "lättlastarna" blivit klassade som tunga bara för detta, så hade det inneburet långt fler nya restriktioner vid användandet än bara det lilla med krav på C-kort hos den som framför fordonet. Men som vanligt, ska till något "miljöanpassande" för att det ens ska komma på tal att ändra något regelverk, då plötsligt går det att tillsätta utredningar och (för)hasta fram gynnande beslut...
Skillnaden mellan att få ta körkort och framföra B-fordon vid 17 års ålder (med krav på godkänd medpassagerare) och "bara" övningskörning är att straffansvaret då främst kommer att ligga på den som framför fordonet och inte handledaren.
Iofs


Andreas.
Re: Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Fortfarande just LT31 finns som 4500-5500kg C-klass, bara trypa ner till 4200kg och vips 700kg plus.
Körkort förslaget med 17år håller jag ej med, knappt 18år i en del. Bara hål i huvudet.
Körkort förslaget med 17år håller jag ej med, knappt 18år i en del. Bara hål i huvudet.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Nya Eu regler ang. körkortsålder och totalvikt B-kort
Nja skillnaden mellan nu och förslaget om 17 år för körkort är ju nu krävs en utbildad handledare som har straffansvar, med förslaget kan någon kompis utan båda dessa bitar åka med viket inte lär få en 17 åring att hålla sig i skinnet direkt.