Hej! Jag har en 1189 med kinamotor. Har fått tag på en fläktkyld 3-växlad trampmotor som jag tänker sätta dit. Fins det ritning på hur det ska se ut i bakkant motor, den som byggde om ramen till kinamotor har gjort ett bra jobb så det går inte att se hur det såg ut i original.
/S
Bygga tillbaka 1189 från kinamotor til sachs
Bygga tillbaka 1189 från kinamotor til sachs
Flakmoppe 1189
Re: Bygga tillbaka 1189 från kinamotor til sachs
Har ingen ritning men borde finnas på enkel googling , bättre ställa detta dilemma i mopeder eller motorer kanske. Hitta detta:
"Jag har mätt bredden på olika sachsmotorers bakre motorfästen och fått fram måtten 31, 38 och 42 mm beroende på motortyp. För att få fram ett mer exakt mått måste man ta en tving och pressa ihop motorfästena så att dess stålhylsor möts inne i motorfästet eftersom gummit kan få hylsorna att fjädra ut en aning när motorn ligger lös på arbetsbänken. Jag använde inte tving vid mättillfället så mina 42 mm kan mycket väl vara dina 41 mm.
Faktum är att man på vissa mopeder använde en utfyllnadsplåt för att anpassa en smalare motor till en viss rams motorfästen. På under bilden syns motorfästet till en Saxoped och där sitter det två stycken utfyllnadsplåtar på fästets högra sida. Detta är alltså original från fabrik. Det kan vara så att det har sutttit en plåt i din ram som försvunnit med originalmotorn, eller så har du en äldre motor än själva mopeden.
Om din motor är smalare än fästet i ramen får du göra på samma vis. Man kan fylla ut mellanrummen med vanliga planbrickor, men en hel plåt blir betydligt stadigare och tar inte lång stund att tillverka. När det gäller vilken sida som plåten ska sitta på får du lägga en lång stållinjal på mot sidan av motordrevet och bakdrevet samtidigt så ser du hur motorn ska sitta för att kedjan ska spåra. Se bara till att bakhjulet sitter rakt i baksvingen innan du mäter."
"Jag har mätt bredden på olika sachsmotorers bakre motorfästen och fått fram måtten 31, 38 och 42 mm beroende på motortyp. För att få fram ett mer exakt mått måste man ta en tving och pressa ihop motorfästena så att dess stålhylsor möts inne i motorfästet eftersom gummit kan få hylsorna att fjädra ut en aning när motorn ligger lös på arbetsbänken. Jag använde inte tving vid mättillfället så mina 42 mm kan mycket väl vara dina 41 mm.
Faktum är att man på vissa mopeder använde en utfyllnadsplåt för att anpassa en smalare motor till en viss rams motorfästen. På under bilden syns motorfästet till en Saxoped och där sitter det två stycken utfyllnadsplåtar på fästets högra sida. Detta är alltså original från fabrik. Det kan vara så att det har sutttit en plåt i din ram som försvunnit med originalmotorn, eller så har du en äldre motor än själva mopeden.
Om din motor är smalare än fästet i ramen får du göra på samma vis. Man kan fylla ut mellanrummen med vanliga planbrickor, men en hel plåt blir betydligt stadigare och tar inte lång stund att tillverka. När det gäller vilken sida som plåten ska sitta på får du lägga en lång stållinjal på mot sidan av motordrevet och bakdrevet samtidigt så ser du hur motorn ska sitta för att kedjan ska spåra. Se bara till att bakhjulet sitter rakt i baksvingen innan du mäter."
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Bygga tillbaka 1189 från kinamotor til sachs
Och denna finns med allt om 1189 dvs reserdelskatalog.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Bygga tillbaka 1189 från kinamotor til sachs
Fortfarande har du ens kollat/sökt hela Raketsport, lovar du hittar det. Sen känns inte som detta är Projekt & renovering som detta dilemma ska vara, inga bilder heller utan bara en lös fråga.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....