allt är klart och alla delare är monterade.

Att kontrollera innan svets, att ramen är rak, annars får man
rikta fästen och vaggan med rör, stor skiftnyckel, spett eller
vad man har, böja bryta bända med förstånd å kraft.

Har en slipad rak axel på 12mm som jag sätter i vaggan för
att kontrollera rakhet och att inget är snett…se bild!

Förstärkning och svetsning gör jag alltid, då Compact ramen
är svag på dessa punkter enligt min mening och även för att
undvika att någon svets spricker.

Vilket ofta leder till att bensinen tanken läcker senare.
Inte är så kul när den är lackerad och monterad och står
den å glänser och droppar bensin ! (då suckar man nog).

Plattjärn typ: 40mm x 5mm. Böjs, kapas å slipa för att
passa invändigt i ramen enligt bilderna.
Slipar alltid bort rost, färg och gammal svetsa innan du
svetsar, jag slipar även bort glödskalet på plattjärnet som
blir när dessa valsas...
Allt för att få en så bra och stark svets som möjligt.
OBS man måste borra ett hål i platt järnet, för att kablage
skall kunna gå ner under motorn. Kontroller även att kablarna
får plats till mellan förstärkningen å ram…se bild !!!!

Jag glömde bort detta..


Ramen svetsad...


Tänk på att motorn inte skall ta i förstärkningen. Ha en
motor eller motorblock med cylinder och topp att prova
med eller mät noga före du hel svetsar så att du ser att
verkligen motor får plats i ramen + kabalget !


Ramen svetsad å klar.


Ps... glöm inte att kolla alla övriga fäste, öron, hål och
gängor. För när lackeringen gjord är det för sent !
