Husqvarna avgassystem till äggmotorn

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Husqvarna avgassystem till äggmotorn

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Är det någon som har ett tips på passande avgassystem?
Min tanke var att ta gängdelen på en gammal dålig krök som jag har och svetsa på en annan krök.
Passar t.ex. Sachs krök med böjning osv.?
Effektrör, som inte lyser trim, finns det något lämpligt? Den kommer att bli måttligt viktkompenserad. :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta vill jag också veta den som sitter på min nu är böjd på 2 ställen men jag hitta även denna bild där det bara är en lång böj,

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

avgas

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara ett påpekande.... det finns flera olika dimensioner på krökar till roulette det finns även invädig gänga på cylindern och även utvändig gänga
Kolla upp detta först!!
Lycka till!! <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min avgasmutter har utvändig gänga så med andra ord så har ju cyllen invändig :) vart skall man mäta exakt för att veta vilken storlek man skall ha på rör,? är det bara att mäta avgasmuttern invändiga diameter?? <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt rätt!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äldre äggmotor, slidmatad (Roulette bl.a.)=invändig gänga (som bilden ovan (Väldig bra puts där! 8) ))

"Nyare" äggmotorer med förgasare på cylindern= utvändig gänga

Det jag önskar svar på är med utvändig gänga, mopeden är en Cornette. Kom igen med tips! :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Det jag önskar svar på är med utvändig gänga, mopeden är en Cornette. Kom igen med tips! :idea:
Å även till en Roulette Lyx med Invändig gänga också va :wink: :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va ut i snön i dag och tog av avgaset på en MCB 1279 med Sachsmotor. Hm, måttade grovt, ser ut att kunna gå så nu är det bara att beställa ett komplett avgas till Sachs och prova. :idea:

Såg att Nordscand hade ett komplett till äldre sachs för 795:-, tycker ni att jag ska satsa på det? :roll:

Fortsättning följer... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja för tusan, pengar e som koskit!.. Onödigt om de inte sprids! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går de för dig? hittat nått som funkar? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte något beställt ännu, lite annat har kommit emellan. Jag lägger upp en bild när/om jag får till det. Tålamod.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tårlam.. tålamm.. ja jag kan inte ens stava till de :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Ett första försök.

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, då har jag testat med ett Sachs avgas på Cornetten. Kapade av kröken ca 7 cm och tog gängdelen från en gammal dålig HVA-krök. Passade perfekt i Sachs-kröken! Kommer att hårdlödas för att få en snygg skarv. Detta läge utgår jag från sedan när Cornetten är klar och står på hjul, då ser man bättre hur helheten ser ut.


Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Ett första försök.

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Ja, då har jag testat med ett Sachs avgas på Cornetten. Kapade av kröken ca 7 cm och tog gängdelen från en gammal dålig HVA-krök. Passade perfekt i Sachs-kröken! Kommer att hårdlödas för att få en snygg skarv. Detta läge utgår jag från sedan när Cornetten är klar och står på hjul, då ser man bättre hur helheten ser ut.


Bild

Bild

Bild
Såg på några bilder jag hade att avgaset ska ligga över fästet bak, men det tror jag inte det ska bli något problem att ordna. <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser mycket bra ut thumb_up jag har ju invändig gänga på min cylle, så jag får leta vidare efter nått passande, jag fundera på en sachs krök men den e så förbannat kort. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar