Hade kopplat in lampor i övre hålen(led med drossel) hade kopplat fel jord höger så den gick
via dimbaklampans matning(såg det för sent)...allt lyste och fungerade såg strömbrytaren till dimljusen
så glödde indikationslamporna svagt...skulle byta lampa höger 5/21
vred lamphållaren varvid det blev en kortis så motorn som var på suckade till. Sitter
vita baklampor så varje lampa sköts med kabelskor...nu till felen som blev...ingen ström
till 5w bakljus...inget lyse fram positionslyset...dimljusen. Slavmatar jag från vänster bakljus
utan att ta bort anslutningen lyser lampan men då jag bromsar slocknar höger sidan.
Vad kan hänt? Fusklagning går ju med att dra separat strömkabel från vänster matning och koppla ur
+kabeln från stammen...likadant går ju fram...inga säkringar har poppat...
kortslöt så motorn huckra till tvärt höger bakljus volvo 945
Re: kortslöt så motorn huckra till tvärt höger bakljus volvo 945
Känns som felkopplat, har du inget el schema?
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: kortslöt så motorn huckra till tvärt höger bakljus volvo 945
På fordon med utbyggt och/eller ändrat elsystem (från hyr det var org.) kan allting hända och ofta försvårar det en logiks felsökning rejält.
*Du skrev att säkringarna är hela, har du kollat alla, samt ännu viktigare att där verkligen är ström fram till de alla?
*Är där drag på bilen, elinkopplingen och släpvagnsuttaget är en vanlig felorsak till lustiga belysningsfel?
Jag hade börjat med att koppla bort allt som inte är org. (tagit isär kontakterna) och demonterat alla glödlampor. Sen säkerställt att strömmatningen till varje krets är ok och därefter kopplat in / monterat tillbaka en funktion i taget. Då ser du var/när det slutar fungerar och kan ringa in felorsaken och återställa eller bygga om det.
En enkel multimeter är ett måste till sådana jobb.
Byt ut org. säkringar tillfälligt till automatsäkringar (i rätt storlek).
En Power Prob / Power Circuit Tester underlättar väldigt mycket också vi sådana eljobb.
Lycka till i felsökandet!

*Du skrev att säkringarna är hela, har du kollat alla, samt ännu viktigare att där verkligen är ström fram till de alla?
*Är där drag på bilen, elinkopplingen och släpvagnsuttaget är en vanlig felorsak till lustiga belysningsfel?
Jag hade börjat med att koppla bort allt som inte är org. (tagit isär kontakterna) och demonterat alla glödlampor. Sen säkerställt att strömmatningen till varje krets är ok och därefter kopplat in / monterat tillbaka en funktion i taget. Då ser du var/när det slutar fungerar och kan ringa in felorsaken och återställa eller bygga om det.
En enkel multimeter är ett måste till sådana jobb.
Byt ut org. säkringar tillfälligt till automatsäkringar (i rätt storlek).
En Power Prob / Power Circuit Tester underlättar väldigt mycket också vi sådana eljobb.
Lycka till i felsökandet!
Andreas.
Re: kortslöt så motorn huckra till tvärt höger bakljus volvo 945
Hade kopplat höger lampa till jord till vad som var matning för dimbaklampa
Har baklyse utan kretsschema så varje sockel har minst 2 kabelskor
hade lyset igång och skulle byta glödlampan för bakljus o broms
då jag vred kom + mot chassi och motorn huckra till...stängde av lyset och
bytte lampan och kollade då fungera allt utom extra baklyset samt vanliga
bakljuset samt dimframlyktor och höger p-ljus fram e strömlöst...
har byglat med kabel från vä -hö så ialla fall bägge bakljus lyser...det fram
får jag söka en ny lamphållare och dra från annat håll
fick tips om att allt kan vara direktkopplat via vredet på brädan så då tar den
smällen före säkringarna...höger p-ljus säkring strömlös inmatning.
Har baklyse utan kretsschema så varje sockel har minst 2 kabelskor
hade lyset igång och skulle byta glödlampan för bakljus o broms
då jag vred kom + mot chassi och motorn huckra till...stängde av lyset och
bytte lampan och kollade då fungera allt utom extra baklyset samt vanliga
bakljuset samt dimframlyktor och höger p-ljus fram e strömlöst...
har byglat med kabel från vä -hö så ialla fall bägge bakljus lyser...det fram
får jag söka en ny lamphållare och dra från annat håll
fick tips om att allt kan vara direktkopplat via vredet på brädan så då tar den
smällen före säkringarna...höger p-ljus säkring strömlös inmatning.