Kul att du fått tag på en Compact
Men har inte den som monterat på ny cylinder och förgasare testkört mopeden med nya grejerna?
60cc är säkert bra, det ger iallafall bra bottenstyrka. Sedan så är det din förgasare, som troligtvis är en kopia från Kina?
Vi kan börja med "plastbrickan" under förgasaren, det är en original grej och funkar som ett dammskydd.
Den svarta pinnen på flottörhuset är en flödarknapp, den använder du vid kallstart. Då trycker du ned pinnen några sekunder så att bensinen kan rinna direkt in i insuget (luta då gärna moppen lite åt höger) Det är för att Sachs inte använder sig av choke på sina förgasare, men flödarknapp sitter det även på många andra mopeder som faktiskt har choke.
Har du ställbart eller fast munstycke på förgasaren? Det verkar som att du har ett fast eftersom att du funderar på munstycksbyte.
Men eftersom att motorn går lite bättre när den är helt kall än när du kört en bit, så skulle jag gissa på att munstycket är för stort. Kall motor vill ha mera bensin än en varm.
Men det kan faktiskt vara en grej till, men det beror på vad du har för luftburk. Om du har en med "snorkel" ut vinkelrätt från motor mot ditt vänstra ben, så är det nog inte luftbegränsning. Men om du har en luftburk som har luftfiltret undertill/bakåt mot knölen på motorn, då kan du ha stopp på luften och motorn får för rik bränsleblandning, speciellt vid gaspådrag när det ska in mycket luft.
Det som händer är att luftfiltret blir att ligga dikt mot knölen på motorn och begränsar arean som kan släppa in luft. Det kan hjälpa att ta bort bakelitdistansen mellan förgasare och cylinder så att förgasaren flyttas fram några millimeter (man får göra en ny tunnare packning) men det enklaste är nog att byta luftburk till en sån med snorkel ut på sidan. Se länken:
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... 17-mm.html