Hej, jag har problem med Flintan som är svag och går i 10 minuter max. Jag har bytt kolv, cylindern är OK, jag har bytt kondensator och tändspolen verkar vara ok.
Trots det så är motor fortfarande svag, trög respons, och stannar efter 5-10 minuter, efter någon minut av vila så startar den igen. Det är som den inte får bränsle.
Jag har gjort rent förgasaren men fortfarande lika.
Tacksam för tips..
Skoterett HSQ Flinta 61:a
Re: Skoterett HSQ Flinta 61:a
Skoterett är ju kända för att överhetta pga dålig kylning pga kåpan som stänger inne värmen och med dagens bensin så kan det bli ånglås i förgasaren. Kolla så att förgasaren har en isolerande distans mot insuget så att värmen ifrån cylindern inte sprids till förgasaren. Prova att köra på alkylatbensin som har högre kokpunkt så kan det gå bättre. Jim Lundberg på Classic Motor magazine modifierade sin Skoterett i en artikel i tidningen för några år sen, du kan ju prova att ställa samma fråga på Classic Motors hemsida, då kan du få råd av Jim Lundberg om hur du ska göra med din Skoterett.
Igensatt utlopp från bränsletanken eller dålig tankavluftning?
Andreas.
Ok tack för tipset!Tillotson skrev: ↑31 okt 2025, 13:06 Skoterett är ju kända för att överhetta pga dålig kylning pga kåpan som stänger inne värmen och med dagens bensin så kan det bli ånglås i förgasaren. Kolla så att förgasaren har en isolerande distans mot insuget så att värmen ifrån cylindern inte sprids till förgasaren. Prova att köra på alkylatbensin som har högre kokpunkt så kan det gå bättre. Jim Lundberg på Classic Motor magazine modifierade sin Skoterett i en artikel i tidningen för några år sen, du kan ju prova att ställa samma fråga på Classic Motors hemsida, då kan du få råd av Jim Lundberg om hur du ska göra med din Skoterett.