Ett fynd värt namnet. IT'S ALIVE!! 2010-02-12.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nymans2013

Ett fynd värt namnet. IT'S ALIVE!! 2010-02-12.

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan Augusti förra året går jag på SYAB Transportgymnasium i Kalmar. Jag är 2år äldre än mina klasskamrater då jag hoppat runt mellan olika gymnasium och nu fick börja om i ettan. I min klass hamnade en trevlig grabb ifrån andra änden av stan. Han märkte mitt intresse för moppar och berättade att hans pappa hade en gammal moppe stående sedan länge.

I onsdags så hade jag äntligen tid att kolla på den. Det visade sig vara en Crescent Compact 1248 av tidig årsmodell (kranen på högersidan). Efter lite letande så upptäckte jag skylten i framhjulet.

Bild

På skylten står det inpräntat Ola Herloff, Falkenbergsvägen 27, Kalmar. Detta är grabbens fars namn och adressen där han växte upp. knappa 300meter från där jag bor just nu :shock:

Bild
Oh här har vi skönheten, efter 10-20 års utomhusförvaring finns gott om patina. Motorn har kläggat eller rostat ihop och är tvärstum. Skall försöka börja jobba med den redan ikväll. Enligt mätaren (med enligt Ola original wire) så har moppen rullat ca 2200mil.

Bild
Ola är förutom jag själv också den enda ägaren på moppen. Vilket imponerar på mig. Han lovade att titta om han kunde hitta instruktionsbok och andra originalhandlingar. Styrlåsnyckeln också den original medföljde även vid köpet.

Bild
Slutligen då det som jag tror många är nyfikna på då rubriken säger fynd. Endast 500kr gick denna historiebok på hjul på. Jag triggade Ola och lovade honom en 500hundring till den dagen han lyckas hitta papprena. Vilket jag tycker det är värt. Nu söker jag med ljus och lykta efter en Saxonette att köra medans jag renoverar original 2peten.

När moppen sedan är redo för dagligt bruk så kommer den att vara till min flickvän som blivit väldigt moppeintresserad sedan vi träffades för 2år sedan.

Fler bilder kommer eventuellt tack vare "Lason". Som hjälpte mig hämta moppen.

Over and out! <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket fynd :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul fynd, speciellt om böcker och sånt kommer fram också.

Men varför en saxonette på den där, då måste du flytta ut bromspedalen <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jisses vilket fynd. o vilket pris. snudd på olagligt billigt. bara att gartulera dig till en toppenmoppe. behåll all patina!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Kul fynd, speciellt om böcker och sånt kommer fram också.

Men varför en saxonette på den där, då måste du flytta ut bromspedalen
Varför Saxonette? Jo för att min flickvän ska lära sig själva körningen innan hon blir tvungen att växla och fiffla, och dels så att den går att köra medans jag renoverar originalmotorn.

Nymans2013 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Humbug

Inlägg av Humbug »

Nymans2013 skrev:
tompa skrev:Kul fynd, speciellt om böcker och sånt kommer fram också.

Men varför en saxonette på den där, då måste du flytta ut bromspedalen
Varför Saxonette? Jo för att min flickvän ska lära sig själva körningen innan hon blir tvungen att växla och fiffla, och dels så att den går att köra medans jag renoverar originalmotorn.

Nymans2013 8)
Jag blir ruggit avis Melvin....du är elak! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäklar i min låda Nymans2013 vilken fin moped det där kommer att bli,
Lite avtvättning etc så ska du se att den har en fin patina.
Lycka till med din skapelse :) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bjud in din klasskompis till forumet vettja staff_gemini-1.gif
då slutar han kanske vara din kompis staff_italiamac_fastidioso.gif

skämt åtsido det är alltid kul när ngn gör fynd grattis :D <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Instämmer grattis till fyndet thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Humbug skrev:Jag blir ruggit avis Melvin....du är elak! :lol:
Tillåt mig göra dig ännu mera avis genom att meddela att jag ska ner och börja skruva med motorn nu. Av den enkla anledning att jag inte har något annat att göra bastard_inside_sign

Tackar övriga för responsen. Kommer fler bilder när Lason får tummen ur och skickar över bilderna han tog med sin systemkamera när vi hämtade moppen. Kommer låta patinan vara kvar om det går. Får se när jag kollat närmare på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stort grattis till fyndet. :shock:
Men det tar längre tid att montera och demontera en annan motor,än att renovera orginalmotorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Conrad Engström skrev:Stort grattis till fyndet. :shock:
Men det tar längre tid att montera och demontera en annan motor,än att renovera orginalmotorn.
För en med erfarenhet som du kanske så är fallet. Men jag har aldrig förr klyvt en Sachs. Änn mindre listat ut vad som gör den stum. Kan vara cyllen, kan också vara att lådan bekat ihop som en del sagt att Sachs gärna gör. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruva vetja :bananas: <!-- </EdIndex> --></div>
Lason

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äntligen en riktig moppe med riktig motor :wink:

Glömde skicka bilderna jag tog... Ska göra det senare... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Lason skrev:Äntligen en riktig moppe med riktig motor :wink:

Glömde skicka bilderna jag tog... Ska göra det senare...
om det är en riktig moped med riktig motor. va e då andra mopeder. e de låtsas mopeder?? :? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar