varvar i friläge - varvar inte vid gas

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sister ray

varvar i friläge - varvar inte vid gas

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå igen!

Känns som att jag bara ställer en massa nybörjarfrågor här, men jag kommer nog aldrig att lära mig annars så ni får stå ut ett tag till :)

Bjöd hem en uppborrad förgasare, 14mm har jag för mig, eftersom jag inte ville borra i min original. Eftersom jag inte är så kunnig föll jag för beskrivningen som var nåt i stil med att det bara var att montera på. Alltså skulle den funka.

Och det gör den nog, frågan är vad jag har missat.

Påmonterad och med moppen i friläge varvar den som om jag körde ned för en slalombacke. Särskilt om jag stryper munstycket. Lägger jag i växel så går varvet ner och den rullar på rätt bra, men så fort jag ger gas så går den NER i varv och ökar inte farten särskilt mycket. Precis som om den var på fullgas i friläge och tvärt om när jag gasar. Och jag fattar inte varför!?

Med växel i så har den ju nåt att jobba med så då går den ok, men oavsett hur mycket gas jag ger varvar den inte ur. Stannar jag dock vid ett rödljus och håller inne frikopplingen är det som om den har fått spel och varvar helt otroligt.

Känns som om det är nåt som jag har missat. Cylindern är fortfarande original med pluggen i, men det bör väl inte spela så stor roll? Har det nåt med munstycket att göra eller vad har ni kunniga för tips?

//Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om cylindern inte är urpluggad har du fortfarande en insugsdiamater på c:a 8,5mm. Så din 14mm göra inget nytta alls! Så plugga ut för att kunna nyttja 14mm förgasaren!

säger du att den varvar upp utan att du rör gasen något? <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaså. jag tyckte jag läste att den hade ett hål på typ 11 mm med pluggen i. Men allright. Då ska den pluggas ur. Och för en utan gasbrännare eller en dremel blir det svårt antar jag.

Ja, den varvar när jag inte rör gasen alls. Rör jag gasen så går den ner i varv, precis som om den fick mindre soppa. Men i friläge så varvar den enormt! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte vad pluggen är på, men utvändigt är den väl på c:a 12m? Aja.. Du bör plugga ur den för att använda en förgasare som är större än 8,5mm.

Om den varvar utan att röra på gasen, så kan det betyda att den drar tjuvluft! Det förklarar också varför den är så svag.

Eller så är den så dåligt borrad, så throtteln inte går ända ner, och du har då hög tomgång p.g.a det. Men den bör iallafall gå bra på full gas då. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men vart kan den dra luften då? Det bör inte var nåt fel på luftburken eftersom den funkar fint på originalförgasaren.

Men den är inte vidare svag. Den går som sagt bra med växel i, men varvar inte om jag ger gas. Bara i friläge.

Tyckte igår att trotteln var lite trög i hålet, men jag tyckte det fixade till sig sen. Men det är ju även så att den har rätt normal tomgång om munstycket inte är strypt. Sätter jag ner munstycket till nära noll så vavar den upp som bara den! <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

gas

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter ju nästan som gasvajern inte släpper när du slutar gasa <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det blir liksom en tvärt-om-effekt när jag gasar. Den går ju ner i varv då. Glömde säga innan att lägger jag i växel och släpper kopplingen UTAN att ge gas så accar moppen. Jag kan alltså släppa gashandtaget och fortfarande öka i fart. Men varvar gör den inte med växel i. Känns som det borde vara tomgången va? Men det kvittar hur jag skruvar på tomgångsskruven, det gör ingen skillnad.. <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

gas

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men kolla då förgasaren kan vara gamla spruckna/torra packningar runt
munstycke o liknande, typiskt för gamla förgasare som legat i en låda jättelänge
sen kanske den är snedragen mot cylindern, är den inte tät där så får man plana den mot ett plant bord med fint slippapper
händer inget när du skryvar på munstycket så drar den helt klart tjyvluft nånstans <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, skruvar jag på munstycket så ändras motorns gång. Stänger jag munstycket = varvar den som fan, öppnar jag = lugnar den ned sig. Men den reagerar ju inte nämnvärt vid gaspådrag och rullar på bra även om gashandtaget är orört. Jag kan lätt växla upp till trean utan att ha vridit det minsta på gasen.

Den reagerar däremot inte om jag rör tomgångsskruven. Inte det minsta. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->uNDRAR VILKEN MOTOR DET ÄR han har :?: :oops:

Jag har jävlats med en sachs motor tidigare, som har uppborrat lite mycket i syllen, packningen kröp in i syllen, mellan fuggen och syllen.
ett enkelt test.....när du har motorn igång, spruta lite startgas vid fuggeanslutningen, stannar motorn, har du läcka där. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde inte vara nån läcka där. Byter jag ut förgasare mot original så funkar det perfekt. Dock med samma packning. Dock så drog jag av hörnen på en av muttrarna vid insuget igår, så jag kunde inte spänna det jättehårt mellan förgasare --> cylinder. Men det gick bra med originalförgasare ändå. Men det kanske behövs dras åt hårdare om jag har en uppborrad förgasare, jag vet inte...? <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

gas

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man drar inte muttrarna till insug jättehårt utan lite lagom,det är därför dom blir snea, om den går riktigt med orginalförgasaren så är det solklart att denna uppborrade är skit! såna förgasare finns i mängder på marknader där klåpare borrat sönder dom! släng skiten!! staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja slänga den efter en dags pill känns kanske lite väl drastiskt.

Jag såg i denna tråden att det är fler med liknande problem. I näst sista inlägget skriver Conrad att man får "Man får justera trotteln på sidorna så den går ner till botten, när den är uppfiladi i insuget". Känns lite som om det skulle hjälpa för mig med eftersom trottlen är trög som fan i hålet och förmodligen inte heller går ned ordentligt eftersom tomgångsskruven inte gör skillnad. Men hur justerar man trottlen på sidorna? Sandpapprar den mindre eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte läst alla svar så jag kanske upprepar...
Men om förgasaren är borrad som de fletsa bonntrim dvs att trotteln inte går ner/stänger helt så blir det automatiskt att den går på höga varav vid tomgång. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, högre tomgång kan jag köpa. Men det rusar ju så man nästan blir rädd!
Och som sagt så är det ju så pass hög tomgång så jag med lätthet kommer upp i 3an utan att ens röra gasen. den accar ju oberoende om jag gasar eller inte. Gasar jag så varvar den bara mindre. Men i friläge så rusar den verkligen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar