Jag har en 3 växlad Zundapp 278. Växelaxel är tyvärr slut, kan bara skylla ifrån mig på föregående ägare tyvärr
Jag är ingen mekare av rang och undrar därför hur jag enklast byter den?
Misstänker att jag behöver dela motorn. Hur gör man det? Jag har lossat skruvarna som sitter runtom i bilden men behöver man ta loss mer? Drivaxeln också? Finns det fler bultar än så?
Du ska köpa Jim Lundbergs bok STORA TVÅTAKTSBOKEN, det är 325 kronor som du aldrig kommer att ångra att du betalade.
Med den boken så ser du och lär du dig steg för steg exakt hur du ska fixa din motor, superenkel läsning med mycket bilder.
Du får så mycket bra material utöver Zûndappmotorn, så ge dig själv en försenad julklapp.
Men nog är det växelaxeln som behöver bytas?
Ta bort den lilla högerkåpan, skruva loss justergrejen och räkna varven (du får nog ändå finjustera lite men så du har ett hum om hur den satt) och sen tar du bor hela den stora kåpan. Den sitter med ett oändligt antal skruvar från andra hållet, bland annat några jobbiga bakom svänghjulet, men du hittar dem nog. När du jickat loss kåpan trillar det ut en grej som ser ut ungefär som ett önskeben på en kyckling. Lägg det åt sidan och ta det problemet senare. Det är alltså en växelförargrej, en gaffel liksom, men den är lätt att sätta dit igen.
Om jag inte minns fel så kan du nu dra ut hela växelklockan och antingen ersätta den med en bättre begagnad eller om du är bra på att svetsa skarva på en ny bit med fräscha splines. Sen sätter du ihop alltsammans, och den där konstiga som trillade ut begriper du snart hur den skall sitta samtidigt som du sätter dit kåpan igen.
Så där blir det om man inte orkar att dra åt skruven på växelpedalen, förr i tiden hade ALLA moped, tyvärr även många puckon som sabbade fina mopeder på några månader, första reparationen blev en spik, sen togs svetsen fram när inte det funkade längre, suck. Jag har för mig att det finns nytillverkade axeländar med splines på som man svetsar fast på axeln så att man slipper byta hela axeln.
(Har nu bytt rubriken från kickaxel till växelaxel).
Jag har nu plockat isär det hela och plockat av delarna som satt på den gamla växelaxeln. Men nu är jag lite konfunderad över hur de ska sitta på den nya. Tyvärr hoppade en del saker loss så jag hann inte notera hur de satt på den första.
Hur ska fjädern sitta? På sprängissken ser den ut som att ändarna sitter med en stav i mellan? Är det samma runda stav som sticker ut på själva axel?
Det är två små kilar som sitter med en liten fjäder i mellan (internt i huset). Den kilen har lossat och syns stående på bilden. Ska dessa sitta åt "varsitt håll" eller vända åt samma håll? På sprängskissen ser de ut att sitta åt samma håll.
Har nu monterat dit växelpedalen och testat att försöka växla lite på bänken. Jag har inte justerat in ännu så det kan vara en del av problemet.
Det är nämligen svårt att få i växlarna. Ettan och neutral verkar gå helt okej ibland men resten av växlarna är i princip omöjliga. Men som sagt det är säkert ett injusteringsproblem. Det som oroar mig mest är att pedalen inte återfjädrar. D.v.s. trycker jag ner pedalen så fastnar den i botten och jag får dra upp den själv.
Jag har dock inte testat med motorn igång. Kan det påverka? Kopplingen har jag använt när jag växlat.
SS440-80 skrev: ↑03 jan 2025, 19:04
Du ska köpa Jim Lundbergs bok STORA TVÅTAKTSBOKEN, det är 325 kronor som du aldrig kommer att ångra att du betalade.
Med den boken så ser du och lär du dig steg för steg exakt hur du ska fixa din motor, superenkel läsning med mycket bilder.
Du får så mycket bra material utöver Zûndappmotorn, så ge dig själv en försenad julklapp.
HSE skrev: ↑29 jan 2025, 22:20
Det är en fjäder som ser till att pedalen går tillbaka så de lutar åt att du inte fått ihop det hela rätt...
Misstänkte det, det måste väl vara fjädern i själva växelklockan. Tyckte jag var så noga med att få dit den som på sprängskissen men det kanske blev fel ändå...
Men då ska det inte spela någon roll om motorn är igång eller så då med andra ord.