Sida 1 av 2

Kolv 41,5mm 60 cc

Postat: 16 mar 2010, 20:29
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad tror/vet ni om den här? (kolven..) :hmm:

http://www.tradera.com/Kolv-till-Sachs-2-4-vxl-41-5mm-60cc-auktion_302510_108932904 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2010, 17:23
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ser ut att vara tung. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2010, 19:35
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den ser ut o bli dyr med :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2010, 22:01
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och varför bjuda ? Var skall man använda den?
Och om man behöver en kolv som är 41,5 fins det ju Sukakolvar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2010, 22:16
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur är det med höjden på sucka kolven ä inte den lite lägre
ska ju höja cyllen o om kolven ä lägre så blir det ju lite fel väg :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2010, 22:20
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycks ha hört nån moppeklubb som tagit fram egna 41,5 kolvar därav frågan åxå..

tycker det är lite mysko att det inte finns överdim. till 60 kubikarna.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] (från fabrik typ..) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2010, 01:10
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det behövs inga 41.5 kolvar till dom nytillverkade 60cc
för dom går av utan att dom borras till 41,5

Och om kolven är lägre så behöver du inte höja cylindern <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2010, 11:44
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Det behövs inga 41.5 kolvar till dom nytillverkade 60cc
för dom går av utan att dom borras till 41,5

Och om kolven är lägre så behöver du inte höja cylindern
Ännu ett fall av dagens "Kina-kvalité", eller? Och ja, jag vet att det görs bra grejer i Kina också, så var det sagt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2010, 11:55
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla P-O Åbergs hemsida där han skriver att en Sukakolv i öd går att använda. Läs vidare i länken... :D

Han har en kul hemsida som är värd att titta lite på. Inte nyligen uppdaterad men den är trots allt sevärd. :lol:

http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm skrolla till någonstans i mitten. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2010, 12:46
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att borra en 60 cc till 41,5 är inte att rekomendera. Övre delen av cylindern går av :cry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2010, 14:44
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då kastar jag om frågan, varför inte ha "org" 40,5 mm & en 41 mm som överdim. då har man ju som chans att rädda cylinder'n en gång iaf... oregonian_mornincoffee.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2010, 16:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja just det men orginal var det 38 mm.
Jag har kört med en kolv som var 41,8
Och pödsligt började motorn låta illa så jag renoverade motorn och borrade upp till 42 Den gick riktigt bra innan och vid provkörning gick cylindern av. Ljudet kom från en spricka i cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2010, 19:33
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man lär så länge man lever, tack! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2010, 13:51
av Ari
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också varit med om cylinderhaveri som Conrad , bilden på min raketare med delad cylle är väl ganska känd vid detta laget.

Kolla in Hallstamoppers forum om våran resa till Fetbjörken i dom djuuuupa skogarna utanför Suuuuura(hammar) :roll: :roll: :oops: :wink:

http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about861-0.html <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 mar 2010, 14:24
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas dom senare gjutningarna är bättre då :close_call:, själv kör man med en (säkert) 25 år gammal (svensk?) + en tysk i reserv... :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>