Sachs motorrenovering?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Sachs motorrenovering?

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har ju en 1140 Sport 1960 som jag tänkt ha som "ratbike". Köpte den för ett år sedan
mer eller mindre bara för att få ramkåpan till den 1139 Sport jag också hade då.
Nu tänkte jag ta tag i den i sakta mak men jag har egentligen ingen aning om i vilket skick
motorn är (2-växlad hand). Vill ju ha en väl fungerande motor men i övrigt får den vara i det
skick jag köpte den i bortsett från att jag ska gå igenom hjullager och bromsar samt
fjädringen fram och bak och sedan köpa nödvändiga delar.

Så till sak!
Min tid är starkt begränsad så jag undrar om någon kan hjälpa till med en bra renovering.
Vill ju att motorn ska fungera perfekt och gå mjukt i lager etc. Jag har löpande köpt lite
grejor eftersom jag från börjag tänkt fixa motorn själv.

Har:
Lameller (vet ej om det är 6 eller 9 lamellfjädrar men jag vill ju ha 9)
Delat SKF kopplingslager
En 5,5 hk tysk (enligt säljaren) cylinder som borrats till 60cc. Aldrig körd.
Topplock till dito.
Ny 17mm kyrkportsförgasare
Packningssats
Har också en ny Bosch tändspole.

Fattas:
Ramlager (någon sa att Japantillverkade SNR-lager var bra!?).
Eventuellt ett nytt vevparti beroende på om det behövs.
Packboxar.
Lilla bromsmojängen inanför högra trampan. Den är böjd.
Lamellfjädrar och koppar.
Ev något mer, vad vet jag.

Är det någon som vill och kan hjälpa?
Kul om man kunde få en uppskattad kostnad???
Vet någon vad saknade delar kostar så är det också bra.

Hälsningar
Per <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant ide. Skulle ju vara fint om det fanns någon som var duktig och kunde tänka sig att sätta ihop motorer enl konstens alla regler mot en rimlig ersättning :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen? :?
Jag betalar ju naturligtvis! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man blir ju lite fundersam, jag gjorde i ordning RoRRes motor, var ute och testkörde den flera mil, plockade ner den i kartoong och skickade upp, tappade inte ens ur olja och bensin, kanske man skulle gjort.

Men nu är hans motor heldöd, ingen som fattar vad som hänt :?: :roll: :? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sant , men jag läste ju att du erbjöd dig att fixa till den också...
Sånt räknas i min värld. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Sant , men jag läste ju att du erbjöd dig att fixa till den också...
Sånt räknas i min värld.
Jo jag vill gärna fixa till den, men det är 30 mil enkel väg :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju liksom det som är det krångliga, visst kan jag skruva ihop Pangervas motor och testköra den här, men vem vet om den funkar i den konstiga luften dom har där bortåt norges sydspets :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hittat en kille i Nässjö men hoppades att forumet skulle hjälpa till och experternas expert lyser ju med sin frånvaro.

Men om du Tompa vill så tycker jag att du borde få en chans till.
Jag kan be en regionchef på jobbet leverera och hämta tror jag utan att ha frågat. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:..Men nu är hans motor heldöd, ingen som fattar vad som hänt :?: :roll: :?

Murphys lag?
censored_talk , annons av Allmeck, http://www.blocket.se/stockholm/Sachsmotorer_renoveras_25422829.htm

Conrad har väl nog med sitt + han kanske tycker man ska prova själv... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Har hittat en kille i Nässjö men hoppades att forumet skulle hjälpa till och experternas expert lyser ju med sin frånvaro.

Men om du Tompa vill så tycker jag att du borde få en chans till.
Jag kan be en regionchef på jobbet leverera och hämta tror jag utan att ha frågat. :lol:
Ett önsketänkande, lite skämtsamt :wink: menat, när jag skrev experternas expert. Alltså absolut ingenting som någon ska ta illa upp med :sorry: .

Nu är det emellertid så att jag inte bara lider brist på tid utan också av en åldersrelaterad (nu skrattar staff_gemini-1.gif "Grannen") åkomma i ryggen som gör att jag har en hel del ont och väntar på operation, och får nog vänta länge för man klarar inte vårdgarantin i Göteborg. Just idag är det ganska OK men tidvis är det för djävligt och det blir bara sämre. Operation :accident: är enda lösningen. För den som undrar "vad fan är det då" så kan ni Goooooogla på "spinal stenos". Det är alltså den egentliga huvudanledningen till att jag inte fixar det själv.
Men bortsett från det så är det skitbra :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är glad om du hittar någon annan, slider_cheers.gif det finns att göra här i verkstan utan din motor hate-wall.gif :cold: , så fixar det sig med den i Nässjö så är det jätte ok för min del slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Personligen skulle jag aldrig ta på mig en renovering.utan att få byta alla tänddelar. För det är alltid där moppemotorerna strular.
Sen ska det vara nyborrat å ny kolv nya boxar vevlager å en fin fugge då kan man lämna garanti på motorrepet (om den är otrimmad förståss)
man är liiite less på att det blir backjobb pga. opålitliga delar.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
peezee
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 sep 2009, 23:00
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av peezee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle gärna ha hjälpt dig då jag jobbar på verkstad i Göteborg. Men jag har inte tiden för mina egna projekt just nu så det hade blivit lite svårt! Tyvärr! :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Personligen skulle jag aldrig ta på mig en renovering.utan att få byta alla tänddelar. För det är alltid där moppemotorerna strular.
Sen ska det vara nyborrat å ny kolv nya boxar vevlager å en fin fugge då kan man lämna garanti på motorrepet (om den är otrimmad förståss)
man är liiite less på att det blir backjobb pga. opålitliga delar..
Håller med helt och hållet med om att alla tänddelar ska bytas och det var bl.a. det som avsågs med fattas... vad vet jag. Det finns ju kanske ännu fler saker som saknas eller är trasiga.
Hur som helst skulle ju motorn få resa 2788 km (avstandstabell.se) för att renoveras i Långtbortistan så det blir nog inte jättebra om jag skulle be en regionchef kånka runt med en moppemotor så långt. Således slipper doktorn ta hand om denna Sachspatient. slider_cheers.gif

Och så Tompa! Du behöver inte alls ha dåligt samvete kompis slider_cheers.gif slider_thankyou.gif anyway :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag är glad om jag slipper :D
jag har slutat ta in patienter från andra landsting än från Långtbortistan har tom. börjat tacka nej till patieter från Tjotahejti eftersom jag har fullt upp med mina egna numera.. Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar