I onsdags så hade jag äntligen tid att kolla på den. Det visade sig vara en Crescent Compact 1248 av tidig årsmodell (kranen på högersidan). Efter lite letande så upptäckte jag skylten i framhjulet.

På skylten står det inpräntat Ola Herloff, Falkenbergsvägen 27, Kalmar. Detta är grabbens fars namn och adressen där han växte upp. knappa 300meter från där jag bor just nu

Oh här har vi skönheten, efter 10-20 års utomhusförvaring finns gott om patina. Motorn har kläggat eller rostat ihop och är tvärstum. Skall försöka börja jobba med den redan ikväll. Enligt mätaren (med enligt Ola original wire) så har moppen rullat ca 2200mil.

Ola är förutom jag själv också den enda ägaren på moppen. Vilket imponerar på mig. Han lovade att titta om han kunde hitta instruktionsbok och andra originalhandlingar. Styrlåsnyckeln också den original medföljde även vid köpet.

Slutligen då det som jag tror många är nyfikna på då rubriken säger fynd. Endast 500kr gick denna historiebok på hjul på. Jag triggade Ola och lovade honom en 500hundring till den dagen han lyckas hitta papprena. Vilket jag tycker det är värt. Nu söker jag med ljus och lykta efter en Saxonette att köra medans jag renoverar original 2peten.
När moppen sedan är redo för dagligt bruk så kommer den att vara till min flickvän som blivit väldigt moppeintresserad sedan vi träffades för 2år sedan.
Fler bilder kommer eventuellt tack vare "Lason". Som hjälpte mig hämta moppen.
Over and out! <!-- </EdIndex> --></div>