Skoterett HSQ Flinta 61:a

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
RM73

Skoterett HSQ Flinta 61:a

Inlägg av RM73 »

Hej, jag har problem med Flintan som är svag och går i 10 minuter max. Jag har bytt kolv, cylindern är OK, jag har bytt kondensator och tändspolen verkar vara ok.
Trots det så är motor fortfarande svag, trög respons, och stannar efter 5-10 minuter, efter någon minut av vila så startar den igen. Det är som den inte får bränsle.
Jag har gjort rent förgasaren men fortfarande lika.
Tacksam för tips..
Tillotson

Re: Skoterett HSQ Flinta 61:a

Inlägg av Tillotson »

Skoterett är ju kända för att överhetta pga dålig kylning pga kåpan som stänger inne värmen och med dagens bensin så kan det bli ånglås i förgasaren. Kolla så att förgasaren har en isolerande distans mot insuget så att värmen ifrån cylindern inte sprids till förgasaren. Prova att köra på alkylatbensin som har högre kokpunkt så kan det gå bättre. Jim Lundberg på Classic Motor magazine modifierade sin Skoterett i en artikel i tidningen för några år sen, du kan ju prova att ställa samma fråga på Classic Motors hemsida, då kan du få råd av Jim Lundberg om hur du ska göra med din Skoterett.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Igensatt utlopp från bränsletanken eller dålig tankavluftning?
Andreas.
RM73

Inlägg av RM73 »

Tillotson skrev: 31 okt 2025, 13:06 Skoterett är ju kända för att överhetta pga dålig kylning pga kåpan som stänger inne värmen och med dagens bensin så kan det bli ånglås i förgasaren. Kolla så att förgasaren har en isolerande distans mot insuget så att värmen ifrån cylindern inte sprids till förgasaren. Prova att köra på alkylatbensin som har högre kokpunkt så kan det gå bättre. Jim Lundberg på Classic Motor magazine modifierade sin Skoterett i en artikel i tidningen för några år sen, du kan ju prova att ställa samma fråga på Classic Motors hemsida, då kan du få råd av Jim Lundberg om hur du ska göra med din Skoterett.
Ok tack för tipset!
RM73

Inlägg av RM73 »

Skåning skrev: 31 okt 2025, 14:54 Igensatt utlopp från bränsletanken eller dålig tankavluftning?
Hej, jag har plastat tanken med epoxi då den var svårt angripen av rost, satt dit nytt tanklock. Men som du säger så kan det vara dålig avsluftning. Tack för tipset!
Skriv svar