Bensin till HVA Flinta
- JanneHagnell
Bensin till HVA Flinta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska just till att starta min Crescent Scoterette med HVA Flinta motor för första gången. Vilken oljeinblandning bör jag köra på, 2%? Kan jag använda färdigblandad 2-takts akylatbensin, så'n man använder till bla motorsågar?
<!-- </EdIndex> --></div>

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-
- JanneHagnell
Flintan igång
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var lite lat och tog den akylatbensinen jag hade stående. Jag skulle bara ha igång motorn för att dra loss kopplingen som kärvat ihop. Och visst startade motorn och kopplingen lossade också! 
Nu ska bara lite vajrar och annat smått och gott fixas och bytas så är den körklar!
Det där med 3% oljeinblandning, hur pass noga är det jmf med 2%?
Ska fylla på olja i transmissionen också, vilken sort rekommenderar ni? Och man ska fylla på tills det rinner ut genom pluggen som sitter på sidan framåt, antar jag? <!-- </EdIndex> --></div>

Nu ska bara lite vajrar och annat smått och gott fixas och bytas så är den körklar!
Det där med 3% oljeinblandning, hur pass noga är det jmf med 2%?
Ska fylla på olja i transmissionen också, vilken sort rekommenderar ni? Och man ska fylla på tills det rinner ut genom pluggen som sitter på sidan framåt, antar jag? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska enligt instruktionsbok vara 0,5 l SAE 20 olja. Jag kör på Mineralisk gräsklippar olja SAE 30. Köpt på Laitis. Häll tills det rinner ur i pluggen framtill så har du rätt mängd.
Detta är viktigt! Använd vanlig bensin med 3% (upp till 4%) olja! Gamla konstruktioner behöver den smörjningen. Annars skadar du motorn. Har du ställbart munstycke stryper det oljeblandningen dessutom. <!-- </EdIndex> --></div>
Detta är viktigt! Använd vanlig bensin med 3% (upp till 4%) olja! Gamla konstruktioner behöver den smörjningen. Annars skadar du motorn. Har du ställbart munstycke stryper det oljeblandningen dessutom. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- JanneHagnell
Rem?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Appropå oljan - jag trodde att min motor hade drev i tranmissionen men någon har påstått att det kan vara rem ( trodde det var i äldre motorer). HUr vet jag vilket det är?
<!-- </EdIndex> --></div>

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Intressant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur kan ett ställbart mynstycke påverka oljeblandningen ?? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hört från en mycket vis moppe mekare att det kan bli en snålare blandning! Ställbart optimerar motorns blandnings förhållande och kan gå för snålt.
Kolla www.mopedmuseum.se På sidan Recept tror jag att han skrivit om saken. <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla www.mopedmuseum.se På sidan Recept tror jag att han skrivit om saken. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Bensin till HVA Flinta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Crescent Scotetrette kallas för Tryckkokaren PGA den blev så varm , Jag hade kört på 4% oljeinblandning. <!-- </EdIndex> --></div>JanneHagnell skrev:Ska just till att starta min Crescent Scoterette med HVA Flinta motor för första gången. Vilken oljeinblandning bör jag köra på, 2%? Kan jag använda färdigblandad 2-takts akylatbensin, så'n man använder till bla motorsågar?
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Senaste inlägget före ditt är skrivet för över två år sedan <!-- </EdIndex> --></div>
Hur hittade du den här gamla trådenDan L skrev:Crescent Scotetrette kallas för Tryckkokaren PGA den blev så varm , Jag hade kört på 4% oljeinblandning.JanneHagnell skrev:Ska just till att starta min Crescent Scoterette med HVA Flinta motor för första gången. Vilken oljeinblandning bör jag köra på, 2%? Kan jag använda färdigblandad 2-takts akylatbensin, så'n man använder till bla motorsågar?
Senaste inlägget före ditt är skrivet för över två år sedan <!-- </EdIndex> --></div>
jäklar då har ju bensinen härsknat och oljan är smetig i förgasaren.
tittade för skoj skull vad som skrevs för länge sen av nostalgiska skäl.
blev lite intresserad av olja i bensinen till flinta och då speciellt tryckkokaren som jag själv har kört , attans långa vajrar dom har <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmatte skrev:Hur hittade du den här gamla trådenDan L skrev:Crescent Scotetrette kallas för Tryckkokaren PGA den blev så varm , Jag hade kört på 4% oljeinblandning.JanneHagnell skrev:Ska just till att starta min Crescent Scoterette med HVA Flinta motor för första gången. Vilken oljeinblandning bör jag köra på, 2%? Kan jag använda färdigblandad 2-takts akylatbensin, så'n man använder till bla motorsågar?
Senaste inlägget före ditt är skrivet för över två år sedan
jäklar då har ju bensinen härsknat och oljan är smetig i förgasaren.
tittade för skoj skull vad som skrevs för länge sen av nostalgiska skäl.
blev lite intresserad av olja i bensinen till flinta och då speciellt tryckkokaren som jag själv har kört , attans långa vajrar dom har <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400