problem med min 1238

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Räzer

problem med min 1238

Inlägg av Räzer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Ny på forumet från Luleå.
Jag har en 1238 som min son blev kär i istället för en ny plastraket.
(Det finns hopp)
Hur som helst vill den inte starta, gnista, komp och bränsle finns men jag misstänker att den inte trycker upp bränslet från vevhuset.
Har inte kollat så mycket än men den går på startgas.
Dessutom hur fungerar det kombinerade kopplings och pys handtaget?
Som den var kopplad drar kopplingen samyidigt som pysventilen aktiveras????

Räzer <!-- </EdIndex> --></div>
kruse

Inlägg av kruse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pysen gör det bara lättare att trampa runt motorn vid startögonblicket, så fort motorn tänder släpper du kopplingen och hoppas på att den startar.
Köp en manual till motorn av Raketsport, den är värd sina pengar.

Tänk på att INTE döda motorn med kopplingen/pysen då en mutter i motorn riskerar att lossna. Den håller automatkopplingen och den bör sitta fast, annars blir motorn stum.

På min moped böt jag kondensator och tändstift samt justerade tändningen. Då startade den. Kolla även så du inte har skit i förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så du inte fått "vattenlås" på bensinslangen. Det har ibland hänt att dessa inte matar fram tillräckligt med bensin eftersom bensinslangen är ovanligt lång och kröker sig likt ett vattenlås i ramen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En dålig tändspole kan ge gnista men orkar inte med när det blir kompression = den startar inte. Prova att knacka ihop stiftet till minimal öppning och se om den startar. Gör den det vet du vad felet är. (tändspolen) <!-- </EdIndex> --></div>
Räzer

Inlägg av Räzer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack det var snabba svar att gå vidare på.
Det är så mycket lättare att felsöka med några uppslag.

Räzer <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar