aklylatbensin
aklylatbensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har testat aklylat 2 takt bensin till moped? <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1836&highlight=aspen&mforum=raketsport
<!-- </EdIndex> --></div>

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I skogsbruket (motorsågar och röjsågar) är det det enda man använder idag. Jag har rustat såväl gamla veteran-sågar som nyare maskiner som gått på Alkylat-soppa och kan konstatera att t.o.m. kolven faktiskt känns lätt inoljad när man demonterar en bruksmaskin till skillnad från vanlig soppa-motor där kolven känns torr.
En rekommendation dock är att rengöra (sota) kolvtopp samt topplocket innan man växlar bränsle eftersom Alkylat-soppan tenderar att få gammalt sot och avlagringar att släppa... <!-- </EdIndex> --></div>
En rekommendation dock är att rengöra (sota) kolvtopp samt topplocket innan man växlar bränsle eftersom Alkylat-soppan tenderar att få gammalt sot och avlagringar att släppa... <!-- </EdIndex> --></div>
Re: bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Och vanlig 95 kostar 13.nått
<!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg skrev:annars så funkar shells v-powerbensin rätt bra men den kostar 14 kr
litern


-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
Re: bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
.. Jobbar på att konvertera Maries Compact. Ska bara hitta en vettig olja först. Har hört att många blandar in Ricinolja <!-- </EdIndex> --></div>
Och etanolen kostar 9Esso skrev:peter/gbg skrev:annars så funkar shells v-powerbensin rätt bra men den kostar 14 kr
liternOch vanlig 95 kostar 13.nått

Har inte vettet att sluta med moppar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill man tömma plånboken en mer så finns ju den här soppan..... Bara ca 50;- litern 
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/produktblad_aspenR_original.pdf <!-- </EdIndex> --></div>

http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/produktblad_aspenR_original.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står en 25L dunk med sånt i garaget 
Sen fixade jag 5L VP Motorsport 109 oktan igår, som kan vara bra att ha.....
Även lite ELF 103 oktanigt finns att tillgå om det krävs.
Men jag föredrar nog VP soppan när det ska plockas effekt, nackdelen är lukten, det rensar upp riktigt i snoken
<!-- </EdIndex> --></div>

Sen fixade jag 5L VP Motorsport 109 oktan igår, som kan vara bra att ha.....
Även lite ELF 103 oktanigt finns att tillgå om det krävs.
Men jag föredrar nog VP soppan när det ska plockas effekt, nackdelen är lukten, det rensar upp riktigt i snoken

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har umgåtts med planer på att testa detta i min Scooterette men när jag nu ÄNTLIGEN verkar ha fått henne att gå hyfsat så tänker jag INTE börja laborera med sådant...
Ni som kör på alkylat, har ni extra 2T-olja? För den färdigblandade ligger väl bara på 2%? <!-- </EdIndex> --></div>
Har man justerbart munstycke ska det väl bara vara förtändningen som behöver ändras. Om det nu behövs? Läste för ett par år sedan när Mekarhörne-Jim i Classic Motor testade etanol och fick det att funka men först sedan han skaffat en vegetabilisk 2T-olja. De mineralbaserade skar sig i etanolen. Minns ej exakt, men jag tror bara han ändrade bränsleblandningen, inte tändningen.Braxmatte skrev:Problemet med att byta soppa är ju att man måste ändra inställningarna (tändning och förgasare)
Har umgåtts med planer på att testa detta i min Scooterette men när jag nu ÄNTLIGEN verkar ha fått henne att gå hyfsat så tänker jag INTE börja laborera med sådant...

Ni som kör på alkylat, har ni extra 2T-olja? För den färdigblandade ligger väl bara på 2%? <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Det ser jag fram emot, för jag har också funderat på ALKYLATBENSIN men mest tvekat då den har 2% inblandning. Går säkert att köpa extra.Hasse skrev:2% anser jag räcker bra på en moppe med lite måttligt trim.
Iallafall om man har nållager för kolvbulten.
Nu kommer det att komma massor av tyckande här.![]()



Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men går man ner i kvalitet på oljan, måste man även öka blandningen
<!-- </EdIndex> --></div>
Funkar jättebra, så länge man kör på riktig tvåtaktsolja, även den dyra aklylaten funkar med 2%.Hasse skrev:2% anser jag räcker bra på en moppe med lite måttligt trim.
Iallafall om man har nållager för kolvbulten.
Nu kommer det att komma massor av tyckande här.![]()
Men går man ner i kvalitet på oljan, måste man även öka blandningen
