Ta bort styr låset på MCB mopeder.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Ta bort styr låset på MCB mopeder.

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tipps hur man tar bort styr låset på MCB mopeder, helt och använder det igen!

Man gör helt enkelt så att man slår försiktigt in det lite (ca 2mm)så att lås tappen på styr låset går av, själva lilla skruven som låser fast det.
(markerat med röd pil på bilden)En ny skruv(3mm) skruvas ditt sen och sågas av i rätt längd. 8)

Sen tar man måste bort Gaffel med styrplattan & styrkonan längst nere på ramen allt måste bort så man kommer åt med ett dorn
att knacka ut det inifrån styrröret.

Sen kan man enkelt knacka ut det med ett dorn, om det inte går ut knacka in det ingen...gör så fram å tillbaka!

Jag har gjort på detta viss på flera styrlås & pinnelås... :idea:

Det fina med att göra på mitt vis är att man kan coda om styrlåste själv med en annan beg. nyckel och använda det igen! Har gjort så på min Compact
har samma nyckel till styrlåset & även till pinnen till vaggan bak! :D ...PS har bara provat detta på lås Typen som är på bilden :!:



Bild

En glad å lite tokig typ!!! :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det tipset :D
Ska prova det på min monarscoot och scoterett. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte riktigt på detta, eftersom låsstiftet kommer att böja sönder låskistan :? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Tror inte riktigt på detta, eftersom låsstiftet kommer att böja sönder låskistan :?
Just det gängan blir trasig <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 sep 2008, 23:00
Ort: Nässjö

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ajdå, då ska jag inte testa, tur att man inte är så snabb... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det funkar...den som inte tror det kan komma hit så ska jag vissa att det funkar! :idea:

Om jag inte får ut låset lovar jag att den ska få 1000kr av mig direket till bensinen! :)

Pessimister som inte provat borde inte utala sig, har gjort detta minst ca 5 gånger å det funkar! :(

Har även använt låset igen...tvilare :?: :?: :?:

Väldigt tråkigt att bli misstrodd, när jag lägger ut ett tipps som verkligen funkar. :( :(
Ska sluta med sånt tror jag! Ni kan väl banka sönder era styrlås då! :?: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Joodå, jag tror visst att du får ut den gamla låskolven,

genom att slå å banka, får man bort det mesta slider_anon.gif

men den är lika mycket skrot som om man borrar ett litet fint hål i den, på rätt ställe :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Det funkar till 100%

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inse att ni har fel tompa + Conrad!! Ni har inte provat :?: :?: :?: då skulle du se att det funkar :!:

Du har ju inte ens läst mitt inlägg tompa...så jag kopierar det ingen med större text så du ser! :(

Man gör helt enkelt så att man slår försiktigt in det lite (ca 2mm)så att lås tappen
på styr låset går av, själva lilla skruven som låser fast det.


Jag vet att det funkar, jag har orginal låset på min röda compact som jag visar här på forumet. :idea:
Compact....från skrot till moped.... och det är helt å funkar till 100%, SE BIFOGADE BILD BEVIS NEDAN !

Synd att ni lurar alla andra här på forumet genom att säg att det blir skrot & inte går/funkar. 8)

När ni inte vet bättre borde du inte tro eller yttrar er om saken...

Tro kan ni göra i kyrkan, en som provat å vet att det går:!:


Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->rättegången avklarad o vunnen :P <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilden säger allt, sen får du ha lite större bokstäver nästa gång, för jag ser så lågt. :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad bra jag kunde läsa utan glasögon. Men faktum kvarstår, jag har lås liggandes som gängan blivit "paj" pga den övningen.
Dessutom har jag grejat med lås en gång i tiden, Sigges Lås i Västerås, en barndomsvänn. Så jag har både villor och ostar liggandes till dom och kan lägga dom på systen om det behövs.
Jag ber om ursäkt om jag pinkade dig i ögat. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Vad bra jag kunde läsa utan glasögon. Men faktum kvarstår, jag har lås liggandes som gängan blivit "paj" pga den övningen.
Dessutom har jag grejat med lås en gång i tiden, Sigges Lås i Västerås, en barndomsvänn. Så jag har både villor och ostar liggandes till dom och kan lägga dom på systen om det behövs.
Jag ber om ursäkt om jag pinkade dig i ögat.
Nu har Conrad blitt snurrig, börja prata om ost och villor :D <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3238
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad säger du Conrad har du yrpissat nån i ögat inte bra med amoniak i ögat slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Conrad Engström skrev:Vad bra jag kunde läsa utan glasögon. Men faktum kvarstår, jag har lås liggandes som gängan blivit "paj" pga den övningen.
Dessutom har jag grejat med lås en gång i tiden, Sigges Lås i Västerås, en barndomsvänn. Så jag har både villor och ostar liggandes till dom och kan lägga dom på systen om det behövs.
Jag ber om ursäkt om jag pinkade dig i ögat.
Nu har Conrad blitt snurrig, börja prata om ost och villor :D
Conrad ursäkta en yngling men vad är systen :?: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:
Pälle skrev:
Conrad Engström skrev:Vad bra jag kunde läsa utan glasögon. Men faktum kvarstår, jag har lås liggandes som gängan blivit "paj" pga den övningen.
Dessutom har jag grejat med lås en gång i tiden, Sigges Lås i Västerås, en barndomsvänn. Så jag har både villor och ostar liggandes till dom och kan lägga dom på systen om det behövs.
Jag ber om ursäkt om jag pinkade dig i ögat.
Nu har Conrad blitt snurrig, börja prata om ost och villor :D
Conrad ursäkta en yngling men vad är systen :?:
Men Affe, vet du ingenting?
http://skolbibboktips.wordpress.com/2009/07/06/den-femte-systen-av-marten-sanden/ <!-- </EdIndex> --></div>
Låst