aklylatbensin

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Bengt

aklylatbensin

Inlägg av Bengt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har testat aklylat 2 takt bensin till moped? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1836&highlight=aspen&mforum=raketsport :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I skogsbruket (motorsågar och röjsågar) är det det enda man använder idag. Jag har rustat såväl gamla veteran-sågar som nyare maskiner som gått på Alkylat-soppa och kan konstatera att t.o.m. kolven faktiskt känns lätt inoljad när man demonterar en bruksmaskin till skillnad från vanlig soppa-motor där kolven känns torr.
En rekommendation dock är att rengöra (sota) kolvtopp samt topplocket innan man växlar bränsle eftersom Alkylat-soppan tenderar att få gammalt sot och avlagringar att släppa... <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Kör allt 2-T på det OK/Q8 2% under bart :wink:
läs tidigare tråd och soppan heter alkylat <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

bensin

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars så funkar shells v-powerbensin rätt bra men den kostar 14 kr
litern :( <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Re: bensin

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peter/gbg skrev:annars så funkar shells v-powerbensin rätt bra men den kostar 14 kr
litern :(
:? Och vanlig 95 kostar 13.nått :? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Re: bensin

Inlägg av Nymans2013 »

Esso skrev:
peter/gbg skrev:annars så funkar shells v-powerbensin rätt bra men den kostar 14 kr
litern :(
:? Och vanlig 95 kostar 13.nått :?
Och etanolen kostar 9 8) .. Jobbar på att konvertera Maries Compact. Ska bara hitta en vettig olja först. Har hört att många blandar in Ricinolja <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill man tömma plånboken en mer så finns ju den här soppan..... Bara ca 50;- litern :wink:

http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/produktblad_aspenR_original.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står en 25L dunk med sånt i garaget 8)

Sen fixade jag 5L VP Motorsport 109 oktan igår, som kan vara bra att ha.....

Även lite ELF 103 oktanigt finns att tillgå om det krävs.
Men jag föredrar nog VP soppan när det ska plockas effekt, nackdelen är lukten, det rensar upp riktigt i snoken :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet med att byta soppa är ju att man måste ändra inställningarna (tändning och förgasare) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Braxmatte skrev:Problemet med att byta soppa är ju att man måste ändra inställningarna (tändning och förgasare)
Har man justerbart munstycke ska det väl bara vara förtändningen som behöver ändras. Om det nu behövs? Läste för ett par år sedan när Mekarhörne-Jim i Classic Motor testade etanol och fick det att funka men först sedan han skaffat en vegetabilisk 2T-olja. De mineralbaserade skar sig i etanolen. Minns ej exakt, men jag tror bara han ändrade bränsleblandningen, inte tändningen.
Har umgåtts med planer på att testa detta i min Scooterette men när jag nu ÄNTLIGEN verkar ha fått henne att gå hyfsat så tänker jag INTE börja laborera med sådant... :roll:
Ni som kör på alkylat, har ni extra 2T-olja? För den färdigblandade ligger väl bara på 2%? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2% anser jag räcker bra på en moppe med lite måttligt trim.
Iallafall om man har nållager för kolvbulten.

Nu kommer det att komma massor av tyckande här. :D :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Hasse skrev:2% anser jag räcker bra på en moppe med lite måttligt trim.

Nu kommer det att komma massor av tyckande här. :D :mrgreen:
Det ser jag fram emot, för jag har också funderat på ALKYLATBENSIN men mest tvekat då den har 2% inblandning. Går säkert att köpa extra. :) :D :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Hasse skrev:2% anser jag räcker bra på en moppe med lite måttligt trim.

Nu kommer det att komma massor av tyckande här. :D :mrgreen:
Funkar jättebra, så länge man kör på riktig tvåtaktsolja, även den dyra aklylaten funkar med 2%.
Men går man ner i kvalitet på oljan, måste man även öka blandningen :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
CR1151
Kontakt:

Inlägg av CR1151 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör raketen på 3% Aspen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar