Kraftigt slammer
-
- Kontakt:
Kraftigt slammer
Jag har bytt kolv, cylinder och förgasare på min Sachs 50/3 kfs. Ja tändsystemet och avgassystemet byttes också. Till min förvåning och och glädje startade motorn direkt och gick hur fint som helst. Tyvärr hade kopplingen klibbat ihop och fungerade inte så jag puttade igång den i ettan och puttrade iväg medan jag motionerade kopplingen i hopp om att den skulle släppa. Efter 2-3 minuter började motorn rassla nåt fruktansvärt så det var bara att stanna och rulla in den i garaget. Min första tanke var såklart att en kolvring gått av eller att spännringarna som håller kolvtappen lossnat. Eller att nåt fallit ned i vevhuset. Bara att lossa på cylindern igen och kolla. Allt var felfritt, inga skador någonstans och ingen spån eller flisor av nåt som jag kunde upptäcka. När jag monterat ihop igen och drog runt motorn utan stift hördes inga missljud men direkt med stiftet iskruvat så att jag hade kompression men med tändkabeln bortkopplad slamrade det illa direkt jag trampade på kicken. Felet märks alltså bara när motorn har kompression. Tacksam för tips och råd. ( när jag hade av cylindern och kände och vred på vevstaken kunde jag inte känna något glapp eller skrapningar )
-
Re: Kraftigt slammer
Töm oljan och skruva av höger kåpan.
-
- Kontakt:
Jo jag har tagit av kåpan, tänkte att det kan vara nåt med kopplingen, men jag har inte hittat nåt där som är konstigt. Oljudet märks inte när jag har ur tändstiftet och drar runt motorn. Det hörs bara när jag har kompression och då låter det som om det var grus i motorn
-
Vevaxellagren är ju helt obelastade när du inte har stiftet i, men lite annorlunda blir det ju när stiftet är på plats. Och om lagren inte är helt friska kan ju t.ex svänghjulet röra sig radiellt mer det borde och ta i polskorna på spolarna. Du hade ju bytt tändsystem också, så jag skulle nog kolla där om polskorna är för nära och samtidigt känna efter om det är nåt glapp.
Det är aldrig för sent att ge upp!
-
- Kontakt:
Ja jag misstänker också att lagren kan vara orsaken, även om det inte känns när jag känner på svänghjulet. Ska kolla om det är nåt inne i det som tar i. Det är ju faktiskt en möjlighet
-
- Kontakt:
Det var svänghjulet som satt löst och slamrade. MEN, nu när jag dragit fast det startar in motorn inte ändå, fast den gick så fint innan. Har gnista men den startar inte ens med startgas. Jag har ett nytt brytarlöst tändsystem. Elände, elände. Inte någonsin förr, ens som 15 årig spoling har jag inte fått igång moppen. Pinsamt. Kan det brytarlösa tändsystemet ha tagit stryk och ge för svag gnista?
-
- Kontakt:
Och jag tror inte att förtändningen har ändrats från när den gick fint, men jag har ändå provat justera den åt nåda hållen utan resultat
-
- Kontakt:
Tack till monarped som ledde mig på rätt spår att kolla tändsystemet, jag hade problem med tjuvluft också men nu går den fint