Hej! Håller för första gången på att renovera en sachs 50/2. Har precis shimsat in allt och skruvat ihop halvorna. Packboxen vid drevaxeln satte jag i innan men resten tänkte jag att man sätter i utifrån. I packboxsatsen jag köpte så fanns det lite väl många och förstår jag inte alls vart resterande ska sitta. En på var sida vevaxeln och en på drevaxeln. Men resten? Någon som vet? Kan heller inte komma ihåg att jag plockat bort fler än det jag bytt redan.
// Alva
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... 2-vxl.html
Packboxar sachs 50/2
Re: Packboxar sachs 50/2
Du skriver inte om du har kick eller tramp, men det blir alltid någon över. Jag skriver som de är i bild radvis uppifrån:
Vevaxel, täcklock i transmissionskåpa på kickmotor för att plugga trampaxeln (möjligt att nyare motorer har detta i gjutningen), vevaxel.
Kickaxel/trampaxel, drevaxel, trampaxel på trampmotor.
Under kopplingsarm och växelarm. Ska vara två av dessa packboxar.
Lycka till med Sachsen!
Vevaxel, täcklock i transmissionskåpa på kickmotor för att plugga trampaxeln (möjligt att nyare motorer har detta i gjutningen), vevaxel.
Kickaxel/trampaxel, drevaxel, trampaxel på trampmotor.
Under kopplingsarm och växelarm. Ska vara två av dessa packboxar.
Lycka till med Sachsen!
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Stort tack för svar! Jag har kickstart så det förklarar en del. Däremot så blir jag inte helt klok på de som ska vara under kopplings & växelarm? Ska de sitta inne i motorn eller under själva armarna fast utanpå blocket? Såg aldrig några såna när jag skruvade isär grejerna och nu har jag packning med klister emellan som jag helst inte öppnar.
Packboxarna sitter i blocket direkt under armarna och i en sån här kapsel som knackas ned i blocket. Armarna måste vara borta, så kan man bända ut de gamla kapslarna och packboxarna med en mejsel. Om du redan satt ihop motorn kan det vara lite lurigt att ta bort armarna, men det går om man har tur. På mopedrenovering finns det reservdelskataloger online under mopedarkivet där du kan se hur det ser ut.Alva skrev: ↑10 sep 2025, 21:34Däremot så blir jag inte helt klok på de som ska vara under kopplings & växelarm? Ska de sitta inne i motorn eller under själva armarna fast utanpå blocket? Såg aldrig några såna när jag skruvade isär grejerna och nu har jag packning med klister emellan som jag helst inte öppnar.
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... gsarm.html
https://mopedarkivet.mopedrenovering.se/
Stort tack för hjälpen! Nu har jag koll på läget.
Den satsen innehåller en packbox för lite då kopplings- och växelarmen har samma dimensioner men det ingår bara en. Har mailat NTS men de vägrar svara.
Jag fick med två i min om jag minns rätt, men det är några år sen som jag köpte den.