3-växlad flintamotor sökes.
3-växlad flintamotor sökes.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3-växlad flintamotor sökes.
/Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
/Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra fråga:) Jag är ute efter en att montera på min Skoterett. Jag antar att det är en fotväxlad jag behöver då.
På Skoteretten är det lite modifierat, men efter vad jag läst bla här på forumet så skall det gå att plocka över de delar som är "special" från den tvåväxlade som sitter nu.
/Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
På Skoteretten är det lite modifierat, men efter vad jag läst bla här på forumet så skall det gå att plocka över de delar som är "special" från den tvåväxlade som sitter nu.
/Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det enda som blir lite krångligt vid byte från 2 till 3-växlat (fot) är att växelaxeln är annorlunda. Men det borde gå att lösa om du är lite händig... Jag har några 3-vxl hand liggandes om du skulle komma på sådana tankar. Problemet med en 3-vxl hand på en skoterett är att det är en trampmotor. Vet idag inte om det är möjligt att konvertera en sådan till kick, men det skulle vara intressant att titta närmare på. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok.
Då är det nog en fotväxlad jag behöver... Finns det någon som har gjort den här operationen som kan berätta precis hur det går till?
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Då är det nog en fotväxlad jag behöver... Finns det någon som har gjort den här operationen som kan berätta precis hur det går till?
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det du behöver göra är modifiera antingen växelaxeln eller växel-länkaget. En växelaxel på skoterettmotorn ser ju ut så här:

Uploaded with ImageShack.us
Och en "vanlig" fotväxlad ser ut så här:

Uploaded with ImageShack.us
Växelaxeln på den undre är mycket längre och med splines. Det går inte att flytta växelaxeln mellan en 2vxl till 3vxl, vilket hade varit en enkel lösning... Jag tror att det blir till att göra om den 3 vxl axeln till en skoterett-variant av densamma. Har du tillgång till svarv lär det väl vara en enkel match. <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us
Och en "vanlig" fotväxlad ser ut så här:

Uploaded with ImageShack.us
Växelaxeln på den undre är mycket längre och med splines. Det går inte att flytta växelaxeln mellan en 2vxl till 3vxl, vilket hade varit en enkel lösning... Jag tror att det blir till att göra om den 3 vxl axeln till en skoterett-variant av densamma. Har du tillgång till svarv lär det väl vara en enkel match. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok... Har ej tillgång till svarv själv, men det finns ju säkert folk som kan lösa åt mig om det blir aktuellt. Kom på att det ju behöver vara en fläktkyld motor också, då Skoteretten är konstruerad som den är. Har det tillverkats fläktkylda treväxlade Flintor?
/K <!-- </EdIndex> --></div>
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aj då, handväxlade. Ja då verkar det ju helt plötsligt vara ett ganska stort projekt att stoppa i något treväxlat i min Skoterett.
Man skulle verkligen vilja ha en växel till att stoppa i, det känns som moppen skall lösas upp i atomer under mig när det är fullt drag på tvåan. Skall montera dit ett mindre 24-drev bak i alla fall nu, får se hur det blir:) Sitter 15 fram sen innan.
Tack för alla svar / Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Man skulle verkligen vilja ha en växel till att stoppa i, det känns som moppen skall lösas upp i atomer under mig när det är fullt drag på tvåan. Skall montera dit ett mindre 24-drev bak i alla fall nu, får se hur det blir:) Sitter 15 fram sen innan.
Tack för alla svar / Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok! Så det man behöver köpa och göra för att få en treväxlad Skoterett är följande:
-Hitta en treväxlad flinta med fotväxel.
-Låta modifiera den treväxlade motorns växelaxel så den får samma längd, och samma utseende i änden som den tvåväxlade motorns. Så att man sedan kan fästa staget som leder till Skoterettens fotväxelväljare.
-Flytta över originalmotorns fläkt som sitter på svänghjulet (går den bara att flytta över utan modifieringar av axeln eller liknande?), och även fläktkåporna.
Har jag sammanfattat det korrekt? I så fall är det ju ett greppbart projekt.
/K <!-- </EdIndex> --></div>
-Hitta en treväxlad flinta med fotväxel.
-Låta modifiera den treväxlade motorns växelaxel så den får samma längd, och samma utseende i änden som den tvåväxlade motorns. Så att man sedan kan fästa staget som leder till Skoterettens fotväxelväljare.
-Flytta över originalmotorns fläkt som sitter på svänghjulet (går den bara att flytta över utan modifieringar av axeln eller liknande?), och även fläktkåporna.
Har jag sammanfattat det korrekt? I så fall är det ju ett greppbart projekt.
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad är detta för motor?
http://www.blocket.se/helsingborg/Mopedmotor_27370448.htm?ca=9&w=3&last=1 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.blocket.se/helsingborg/Mopedmotor_27370448.htm?ca=9&w=3&last=1 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då det inte står någonting annat gissar jag att det är en av de vanliga tvåväxlade Husqvarna "Flinta"motorerna som sitter som original i dessa mopeder. <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
! Blocken på alla fotväxlade flintor är identiska. Bara att flytta över det du behöver av kåpor mm. Fläkten tex sitter i en förlängd svänghjulsmutter, bara att flytta över. <!-- </EdIndex> --></div>
Jappsmalltown skrev:Ok! Så det man behöver köpa och göra för att få en treväxlad Skoterett är följande:
-Hitta en treväxlad flinta med fotväxel.
-Låta modifiera den treväxlade motorns växelaxel så den får samma längd, och samma utseende i änden som den tvåväxlade motorns. Så att man sedan kan fästa staget som leder till Skoterettens fotväxelväljare.
-Flytta över originalmotorns fläkt som sitter på svänghjulet (går den bara att flytta över utan modifieringar av axeln eller liknande?), och även fläktkåporna.
Har jag sammanfattat det korrekt? I så fall är det ju ett greppbart projekt.
/K

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej!
Tack så mycket för all information. Då är det bara att hålla ögonen öppna, och hoppas att plånboken är med på noterna när ett objekt dyker upp. Min Morris från '65 kräver ju sin del av kakan också:) Det är något visst med grejor från det decenniet...
Jag skall lägga upp lite bilder på min Skoterett senare i veckan. Har ju fått flera tips under vintern av folk här på forumet, och det kan vara kul att visa vad det resulterat i. Det är ju både min första moped någonsin, och min första renovering.
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>

Jag skall lägga upp lite bilder på min Skoterett senare i veckan. Har ju fått flera tips under vintern av folk här på forumet, och det kan vara kul att visa vad det resulterat i. Det är ju både min första moped någonsin, och min första renovering.
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)