Trimning av Sachsmotor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hammonddme100

Trimning av Sachsmotor.

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på att iordningställa en "busmoppe" parallellt med mina andra projekt.
Tänkte köra från lite Puchar och Zundappar.... :D

Det finns ju trimkit typ: 5,5a och 17bing, resp. 60cc och 17bing,
men vad är det bästa för att få ut så mycket fart som möjligt ur en Sachsmotor ?
Går det att byta till ännu större förgasare?
Finns det andra cylindrar som passar i Sachsblocket ?
Eller annat ?

Jag vore jättetacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter ang. detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det mesta går med lite fantasi! här är en av mina motorer.
Bild
Honda cylle 45mm borr+topp 24mm förgasare.
Nej det är inte bara att skruva dit, det krävs en hel del mixtrande! <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har funderat ett tag på Honda cyll, använder du honda kolv Esso. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där såg intressant ut.

Vad är det för Hondacylinder du använder ?

Och hur i hela friden får du den "tät" i cylinderfoten mot blocket ?

Det gåller ju att hitta en cylinder som har samma slaglängd som Sachs original då också förstås..... <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla den här tråden på speedriders forum.
http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=4098 <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det DÄR var intressant läsning, men antagligen lite för tufft jobb för mig tror jag.
Jag är nog lite bekväm ändå, och vill ha lite mer "plug and play"...*S*

Jag antar att det är en 60cc sachscylinder som gäller då....

Kan man uppgradera den ytterligare för att få mer fart?

Alltså, plana en 60cc topp ?

Byta ut 17bing mot något större ?

Några tips i den riktningen ? <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp det är 60cc som gäller! en högkomptopp från mopedfantasterna ger lite mer sprutt, ett bra avstämt rykrör = mer pulver, till en 60cc rakt ur kartongen behövs det inte nån större gasare än bing 14*17 <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Högkomptopp från mopedfantasterna? Hur får man tag i en sådan då ?

Sedan behöver man ju hjälp med att få ett lämpligt avgassystem på plats
också. Hur räknar man ut sådant ???

För övrigt så verkar det ju som om 60cc + 17Bing borde ge den lilla Crescenten bra knuff då...*S* <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hammonddme100 skrev:Högkomptopp från mopedfantasterna? Hur får man tag i en sådan då ?
Man googlar lämpligen på "mopedfantasterna"... :roll:
Såna här frågor är rätt tröttsamma, tycker jag...
Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju enklare att fråga den man från första början fått uppgiften av,
istället för att sitta och söka på nätet, efter något som man inte ens vet om, eller var det finns.
Jag förbehåller mig rätten att skriva dumma frågor, i alla fall i den tråd jag skapat själv, så det så :wink:

Och om du tycker att det är dumt och tröttsamt, så behöver du ju inte läsa, eller än mindre skriva i denna tråd. Det är ju ännu dummare....
Du kan ju googla istället kanske ?

För övrigt har du en j--ligt snygg moped ser jag.

Jag har en likadan... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men köp då hellre en 60 cc från mopedfantarsterna, dom har tagit fram en kopia av den gamla tyska 60cc syllen, att hålla på med jofrabskit är bara jobbigt <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

hammonddme100 skrev:Det är ju enklare att fråga den man från första början fått uppgiften av,
istället för att sitta och söka på nätet, efter något som man inte ens vet om, eller var det finns.
Visst, enklare för dig, kanske... Jag tycker det är näst intill oförskämt att inte ens försöka hitta info själv innan man ställer frågor av den här typen (där man hittar svaret fortare via google än man skriver frågan i forumet).
Jag förbehåller mig rätten att skriva dumma frågor, i alla fall i den tråd jag skapat själv, så det så :wink:
Tycker inte det är en dum fråga, men en lat :wink:
Och om du tycker att det är dumt och tröttsamt, så behöver du ju inte läsa, eller än mindre skriva i denna tråd. Det är ju ännu dummare....
Du kan ju googla istället kanske ?
Nja, jag kan ju inte veta att det finns tröttsamma frågor i den om jag inte läser den, eller hur? Men att slösa tid på att kommentera den kanske är lite dumt...
För övrigt har du en j--ligt snygg moped ser jag.

Jag har en likadan... :wink:
Ja, den är snygg, om än rejält patinerad. En porthålskåpa och kedjeskyddet är det enda som inte är original. Ja, förutom att originalcyllen ligger och vilar på en hylla och en norsk membrancylle sitter på den...

Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, då ber jag om ursäkt för att jag är lat, och för att jag varit oförskämd,
även om det var en tredje person jag var oförskämd mot... *bugar*

:wink:

1136:an är en härlig moped. min är helt original...t.o.m. originalverktygen ligger på plats där bak, men även min moped har ett härligt patinerat skick.
Köpte den av min morfar när jag fyllde 15 en gång i tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa; menar du att mopedfantasternas cylindrar är bättre än det som finns att köpa på jofrab, norscand osv ?

Priset var ju helt ok, så det kanske är lika bra att köa hela klabbet på
samma ställe, förgasare, cylinder, och den där högkomptoppen.

Högkomptoppen såg ju onekligen annorlunda ut,
men att döma av recensionerna så är den ju tydligen rätt vass... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

hammonddme100 skrev:Tompa; menar du att mopedfantasternas cylindrar är bättre än det som finns att köpa på jofrab, norscand osv ?

Priset var ju helt ok, så det kanske är lika bra att köa hela klabbet på
samma ställe, förgasare, cylinder, och den där högkomptoppen.

Högkomptoppen såg ju onekligen annorlunda ut,
men att döma av recensionerna så är den ju tydligen rätt vass...
Jo men visst, det är "bara" mopedfantasterna som har den syllen, jofrab är en sill i missisippi i jämförelse, dessutom är det väl roligare att köpa av en moppeklubb, än ett företag. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar