Sachs 60 cc kyrkort 17mm går ej bra

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Anders89
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2025, 20:12

Sachs 60 cc kyrkort 17mm går ej bra

Inlägg av Anders89 »

Hej alla :)

Köpte mig en compact med en 60cc sachs motor och 17mm kykrport.

Tänkte se om ni kan hjälpa mig att felsöka vad som är fel.

startade lätt i början och gick att köra ganska okej, men så fort jag ger full gas i tex 2an så spottar den/ avgas smäller.

nu sista körningen idag så stannade den efter 5 min och var sjukt svårstartad. har beställt nytt stifft. men kan det vara för litet munstycke?
bifogar en bild där sitter liksom en "plast bricka" ser det ut som under förgasaren som "rör sig" samt om man trycker på den svarta knappen på förgasaren så kommer det ut rätt mycket bensin när man kickar

mvh,
Bilagor
IMG_5074.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 1148
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Sachs 60 cc kyrkort 17mm går ej bra

Inlägg av SS440-80 »

Kul att du fått tag på en Compact :D

Men har inte den som monterat på ny cylinder och förgasare testkört mopeden med nya grejerna?

60cc är säkert bra, det ger iallafall bra bottenstyrka. Sedan så är det din förgasare, som troligtvis är en kopia från Kina?

Vi kan börja med "plastbrickan" under förgasaren, det är en original grej och funkar som ett dammskydd.
Den svarta pinnen på flottörhuset är en flödarknapp, den använder du vid kallstart. Då trycker du ned pinnen några sekunder så att bensinen kan rinna direkt in i insuget (luta då gärna moppen lite åt höger) Det är för att Sachs inte använder sig av choke på sina förgasare, men flödarknapp sitter det även på många andra mopeder som faktiskt har choke.

Har du ställbart eller fast munstycke på förgasaren? Det verkar som att du har ett fast eftersom att du funderar på munstycksbyte.
Men eftersom att motorn går lite bättre när den är helt kall än när du kört en bit, så skulle jag gissa på att munstycket är för stort. Kall motor vill ha mera bensin än en varm.
Men det kan faktiskt vara en grej till, men det beror på vad du har för luftburk. Om du har en med "snorkel" ut vinkelrätt från motor mot ditt vänstra ben, så är det nog inte luftbegränsning. Men om du har en luftburk som har luftfiltret undertill/bakåt mot knölen på motorn, då kan du ha stopp på luften och motorn får för rik bränsleblandning, speciellt vid gaspådrag när det ska in mycket luft.
Det som händer är att luftfiltret blir att ligga dikt mot knölen på motorn och begränsar arean som kan släppa in luft. Det kan hjälpa att ta bort bakelitdistansen mellan förgasare och cylinder så att förgasaren flyttas fram några millimeter (man får göra en ny tunnare packning) men det enklaste är nog att byta luftburk till en sån med snorkel ut på sidan. Se länken:
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... 17-mm.html
Skåning
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 60 cc kyrkort 17mm går ej bra

Inlägg av Skåning »

Kan även vara lämpligt att kolla upp så att tändningen är ok och vid rätt tidpunkt.
Andreas.
Anders89
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2025, 20:12

Re: Sachs 60 cc kyrkort 17mm går ej bra

Inlägg av Anders89 »

Hej ! tack för era svar!

Där sitter öppet filter på den på sidan så att säga.

Det sitter fast fast munstycke på den. har faktiskt inte kollat storlek på den. sen sitter det brytarlöst tändning på den. fick med ställbart munstycke.

antar att det inte är lönt att pilla med luftskruven ? okej så det är flödaren. men ska de verkligen rinna ut så pass mycket soppa när man kickar?
Skåning
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs 60 cc kyrkort 17mm går ej bra

Inlägg av Skåning »

När du tryckt och hållit nere flödarknappen (ett par sekunder) så ska där inte komma ut något nämnvärt med bränsle efter att knappen har släppts.
Kolla så att flödarknappen går hela vägen upp/tillbaka av sig själv. Om inte den gör det så hindar den flottören från att jobba som den ska och då kan bränslet flöda över, kan även vara flottören som kärvar.

Är förgasaren en "Kina-kopia" så är det tyvärr inte helt ovanligt att de inte är helt 100, samt mer eller mindre svåra att få till en vettig motorgång med.
Andreas.
Skriv svar