Seg moppe

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
stabil

Seg moppe

Inlägg av stabil »

Har köpt en moppe till sonen, bra köp trodde jag men den visar sig behöva mycket kärlek.
Den går ryckigt, skumpigt och seg i acceleration, har ingen ork att accelerera uppför, den dör vid ca 35 km/h.
Det är en Drax Rough, 50 kubik 4 takt. Har gått ca 150 mil årsmodell 2022.
Förra ägaren hade inte servat den överhuvudtaget. Bara bytt batteri.
Jag har bytt olja och tändstift på den.
Stötdämparen bak läcker olja.

Har ingen erfarenhet av moppe, bara kört mc för många år sen.

Är det svårt att hålla bra tempo i uppförsbacke eller är det min moped som inte går som den ska?
När man väl får upp farten så kommer den upp i bra fart, ca 55 km/h, men bara på slät väg eller nedför.

Tänkte lämna in den för felsökning, eventuellt häva köpet och ge tillbaka moppen.
Uppskattar tips och råd på vad man kan göra. Vill inte lägga ut flera tusen på att reparera den.
HSE

Re: Seg moppe

Inlägg av HSE »

Kontrollerat ventil spelet? Om den inte är servad sedan ny så brukar det bli för lite spel när komponenter slitit in sig.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag saknar erfarenhet av mopeden i fråga, men jag skulle allvarligt överväga att häva köpet.
Alternativt få den åtgärdad, utan extra kostnad.

En grej som är enkel att åtgärda, är det "färsk" bensin i tanken?

Visserligen KAN felet vara av enkel natur och billigt att åtgärda eller...inte.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Detta är nog inte det mest lämpade forumet för den typen av mopeder, så svaren lär bli ganska generella...

-Är det en 45 km/h moped (är de på ~3hk idag)?
Isf är väl inte 35 km/h helt fel uppför, speciellt inte med tanke på att den tycks vara drevad (eller hur man nu gör det på variator-transm.) och tydligen gör 55 km/h på plan väg. Jämfört med hur en "klassisk moped" med 3.5 hk cylinder och lite större förgasare och avgas går.

-Provkördes mopeden i samband med köpet och om isf hur gick den då?
-Har ni provat någon annan moped av samma modell som jämförelse?

Accelerera mjukt och fint ska den såklart kunna göra. speciellt med tanke på att den är nästan ny, om allt är "oskruvat" och org. på den.
-Helt säker på att förra ägaren inte försökt förbättra / trimma något på den som inte blivit helt lyckat?

Häva köpet kan bli lite svårt, helt beroende på hur den är köpt.

Mitt råd till dig/er är att ni lämnar in den för kontroll och ev kostnadsförslag för att fixa till ev fel hos någon firma som har erfarenhet utav just den modellen/märket. Då får ni reda på OM där är något som är fel, vad det kan kosta att fixa till och utifrån det kan ta ställning till mopedens fortsatta levene hos er. Dock bör ni kontakta och informera säljaren om det först, så att tiden för reklamation inte rinner iväg.
Andreas.
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

De där fyrtaktarna brukar vara för snålt bestyckade i förgasaren av miljöskäl och går bättre efter en ombestyckning, en arbetskamrat råkade ut för det och lämnade in mopeden till en mopedreparatör som fixade det och sen orkade mopeden bättre i uppförsbackarna.
Skriv svar