Bränd kolv?
Bränd kolv?
Hej forumet! Undrar om någon kan säga om det är normalt att kolven ser ut så här? Motorn har gått helt normalt, anledningen till att jag tog isär den var att jag har uppdaterat med en större cylinder. Mopeden är en gilera runner tvåtakt. Fridens!
Re: Bränd kolv?
Känner inte till de, är det möjligtvis någon modell utav "modern plastmoppe" med vattenkyld motor och separatsmörjning (egen tank för oljan)?
Ser ut till att vara en hel del fastbrända avlagringar (koks) på kolvtoppen. -Vilken typ av olja kör du på?
Är mopeden helt original eller är där något trim / ändrat på den?
Hur långt har den gått / har motorn varit öppnad tidigare och isf ungefär hur många mil sedan dess?
Ser ut till att vara en hel del fastbrända avlagringar (koks) på kolvtoppen. -Vilken typ av olja kör du på?
Är mopeden helt original eller är där något trim / ändrat på den?
Hur långt har den gått / har motorn varit öppnad tidigare och isf ungefär hur många mil sedan dess?
Andreas.
Avlagringarna under kolvringen tyder på ett slitet lopp och/eller slitna kolvringar.
Sedan tycker jag att kolvtoppen ser märklig ut med sotavlagringar på toppen men det finns en mindre sotig ring i ytterkant av domen.
Det ser ut som om kolven är väldigt nära att slå i toppen, så nära att avlagringar manglas ner så att ytterkanten är nämast ren.
Är ramlager eller kolv/kolvbult slitna?
Sedan tycker jag att kolvtoppen ser märklig ut med sotavlagringar på toppen men det finns en mindre sotig ring i ytterkant av domen.
Det ser ut som om kolven är väldigt nära att slå i toppen, så nära att avlagringar manglas ner så att ytterkanten är nämast ren.
Är ramlager eller kolv/kolvbult slitna?
Tycker den ser ut att gå varm, mager blandning?
eller 2-T olja med för låg flampunkt.
Antagligen är det fastbränd olja på undersidan av kolvtoppen också.
Den ljusare "ringen" på kolvtoppen ser ut som spikningar
eller 2-T olja med för låg flampunkt.
Antagligen är det fastbränd olja på undersidan av kolvtoppen också.
Den ljusare "ringen" på kolvtoppen ser ut som spikningar