Elektronisk brytarlös tändspole

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Rutchkana

Elektronisk brytarlös tändspole

Inlägg av Rutchkana »

På premiäråket med min moped efter den stått still i många år, så gav kondendatorn upp, enligt experter ( själv kan jag bara köra, inte meka). Jag fick rådet att byta tändspole och brytarspetsar samtidigt, för att vara på den säkra sidan.
Jag har tittat på brytarlöst system HPI 2Ten och även VRM. Sen blev jag jätteglad då jag trodde jag hittat en både bra och prisvärd lösning genom elektronisk brytarlös tändspole TV-2E från VEC. Döm om min besvikelse då den är slut, i hela Europa verkar det som.

Så nu tillbaka på ruta ett, solen skiner och det är fortfarande moppe väder som jag så gärna skulle vilja utnyttja. Har ni några tips? Jag har en Monarscoot 1960, trampstart med JLOpiano G50 motor, allt original fortfarande.
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Elektronisk brytarlös tändspole

Inlägg av ESGEE »

Är nog så gällande när man hittar svaret :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skåning

Inlägg av Skåning »

Vad är problemet, finns inte reservdelar motsvarande de som sitter där att köpa (har själv ingen koll på de), så du kan komma på rull igen med mopeden?

Kolla med www.mopedrenovering.se eller www.rosebacken.se

Har ju fungerat bra med org. tändsystem under ganska många år (så länge det inte trimmats allt för mycket) på gammelmopederna. :D
Andreas.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag har några ILO både G50 och en V54.
Två G50 har 2.5 PS cylinder och cylinderhuvud (hög kompression och squishband) samt 15 mm Bingförgasare (Bing original)

Båda har tändsystem av "originaltyp" men nya komponenter, tändspole, brytarspetsar, kondensator, tändkabel och anslutning till tändstiftet.
Detta har gått pålitligt och utan bekymmer i 10-15 år.
Använder tändstift NGK BP6HS 0.7 mm elektrodavstånd.

Givetvis skulle jag önska mig ett kraftigare belysningssystem, men tändningen har jag inget problem med.
Skriv svar