Sachs motorrenovering?
- pangerva
- Forumsponsor
Sachs motorrenovering?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har ju en 1140 Sport 1960 som jag tänkt ha som "ratbike". Köpte den för ett år sedan
mer eller mindre bara för att få ramkåpan till den 1139 Sport jag också hade då.
Nu tänkte jag ta tag i den i sakta mak men jag har egentligen ingen aning om i vilket skick
motorn är (2-växlad hand). Vill ju ha en väl fungerande motor men i övrigt får den vara i det
skick jag köpte den i bortsett från att jag ska gå igenom hjullager och bromsar samt
fjädringen fram och bak och sedan köpa nödvändiga delar.
Så till sak!
Min tid är starkt begränsad så jag undrar om någon kan hjälpa till med en bra renovering.
Vill ju att motorn ska fungera perfekt och gå mjukt i lager etc. Jag har löpande köpt lite
grejor eftersom jag från börjag tänkt fixa motorn själv.
Har:
Lameller (vet ej om det är 6 eller 9 lamellfjädrar men jag vill ju ha 9)
Delat SKF kopplingslager
En 5,5 hk tysk (enligt säljaren) cylinder som borrats till 60cc. Aldrig körd.
Topplock till dito.
Ny 17mm kyrkportsförgasare
Packningssats
Har också en ny Bosch tändspole.
Fattas:
Ramlager (någon sa att Japantillverkade SNR-lager var bra!?).
Eventuellt ett nytt vevparti beroende på om det behövs.
Packboxar.
Lilla bromsmojängen inanför högra trampan. Den är böjd.
Lamellfjädrar och koppar.
Ev något mer, vad vet jag.
Är det någon som vill och kan hjälpa?
Kul om man kunde få en uppskattad kostnad???
Vet någon vad saknade delar kostar så är det också bra.
Hälsningar
Per <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har ju en 1140 Sport 1960 som jag tänkt ha som "ratbike". Köpte den för ett år sedan
mer eller mindre bara för att få ramkåpan till den 1139 Sport jag också hade då.
Nu tänkte jag ta tag i den i sakta mak men jag har egentligen ingen aning om i vilket skick
motorn är (2-växlad hand). Vill ju ha en väl fungerande motor men i övrigt får den vara i det
skick jag köpte den i bortsett från att jag ska gå igenom hjullager och bromsar samt
fjädringen fram och bak och sedan köpa nödvändiga delar.
Så till sak!
Min tid är starkt begränsad så jag undrar om någon kan hjälpa till med en bra renovering.
Vill ju att motorn ska fungera perfekt och gå mjukt i lager etc. Jag har löpande köpt lite
grejor eftersom jag från börjag tänkt fixa motorn själv.
Har:
Lameller (vet ej om det är 6 eller 9 lamellfjädrar men jag vill ju ha 9)
Delat SKF kopplingslager
En 5,5 hk tysk (enligt säljaren) cylinder som borrats till 60cc. Aldrig körd.
Topplock till dito.
Ny 17mm kyrkportsförgasare
Packningssats
Har också en ny Bosch tändspole.
Fattas:
Ramlager (någon sa att Japantillverkade SNR-lager var bra!?).
Eventuellt ett nytt vevparti beroende på om det behövs.
Packboxar.
Lilla bromsmojängen inanför högra trampan. Den är böjd.
Lamellfjädrar och koppar.
Ev något mer, vad vet jag.
Är det någon som vill och kan hjälpa?
Kul om man kunde få en uppskattad kostnad???
Vet någon vad saknade delar kostar så är det också bra.
Hälsningar
Per <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man blir ju lite fundersam, jag gjorde i ordning RoRRes motor, var ute och testkörde den flera mil, plockade ner den i kartoong och skickade upp, tappade inte ens ur olja och bensin, kanske man skulle gjort.
Men nu är hans motor heldöd, ingen som fattar vad som hänt
<!-- </EdIndex> --></div>
Men nu är hans motor heldöd, ingen som fattar vad som hänt

- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hittat en kille i Nässjö men hoppades att forumet skulle hjälpa till och experternas expert lyser ju med sin frånvaro.
Men om du Tompa vill så tycker jag att du borde få en chans till.
Jag kan be en regionchef på jobbet leverera och hämta tror jag utan att ha frågat.
Jag kan be en regionchef på jobbet leverera och hämta tror jag utan att ha frågat.

Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- zappafan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Murphys lag?
, annons av Allmeck, http://www.blocket.se/stockholm/Sachsmotorer_renoveras_25422829.htm
Conrad har väl nog med sitt + han kanske tycker man ska prova själv... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa skrev:..Men nu är hans motor heldöd, ingen som fattar vad som hänt![]()
![]()
Murphys lag?

Conrad har väl nog med sitt + han kanske tycker man ska prova själv... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
- pangerva
- Forumsponsor
menat, när jag skrev experternas expert. Alltså absolut ingenting som någon ska ta illa upp med
.
Nu är det emellertid så att jag inte bara lider brist på tid utan också av en åldersrelaterad (nu skrattar
"Grannen") åkomma i ryggen som gör att jag har en hel del ont och väntar på operation, och får nog vänta länge för man klarar inte vårdgarantin i Göteborg. Just idag är det ganska OK men tidvis är det för djävligt och det blir bara sämre. Operation
är enda lösningen. För den som undrar "vad fan är det då" så kan ni Goooooogla på "spinal stenos". Det är alltså den egentliga huvudanledningen till att jag inte fixar det själv.
Men bortsett från det så är det skitbra
Ett önsketänkande, lite skämtsamtpangerva skrev:Har hittat en kille i Nässjö men hoppades att forumet skulle hjälpa till och experternas expert lyser ju med sin frånvaro.

Nu är det emellertid så att jag inte bara lider brist på tid utan också av en åldersrelaterad (nu skrattar

Men bortsett från det så är det skitbra

Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Personligen skulle jag aldrig ta på mig en renovering.utan att få byta alla tänddelar. För det är alltid där moppemotorerna strular.
Sen ska det vara nyborrat å ny kolv nya boxar vevlager å en fin fugge då kan man lämna garanti på motorrepet (om den är otrimmad förståss)
man är liiite less på att det blir backjobb pga. opålitliga delar.. <!-- </EdIndex> --></div>
Sen ska det vara nyborrat å ny kolv nya boxar vevlager å en fin fugge då kan man lämna garanti på motorrepet (om den är otrimmad förståss)
man är liiite less på att det blir backjobb pga. opålitliga delar.. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
Hur som helst skulle ju motorn få resa 2788 km (avstandstabell.se) för att renoveras i Långtbortistan så det blir nog inte jättebra om jag skulle be en regionchef kånka runt med en moppemotor så långt. Således slipper doktorn ta hand om denna Sachspatient.
Och så Tompa! Du behöver inte alls ha dåligt samvete kompis
anyway
Håller med helt och hållet med om att alla tänddelar ska bytas och det var bl.a. det som avsågs med fattas... vad vet jag. Det finns ju kanske ännu fler saker som saknas eller är trasiga.dr.novolette skrev:Personligen skulle jag aldrig ta på mig en renovering.utan att få byta alla tänddelar. För det är alltid där moppemotorerna strular.
man är liiite less på att det blir backjobb pga. opålitliga delar..
Hur som helst skulle ju motorn få resa 2788 km (avstandstabell.se) för att renoveras i Långtbortistan så det blir nog inte jättebra om jag skulle be en regionchef kånka runt med en moppemotor så långt. Således slipper doktorn ta hand om denna Sachspatient.

Och så Tompa! Du behöver inte alls ha dåligt samvete kompis

Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..