Om ramnummer & årsmodell Saxoped

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Borka

Om ramnummer & årsmodell Saxoped

Inlägg av Borka »

Hej!

Enligt gängse kunskap ska första siffran i ramnumret ange årsmodell. Vi har en Saxoped 1125B, som den heter enligt uppgift, djupa skärmar osv. Den har känd historik sedan den var ny. Förste ägaren född -39 tillfrågades senast igår om det verkligen stämmer att det är en femtiosjua då första siffran är 7. Han berättade att han köpte den i Stockholm 1955 och körde hem den till Rotebro längs Kolonnvägen som då var grusväg. Det finns därmed anledning att fundera över årsmodellsangivelserna på Nymans mopeder. En ny femtonåring kör den dagligen nu!

Mvh
Borka
Mumkas

Re: Om ramnummer & årsmodell Saxoped

Inlägg av Mumkas »

När jag skulle försäkra min Apollo 8037 försökte jag klura ut årsmodellen och landade i 1962, mest för att jag inte hittade någon info på nätet alls om Apollo 1961. Ramnumret börjar med N10 och det indikerar väl året då just ramen tillverkades, så troligen är min en 1961 eller 1962 iaf.
Men det förklarar ju inte ditt dilemma med en ram som skulle vara tillverkad 1957, men såldes 1955. Kanske nån arbetare som stansade hade tagit en pilsner för mycket till lunchen? :) Har inte förste ägaren några papper kvar från köpet?

Underbart att höra att en ny femtonåring kör den nu dagligen!
Apollo 8037, klenstummis
bims

Re: Om ramnummer & årsmodell Saxoped

Inlägg av bims »

Det där med första siffran i ramnumret stämmer inte alltid, särskilt inte på äldre Nymans. Har sett flera 55:or med ramnummer som börjar på 6 eller 7. Tror inte de följde nån strikt logik då. Om första ägaren köpte den 1955 så är det nog det rätta året, oavsett ramnumret.
Skriv svar