Sida 1 av 1
Novolette 52
Postat: 20 aug 2025, 17:17
av Braxmatte
Hejsan alla. Längesedan man var här.
Hjälper en kompis med en Novolette -52
Blir inte klok på hur vajrarna till gas/frikopplingshandtaget ska justeras.
Ska den gå på tomgång när man vrider av och frikopplar?
Ska den koppla i direkt när man vrider på gashandtaget?
Hur ska man egentligen starta den?
Re: Novolette 52
Postat: 20 aug 2025, 20:49
av SS440-80
Hallåj!
Jo du borde titta hit lite oftare...
Har grejat med en Novolette 1954 under våren, och bytte bl.a vajrar på den och det gick inte helautomatiskt att få funktionen perfekt efteråt.
Nu var det länge sedan jag skruvade första modellen med REX-motor, men visst är väl funktionen lika med både gas o koppling i högerhandtaget?
Handtaget har ju två glidnipplar, en för gas och en för koppling, och när man vrider handtaget framåt så spänns kopplingsvajern och motorn frikopplas. Vrider du sedan mot dig så kopplar den in ungefär samtidigt som gasvajern börjar att sträckas för att lyfta trotteln.
Startar gör du med att stänga luftspjället och sedan trampa iväg med högerhandtaget i framåtläge (frikopplad) och när du fått upp lite fart så vrider du handtaget mot dig så att kopplingen greppar in, men ge inte för mycket gas, den startar bättre med pyttelite gaspådrag.
Ja den ska gå jämt och fint på tomgång när du vrider till frikoppling (när den är varmkörd). Tomgången justerar du med vajersträckaren på förgasaren, för det finns ingen tomgångsskruv.
En fråga till dig: Har du någon originalcylinder och kolv till en Zweirad/Victoria/DKW 802-motor som du skulle vilja sälja?
Jag ropade in en komplett motor, men cylindern är uppborrad till 45 mm och det vore kul att ha en originalcylinder också.
//Robban.
Re: Novolette 52
Postat: 20 aug 2025, 22:15
av Braxmatte
Jo jag ska försöka hitta hit lite oftare.
Låg länge på top 10 listan i antal inlägg.
På den här är det inge glidnippelhandtag utan ett sånt som på bilden.
Funderar på om det skulle vara bättre med glidnippel.
När jag justerar så att den kopplar i på ganska lite gas då hoppar kopplingsvajern ur när jag gasar fullt.
Har bara några EM50 cylindrar och det är väl andra på 802 motorn
Re: Novolette 52
Postat: 21 aug 2025, 05:44
av SS440-80
Det borde/ska vara ett handtag med dubbla glidnipplar.
Jag letade på ett USB med lite bilder på Novoletten vi gjorde iordning som mopperallyvinst 2019, och på den här bilden så syns det tydligt att det är ett sånt handtag. Det skulle nog göra allt betydligt lättare för er.
Japp, det är annan delning på cylindrarna till 802-motorn. Men jag chansade på att du som är en riktig moppeguru och grejat med det mesta kanske hade något på hyllan
Re: Novolette 52
Postat: 22 aug 2025, 06:48
av Braxmatte
Sånt som jag har är tydligen orginal på -52orna så det borde gå att få till det.
Svårt att hitta ett komplett glidnippelhandtag med nipplar.
Re: Novolette 52
Postat: 22 aug 2025, 11:23
av SS440-80
Den vi lottade ut var en 1953.
Jag letade lite på nätet, och visst verkar det som att de allra första hade "enkelhandtag" precis som på den du fixar med. Se bilder från en auktionssida:
https://auctionet.com/sv/3506887-moped- ... es#image_1
Re: Novolette 52
Postat: 22 aug 2025, 12:58
av Braxmatte
Den på bilden har ju vajern från handbromshandtaget dragen till kopplingen och bara en vajer på gashandtaget . Ingen vajer till frambromsen
Det är ju fel

Re: Novolette 52
Postat: 22 aug 2025, 13:25
av Braxmatte
Hittade en skiss på "mitt" gashandsg
Tror problemet är att det ska vara ett "läge" (Se pilen)
Mitt är helt utslitet så det stannar inte kvar när man släpper det i tomgångsläget
Re: Novolette 52
Postat: 22 aug 2025, 13:53
av SS440-80
Braxmatte skrev: ↑22 aug 2025, 12:58
Den på bilden har ju vajern från handbromshandtaget dragen till kopplingen och bara en vajer på gashandtaget . Ingen vajer till frambromsen
Det är ju fel
Ja jävlar

Det tänkte jag inte på, jag kollade bara på gashandtaget...