Insug till em50?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
clipparn

Insug till em50?

Inlägg av clipparn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag behöver ett 14mm insug till em50 cylindern! finns det någon som har nått tips? Är det nån som kör Victoria :?: Tar tacksamt emot tips :D <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Insug till em50?

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
clipparn skrev:Jag behöver ett 14mm insug till em50 cylindern! finns det någon som har nått tips? Är det nån som kör Victoria :?: Tar tacksamt emot tips :D
Klart man kör Victoria :wink:
14mm insug har jag aldrig sett, däremot 12mm har jag på en motor.
Jag har tillverkat egna när jag vill ha grövre doningar.

Tror jag har ett 15mm till en 802 motor liggande, dock är det lite längre/högre än original typen till em50. Vet ej om det får plats på en Clipper. Kan kolla det imorgon om du vill? <!-- </EdIndex> --></div>
clipparn

Inlägg av clipparn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack! Men det behöver du inte jag har ett par av dom redan. Passar inte på em 50 cyllen :( Det är en DKW - Special som jag vill ha lite extra flås i så platsen finns. Jag har förgasare och cylle så ett insug står på listan...har ingen svets dock. Har du något bra bygg tips? <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
clipparn skrev:Tack! Men det behöver du inte jag har ett par av dom redan. Passar inte på em 50 cyllen :( Det är en DKW - Special som jag vill ha lite extra flås i så platsen finns. Jag har förgasare och cylle så ett insug står på listan...har ingen svets dock. Har du något bra bygg tips?
Ok, noterade själv att de inte passar. :oops:
Mitt byggtips kräver tyvärr svets, men du kanske känner någon vänlig själ i din närhet med svetskunskaper. Som du kan slå vad med om en femtiolapp, att han inte kan sno ihop ett insug. 8)

Jag har turen att ha en bekant som har en smidesfirma och han jobbar mestadels med rostfritt. Där får jag plocka i "skrotlådorna" och brukar ibland hitta intressanta saker... Blandannat färdigbockade rostfria rörstumpar med 17mm inner diameter och 1,5mm godstjocklek. :D
Det är "bara" att kapa till en passande längd på en sådan böj och svetsa fast den på en plåt med en tjocklek på 4-5mm.
Innan man svetsar ska man ju givetvis borra ett hål för röret i plåten, jag brukar använda en konisk borr och borra så att det lilla hålet närmast cylindern får 17mm diameter.
Sedan svetsar jag i det stora hålet på ovansidan, då brukar det bli skapliga fogar för en amatörsvetsare som mig... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar