bananskal och pts...
Postat: 13 apr 2025, 23:38
Jaha lite typiskt mig ändå..
Inte hängt på tradera på länge nu men gjorde misstaget igår..
Halkade in på ett bananskal och de råkade vara 3 minuter
kvar innan auktionsavslut på en PTS eller en patinerad Tomos... Tre minuter är väl egentligen inte riktigt min startsträcka på ett mopedköp.
Men gillade modellen.. Föredrar lite Tomos framför Puch...
Alltså visst jag vet de egentligen i alla fall på dessa tidiga Tomos-modeller att de är en
"vanlig" Puch bara licensbyggd av Tomos... Med bara små kosmetiska skillnader.
Men då Tomos är mer ovanlig än Florida så blir de automatiskt lite mer i min smak.
Slängde in ett bud på 8236kr nu inte hunnit kika överdrivet länge, men av de lilla jag sett och läst.
Ändå fått såpass med goda känslor att de befogade budet. Trodde nog inte den skulle bli min..
Men min vart de för 8200kr de bananskalet halkade min väg.
Satt lite förvånad i soffan och undrade vad hände där... Synade bilder lite noggrannare men vart bara mer
förtjust av vad jag såg..Stod att motorn var renoverad men brukar ta sånt med en nypa salt.
Meddelade att hämtar i morgon runt 13tiden. Om de passar halvlång resa med släp ändå..
Hyrde en kärra och tankade full tank och gav mig av för hämta idag och var väl framme för lasta runt ett..
Språkade med ägaren fick reda på att den var tänkt helrenoveras han hade även en redan helrenoverad
i garaget ihop med en urläcker "James Dean" Porsche och en löjligt fin 70-tals bubbla.
Mycket riktigt motorn vart renoverad av motorfirma med nya lager och vev som de vanliga med kvitto på arbetet.
Jag fick även med lite bättre kromdelar han samlat på sig(En bonus minst sagt) inför en planerad renovering som
Parkinsson nu satt stopp för. han hade även hittat och monterat den saknade delen av kedjeskyddet (mer bonus) Testade starta och till gubbens förtret startade den inte. Men inte oroad sprutade in lite
breakclean och den bummade igång fint på den direkt. Så säkert bara lite skit i bränslesystem.
Synade den lite noggrannare innan lastning och konstaterade att bananskalet vart ett riktigt fynd.
Ingen egentlig rost alls ja om man bortser från riklig patina men ramen löjligt fin.
Ja egentligen hela mopeden verkar helt ha undgått 15åringars klåfingriga felskruvningar.
Ett toppen objekt om jag mkt jävig får säga de själv.. Lastad o klar och de bar hemåt..
Nu hemkommen och avlastad kärran tillbaks och en halvsliten Peter intog soffläge..
De enda kreativa som gjordes var de lades in en beställning på ny sadel ett bromsgrepp en låssats
till verktygslådor samt ett par dekaler..
Planen som lades är enkel...
Kan sammanfattas i Få igång och ta bort så mycket patina som möjligt...
Men ändå bara göra mopeden till en patina-moped i version. Å då jag egentligen
ogillar patina mopeder ska de minskas av den varan..
Kommer montera ny sadel handtag gashandtag redan nytt. Korta ner gasvire koppla in elen
naturligtvis få igång den montera den finare tanken styret och pakethållaren. Tanken får dock fortsätta vara kromad.
Tror de ser bra konstigt ut lackera om en tank men inget annat. Dock dekalera bort puch och montera tomos på tanken.
all övrig krom putsas till så bra eller dåligt de går. Kommer i alla fall bli bättre.
Ramen i övrigt lite stålborstning och rostomvandlare och pensebättring där ytrost slagit rot.
Övrigt bara tvätt och vax.
Trimmas?? Får se hur den går först. Plugg redan dragen enligt gubben, men troligen inte mer än lite extra bonfilande om behov finns..
Ja och kanske om de behövs byta avgaspaddan till vanligt avgassystem. Vi får se om den andas ok genom den.
Även denna moped är ändå en moped jag egentligen inte hinner med.
De hänger lite på både leverans av delar och leverans av pysslande... Men planen färdig till långfredag.
Bör hinnas om jag inte blir för kär eller spårar ur.
Ska erkänna lite extra förtjust påminner med sin fotväxel och framåtkick om min första egen köpta moped.
Den vart dock bra mycket mer rostig men även trimmad med 60cc och den svarta färgen hade gnistrande flakes i sig.
Vart inköpt av kompisens storebror för 200kr och var min bara min under 12-13års ålder då den byttes mot en
blå Dakota med där kolven satt fast...
Inte hängt på tradera på länge nu men gjorde misstaget igår..
Halkade in på ett bananskal och de råkade vara 3 minuter
kvar innan auktionsavslut på en PTS eller en patinerad Tomos... Tre minuter är väl egentligen inte riktigt min startsträcka på ett mopedköp.
Men gillade modellen.. Föredrar lite Tomos framför Puch...
Alltså visst jag vet de egentligen i alla fall på dessa tidiga Tomos-modeller att de är en
"vanlig" Puch bara licensbyggd av Tomos... Med bara små kosmetiska skillnader.
Men då Tomos är mer ovanlig än Florida så blir de automatiskt lite mer i min smak.
Slängde in ett bud på 8236kr nu inte hunnit kika överdrivet länge, men av de lilla jag sett och läst.
Ändå fått såpass med goda känslor att de befogade budet. Trodde nog inte den skulle bli min..
Men min vart de för 8200kr de bananskalet halkade min väg.
Satt lite förvånad i soffan och undrade vad hände där... Synade bilder lite noggrannare men vart bara mer
förtjust av vad jag såg..Stod att motorn var renoverad men brukar ta sånt med en nypa salt.
Meddelade att hämtar i morgon runt 13tiden. Om de passar halvlång resa med släp ändå..
Hyrde en kärra och tankade full tank och gav mig av för hämta idag och var väl framme för lasta runt ett..
Språkade med ägaren fick reda på att den var tänkt helrenoveras han hade även en redan helrenoverad
i garaget ihop med en urläcker "James Dean" Porsche och en löjligt fin 70-tals bubbla.
Mycket riktigt motorn vart renoverad av motorfirma med nya lager och vev som de vanliga med kvitto på arbetet.
Jag fick även med lite bättre kromdelar han samlat på sig(En bonus minst sagt) inför en planerad renovering som
Parkinsson nu satt stopp för. han hade även hittat och monterat den saknade delen av kedjeskyddet (mer bonus) Testade starta och till gubbens förtret startade den inte. Men inte oroad sprutade in lite
breakclean och den bummade igång fint på den direkt. Så säkert bara lite skit i bränslesystem.
Synade den lite noggrannare innan lastning och konstaterade att bananskalet vart ett riktigt fynd.
Ingen egentlig rost alls ja om man bortser från riklig patina men ramen löjligt fin.
Ja egentligen hela mopeden verkar helt ha undgått 15åringars klåfingriga felskruvningar.
Ett toppen objekt om jag mkt jävig får säga de själv.. Lastad o klar och de bar hemåt..
Nu hemkommen och avlastad kärran tillbaks och en halvsliten Peter intog soffläge..
De enda kreativa som gjordes var de lades in en beställning på ny sadel ett bromsgrepp en låssats
till verktygslådor samt ett par dekaler..
Planen som lades är enkel...
Kan sammanfattas i Få igång och ta bort så mycket patina som möjligt...
Men ändå bara göra mopeden till en patina-moped i version. Å då jag egentligen
ogillar patina mopeder ska de minskas av den varan..
Kommer montera ny sadel handtag gashandtag redan nytt. Korta ner gasvire koppla in elen
naturligtvis få igång den montera den finare tanken styret och pakethållaren. Tanken får dock fortsätta vara kromad.
Tror de ser bra konstigt ut lackera om en tank men inget annat. Dock dekalera bort puch och montera tomos på tanken.
all övrig krom putsas till så bra eller dåligt de går. Kommer i alla fall bli bättre.
Ramen i övrigt lite stålborstning och rostomvandlare och pensebättring där ytrost slagit rot.
Övrigt bara tvätt och vax.
Trimmas?? Får se hur den går först. Plugg redan dragen enligt gubben, men troligen inte mer än lite extra bonfilande om behov finns..
Ja och kanske om de behövs byta avgaspaddan till vanligt avgassystem. Vi får se om den andas ok genom den.
Även denna moped är ändå en moped jag egentligen inte hinner med.
De hänger lite på både leverans av delar och leverans av pysslande... Men planen färdig till långfredag.
Bör hinnas om jag inte blir för kär eller spårar ur.
Ska erkänna lite extra förtjust påminner med sin fotväxel och framåtkick om min första egen köpta moped.
Den vart dock bra mycket mer rostig men även trimmad med 60cc och den svarta färgen hade gnistrande flakes i sig.
Vart inköpt av kompisens storebror för 200kr och var min bara min under 12-13års ålder då den byttes mot en
blå Dakota med där kolven satt fast...