Sachs skramlar=ny kolv?
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
Sachs skramlar=ny kolv?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla!
Tänkte fråga om ni kunniga killar och tjejer här inne kanske kan hjälpa mig.
Compacten har börjat skramla som en verktygslåda när den varvar på tredje växeln, samtidigt "nyper" den så att den hackar till. Liksom som att all kraft inte kommer ur den.
Hörde att detta förmodligen berodde på att kolven och kolvringarna behövde bytas och tänkte därför göra det. Men vad är det för kolv man ska ha? Så vitt jag vet är min compact original, går det då så enkelt som att bara byta till denna?
Visserligen kanske skramlet även kan bero på kolvbulten, men det där med bussning och grejer verkar jäkligt svårt, så det får bli det enklaste först. Eller vad tror ni?
/Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Tänkte fråga om ni kunniga killar och tjejer här inne kanske kan hjälpa mig.
Compacten har börjat skramla som en verktygslåda när den varvar på tredje växeln, samtidigt "nyper" den så att den hackar till. Liksom som att all kraft inte kommer ur den.
Hörde att detta förmodligen berodde på att kolven och kolvringarna behövde bytas och tänkte därför göra det. Men vad är det för kolv man ska ha? Så vitt jag vet är min compact original, går det då så enkelt som att bara byta till denna?
Visserligen kanske skramlet även kan bero på kolvbulten, men det där med bussning och grejer verkar jäkligt svårt, så det får bli det enklaste först. Eller vad tror ni?
/Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej, jag är inte det minsta säker 
Eller, jo att det är motorn som skramlar är jag ganska säker på. Tycker det hörs rätt tydligt när man kör att det kommer nerifrån. Eller vad tänker du att det kan vara?
Att det är kolven som skulle orsaka skramlet är jag dock inte alls säker på. Det är bara slutsatsen som jag drog när det är så många som pratar om att sachs skramlar och att det då är kolven.
Men jag tänkte faktiskt också imorse på att det är lite konstigt att det bara är trean som orsakar skrammel. När jag varvar ur på både ettan och tvåan går den hur rent som helst. Men typ precis vid maxfart på trean börjar den skramla och nypa till. Typ som när kondensatorn var trasig förra sommaren, men då hackade den hela tiden
<!-- </EdIndex> --></div>

Eller, jo att det är motorn som skramlar är jag ganska säker på. Tycker det hörs rätt tydligt när man kör att det kommer nerifrån. Eller vad tänker du att det kan vara?
Att det är kolven som skulle orsaka skramlet är jag dock inte alls säker på. Det är bara slutsatsen som jag drog när det är så många som pratar om att sachs skramlar och att det då är kolven.
Men jag tänkte faktiskt också imorse på att det är lite konstigt att det bara är trean som orsakar skrammel. När jag varvar ur på både ettan och tvåan går den hur rent som helst. Men typ precis vid maxfart på trean börjar den skramla och nypa till. Typ som när kondensatorn var trasig förra sommaren, men då hackade den hela tiden

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Möjliga orsaker till skrammel på en Compact 
Kopplingslagret
Kedjan
Lösa stag
Pakethållaren
verktygslådan (om det finns någon)
Kedjeskyddet
Plåtskyddet på andra sidan
Tutkåpan & tutan
Det finns säkert fler grejor som kan skramla på en moppe
<!-- </EdIndex> --></div>

Kopplingslagret
Kedjan
Lösa stag
Pakethållaren
verktygslådan (om det finns någon)
Kedjeskyddet
Plåtskyddet på andra sidan
Tutkåpan & tutan
Det finns säkert fler grejor som kan skramla på en moppe

-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ojdå.
Men jag kan utesluta en hel del saker. Det är med största sannolikhet nåt maskinellt skrammel. Dels för att det hörs ganska tydligt men också eftersom det är i samband med att den nyper till.
Anledningen till att jag tror på kolven är främst denna tråd. <!-- </EdIndex> --></div>
Men jag kan utesluta en hel del saker. Det är med största sannolikhet nåt maskinellt skrammel. Dels för att det hörs ganska tydligt men också eftersom det är i samband med att den nyper till.
Anledningen till att jag tror på kolven är främst denna tråd. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag såg att du modererade här inne 
jaså, det kom tillbaka?
Ja, jag får väl pröva med en ny kolv och nytt nållager så får vi se om det går väck. Men det har inte hörts förut så det känns som att det är nån slitdel som börjat vibrera. Kolv och lager är ju inte så dyrt att pröva med, dessutom känns det som en ganska enkel sak att byta, även för en okunnig
<!-- </EdIndex> --></div>

jaså, det kom tillbaka?
Ja, jag får väl pröva med en ny kolv och nytt nållager så får vi se om det går väck. Men det har inte hörts förut så det känns som att det är nån slitdel som börjat vibrera. Kolv och lager är ju inte så dyrt att pröva med, dessutom känns det som en ganska enkel sak att byta, även för en okunnig

-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska jag kika på. Dock känns det märkligt om det är kopplingslagret. Det är väl inget som man ofta byter va? Killen som jag köpte den av förra året hade renoverat den grundligt, sa han. Och då borde han ju sett om kopplingslagret var slitet... Men svänghjulet ska jag slita lite i.
Visseligen så är det ju fullt möjligt att det är nåt med kopplingen/växlarna eftersom det enbart skramlar på tredje växeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Visseligen så är det ju fullt möjligt att det är nåt med kopplingen/växlarna eftersom det enbart skramlar på tredje växeln. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur en grundlig renovering är skiljer sig ifrån person till person. Nu vet jag inte hur kunnig den förra ägaren var. Men det finns folk som säger att en grundlig renovering är att byta kolv, lameller och ramlagrena..
Medans andra ska byta allt och lite till i motorn.
<!-- </EdIndex> --></div>
Medans andra ska byta allt och lite till i motorn.

-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->haha, jag hoppas bara han var kunnig. Men det lär väl visa sig.
Men vad är det för kolv jag ska ha? Funkar den som jag länkade till i första inlägget?
Och om nu svänghjulet glappar, är det då ramlagren som ska bytas och är det nåt som en okunnig (men dock lite händig) kan fixa? <!-- </EdIndex> --></div>
Men vad är det för kolv jag ska ha? Funkar den som jag länkade till i första inlägget?
Och om nu svänghjulet glappar, är det då ramlagren som ska bytas och är det nåt som en okunnig (men dock lite händig) kan fixa? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Står att det ska passa, och är på 38mm. Så kör på det!
Det är inte svårt att byta själva lagrena. Det svåra är att få rätt spel med shimset om man aldrig gjort det förut.
Och sen bör man ha avdragare för att få ur innelagret ifrån veven, och ytterlagret ifrån blocket. För det är magnetlager som sitter på (Iallafall original), och dem är i 3 delar. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är inte svårt att byta själva lagrena. Det svåra är att få rätt spel med shimset om man aldrig gjort det förut.
Och sen bör man ha avdragare för att få ur innelagret ifrån veven, och ytterlagret ifrån blocket. För det är magnetlager som sitter på (Iallafall original), och dem är i 3 delar. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00