I stället för Bing 15, vilken förgasare ska man välja?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
bryggaren

I stället för Bing 15, vilken förgasare ska man välja?

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att konstatera att priserna på Bing 15 typ Puch är hutlösa funderar jag på alternativ förgasare. Några förslag? Den ska sitta på en HVA Cornette med äggmotor, pluggen dragen samt lite extra urtaget. Ställbart munstycke är bra, men inte ett måste om man kan få till det med något annat. Jag såg att bl.a. Norscand har en Bing 15 för 795:-, men den har fasta munstycken vad jag förstår. Är det något alternativ? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antar att du menar SRE modellen, det är en mycket bra fugge tycker
jag, har såna original, att de e fasta munstycken på dom har ingen som helst betydning, man bestyckar dom rätt så går dom helt perfekt i alla register. Enligt mina amatörtester så tycker jag att mina moppar faktiskt går bättre med SRE modellen än mina 17mm U-båt. K-J säljer kopior av Bing
15mm SRE för 600 spänn. Att se upp med är om man köper munstycken till dom att det skiljer mellan original å pirat där. Mina original som jag köpt så
satt det 2.17 nålmunstycke å 82 i huvudmunstycke. Det är samma som Bing
rekommenderar till Zundapps 2.9 hk. Original tar han 980:- för. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Bing 15mm

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Hasse!.Jag har en bing 15mm SRE 1/15/9 är nummret på den och det enda som jag kan se på den är ett nummer på nålmunstycket som är 2,24.Huvudmunstycket ska ju finnas igängat i nålmunstycket men det är endast ett munstycke så att säga?.Den fungerar kanon till mopeden jag har. Men jag undrar på det här med nålmunstycke o huvudmunstycke?.Kan det vara ihopbyggt?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, de kanske man kan säga, om du tittar i änden på nålmunstycket så
ser du ett mejselspår, de är huvudmunstycket. Kan hålla med dig om att
det ser ut som en enda enhet, för huvudmunstycket är ju en liten plutt.

Här är en bra grunka från Bing där man kan välja sin gasarmodell å
se lite data om dom. SSJ är U-båten

http://www.bingpower.de/english/service/einstellblaetter.html <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Bing 15mm.

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår att huvudmunstycket måste sitta under på nålmunstycket.Så det är bara att skruva dän det där ifrån?.Och vart sitter nr på huvudmunstycket?.Den där tabellen som du rekomenderade finns ju inte min förgasarnr med?.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dellorto UA finns ju i varierande dimensioner(köpte en16mm senast) , går att hitta för normal summor då och då:

Bild

/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: I stället för Bing 15, vilken förgasare ska man välja?

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Efter att konstatera att priserna på Bing 15 typ Puch
Typ Puch ?

Menar du sådana som jag har så satt de
förgasarna på Ilo M50 motorn:

Mmmmm:
Bild
Bild från www.jlomuseum.nl

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom kostar mindre i Tyskland
http://cgi.ebay.de/Hercules-MK-50-MK50-Vergaser-Bing-1-15-43_W0QQitemZ230430831525QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item35a6bf73a5

Köp nu för 69 euro <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många förfäras över att det är så bängligt att köpa från annat land - synd
att det inte finns en manual för alla som vill köpa tex. en sådan förgasare
från tyskland - man måste ju vara it tekniker och språkgeni för att fixa
ett köp - aj sprääken int dötch....tyvärr :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Den har man väl i brevlådan för 800-850:- ungefär skulle jag kunna tro,
bra om man kollar upp frakten innan man köper bara då det brukar kunna variera en del.

Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Re: Bing 15mm.

Inlägg av Hasse »

valter skrev:Jag förstår att huvudmunstycket måste sitta under på nålmunstycket.Så det är bara att skruva dän det där ifrån?.Och vart sitter nr på huvudmunstycket?.Den där tabellen som du rekomenderade finns ju inte min förgasarnr med?.
MVH/Valter.
Ja. bara å skruva av munstycket. Storleken står på sidan, väldans smått,
jag måste med mina gamla ögon använda förstoringsglas för att kunna se
siffrorna. Angående tabellen så har jag inte sett nån som din med bara 1 siffra på slutet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Grannen skrev:Många förfäras över att det är så bängligt att köpa från annat land - synd
att det inte finns en manual för alla som vill köpa tex. en sådan förgasare
från tyskland - man måste ju vara it tekniker och språkgeni för att fixa
ett köp - aj sprääken int dötch....tyvärr :oops:
Är väl egentligen inte så besvärligt själva köpandet, fast det är ju bra om man förstått vad som står i annonsen på det man bjuder på. :)

Några klickande å vips har man vunnit, sedan är det bara å vänta på totalsumman från säljaren och när man klickar vidare då på bezahlen/pay-knappen så brukar BIC och IBAN nummret dyka upp, om inte så får man skicka en fråga om det.

Efter lite knappande på internetbanken så är det betalt och bara att sätta sig å vänta på att det skall dyka upp någon försändelse.

Själv så var jag ju på "språkkurs"/jobbade i Tyskland i Mars,April å Maj 2008 och det väckte ju upp mina gamla slumrande tyskakunskaper från högstadiet.

Tur var väl kanske att mitt mopedintresse inte var riktigt lika högt då som nu för hotellpersonalen kanske inte hade uppskattat div. förgasare m.m. i t.ex. minibaren..
Eller någon moped bredvid sängen..

Bild.Bild.Bild

PayPal är ju annars smidigt att handla med och det kan bli lite enklare att få tillbaka pengar om det går snett,
tyvärr är det inte så vanligt att tyskar har det utan de kör oftast med banköverföring.

G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För dom som inte nödvändigtvis måste ha en förgasare skapad straxt efter dinosaurierna la sig med benen i vädret så sitter det aldeles utmärkta förgasare på vissa moderna plastmoppar. Derbi Senda har exempelvis oftast en 14mm Dellorto (17,5 förekommer), och skroten tar 350kr för dom om jag inte minns fel - privatköp går göra ännu billigare, orginaldelar är knappast eftertraktat. Ett par munstyckssatser så man garanterat kan ställa in den kostar förvisso några hundralappar till, men det blir ändå inte särskilt blodigt. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Bing 15mm.

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen Hasse!.Undrar om min förgasare kan vara till en Puch?.Fanns väl några modeller med Bing 15mm.Det är lite lustigt att den inte finns med i tabellen.Men är den tabellen endast för Zundapps mopeder?.
valter

Bing 15mm.

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag glömmde bort att säga att det finns ingen flödare på förgasaren och flottören är gjord i mässing så den är väl inte dom senaste modellerna.Och det här med orginal och piratmunstycken vad är det som skiljer dem åt?.Och vart köper du orginalmunstyckena ifrån?.
Skriv svar