Årsmodell på E-Type ????
-
Årsmodell på E-Type ????
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man med hjälp av ram.nr årsmodellsbestämma en
MCB 1293 "E-Type" ??? <!-- </EdIndex> --></div>
MCB 1293 "E-Type" ??? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man kan ju lätt se om det rör sig om den äldre modellen eller den nyare beroende på vilken tank den har. men exakt det rätta årtalet är nog så gott som omöjligt att få fram. och rätta mig om jag har fel, men visst skiljer sig även bakljusfästet beroende på årsmod? jag har en modell som är lackerad i samma färg som ramen, och en modell som är kromad, enklare form. och skulle nu inte baklampan sitta kvar, så kan man jämföra borrhålen i skärmen, skärmarna är för övrigt indentiska med varandra. sen vet jag inte om spiral fästerna till framlyset endast satt på dom tidiga modellerna, men det kan nog någon annan tala om
<!-- </EdIndex> --></div>

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!
Är ny här och hoppas på lite hjälp!
Har grävt fram min gamla moppe som farsan köpte till mig då jag va 13 år för 400 spänn... körde och mekade, toklackade
mm. tills jag blev 15 då jag fick mig en "riktig" moped, en MT5:a... 
Sen dess har den stått i farsans cykelskjul och nu 16 år senare fick jag ett il att den kanske borde fixas till ite så att den går att köra igen... bra idé va!?
det första jag önskar hjälp med är att bestämma årsmodell om det är möjligt. Vad jag kan förstå så borde det vara en 74-75 med tanke på framljusfästena... men om man däremot kollar på bakljuset (sitter ej monterat på bild) så ser det ut som 68-69... det är den runda modellen med kromsarg... vad tror experterna? Kan man se årsmodell på motorn kanske? Borde vara orginalsnurran på den...

MVH
Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Är ny här och hoppas på lite hjälp!

Sen dess har den stått i farsans cykelskjul och nu 16 år senare fick jag ett il att den kanske borde fixas till ite så att den går att köra igen... bra idé va!?

MVH
Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej o Välkommen! Kul att du har kvar den! Den är ju värd rätt mycket mer än 400kr.
Ibland står årtalet instansat på motorn, ex -74, -75. Men jag tror att din är en -74'a, OM inte lyktfästena är utbytta under åren. <!-- </EdIndex> --></div>
Ibland står årtalet instansat på motorn, ex -74, -75. Men jag tror att din är en -74'a, OM inte lyktfästena är utbytta under åren. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar!
Tänkte börja med att försäkra den så det vore ju bra om man anger rätt årsmodell!
Ska kolla vad det står på blocket samt även ta ett kort på bakljuset... dum som man va när man va fjortis så bytte jag ut det mot ett modernt bakljus. Bytte även reglaget på styret mm. Men av någon underlig anledning så har jag sparat allt i kartong!
Till och med den oborrade orignalförgasaren låg där då jag hade hov nog att borra en annan som jag fick tag i på annat håll.
saknar dock det ställbara munstycket som satt på styret då jag fick den... skruvades bort för att det va fult och har försvunnit under åren i garaget... kanske inte va original ändå...
Det enda viktiga jag saknar är tändkåpan, men den ska ligga någonstans i föräldrahemmet om nu inte farsan har råkat slängt den också...
Så om någon har en reserv att sälja så är jag tacksam!?
Sen har någon lyckats komma åt hastihetsmätaren med något och spräckt glaset på den...
går det att byta bara glaset eller måste jag få tag i en ny mätare? <!-- </EdIndex> --></div>
Tänkte börja med att försäkra den så det vore ju bra om man anger rätt årsmodell!

Ska kolla vad det står på blocket samt även ta ett kort på bakljuset... dum som man va när man va fjortis så bytte jag ut det mot ett modernt bakljus. Bytte även reglaget på styret mm. Men av någon underlig anledning så har jag sparat allt i kartong!

Det enda viktiga jag saknar är tändkåpan, men den ska ligga någonstans i föräldrahemmet om nu inte farsan har råkat slängt den också...

Sen har någon lyckats komma åt hastihetsmätaren med något och spräckt glaset på den...

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär! Hittade inget år på motorn. Tog en bild med mobilkameran på baklyset. Tyvärr är det ganska kass krom på det men i övrigt helt... kom inte ihåg om det va jag som lackade det svart men det syns att det har haft samma färg som ramen innan... ger det här någon indikation om årsmodell tro?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gissningsvis en 73 a min nyrenoverade 73 hade ett likadant bakljus
men den har även spiralfästen till framlyktan...det är väl förmodligen bytt framgaffel på den, är ju vanligt att dessa pajjar ihop..

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->årsmodellerna för detaljerna på e-type är rätt flytande, själv har jag en där typintyget är utfärdat 10 jan 1975, med kromtank och det tunna nya kromade plåtfästet till Biggerlyktan. Kommer ihåg 73or från ungdomens dagar där fanns blandat trådfästen fram och Biggerlyktor med tjocka lackade fästet också...apropå årsmodeller: Har det verkligen funnits 68:or? Jag kommer bara ihåg SM50:n i skyltfönstret 1972, och SEN kom E-TYPEn året efter?? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mm det måste nog vara före 74 den e-typen...visst kom svinglåset oxå 74? det verkar ju inte vara nåt sånt på DR Frelins hoj..
jo det kan nog va riktigt att e-typen började tillverkas 73...eftersom SM-50 in fanns 72..känns lite långsökt att båda såldes samtidigt

![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du kan nog ha rätt där Tompa
kan nog ha varit så att e-typen blev en lyxigare variant med all sin crom....men svinglås hade ju min förra e-type och det var ju en 74 a..