Tomgångsskruv utan verkan!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldtimer

Tomgångsskruv utan verkan!

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tomgången är alldeles för låg på min sachsmotor så den dör hela tiden, men tomgångsskruven är skruvad till botten redan...Vad gör man då?
Finns det olika dimensioner av tomgångsskruvar?

Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är den borrad? jag har samma problem med min borrade 8,5 bing :x det Känns som om tomgångs-skruven inte lyfter trotteln. :roll: jag ska demontera min förgasare och se om jag kan hitta nån lösning, för att spänna gasvajern känns väldigt primitivt. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret! Nej, jag tror inte den är borrad! Jag testade att ta bort fjädern för att se om jag kunde skruva in tomgångsskruven lite till, men det gick inte...
Nu har jag kortat gasvajern lite så att jag kan justera tomgången med hjälp av justerskruvarna på gashandtaget och där gasvajern går ner i förgasaren. Det blir grova justeringar, men nu dör den inte i alla fall...

Hälsningar/
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dbscrille skrev:Är den borrad? jag har samma problem med min borrade 8,5 bing :x det Känns som om tomgångs-skruven inte lyfter trotteln. :roll: jag ska demontera min förgasare och se om jag kan hitta nån lösning, för att spänna gasvajern känns väldigt primitivt. :lol:
Har du fått någon förklaring till varför din tomgång inte funkar?

Hälsningar/
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Titta i undrkant på trotteln, kanske är ett litet jack där tomgångsskruven möter trotteln, därför lyfter den inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

Conrad Engström skrev:Titta i undrkant på trotteln, kanske är ett litet jack där tomgångsskruven möter trotteln, därför lyfter den inte.
Tack för tipset! Jag ska göra detta!

Hälsningar/
Oldtimer

Inlägg av Oldtimer »

Conrad Engström skrev:Titta i undrkant på trotteln, kanske är ett litet jack där tomgångsskruven möter trotteln, därför lyfter den inte.
Tack för tipset! Det var ett jack i trotteln, precis som du sa! Vad gör man åt detta? Jag har sett att man pratar om "kemisk metall" här i forumet, är det en lösning?

Hälsningar/
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns nya trottlar att köpa nästan billigare än att köpa kemisk metall

Men det funkar ju att justera på viren också
alla förgasare har ju inte tomgångsskruv
Det kanske kan funka om du "filar av" en halv mm på trotteln
Det blir ju samma effekt som att höja den med tomgångsskruven <!-- </EdIndex> --></div>
Oldtimer

Trottelproblem

Inlägg av Oldtimer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Hej!

Som ni ser av bilden så är trotteln sliten där tomgångsskruven legat an (1), och detta gör att tomgångsjusteringen inte fungerar.
Det finns också ett annat jack (2) som jag inte vet vad det ska vara för. Enligt min lokala mopedhandlare så kan det vara till för att få in mer luft och på så sätt sänka tomgången. Detta är troligtvis gjort av någon tidigare ägare, då det väl inte ser ut så original?

Jag fick ett tips här på forumet att slipa ner trotteln en bit för att åtgärda problemet. Men nu undrar jag, i och med det andra jacket (2) finns, är det ok att slipa ner trotteln då?
Tydligen går det inte att få tag i en ny sådan här enligt mopedkillen.

Hälsningar/
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har ju mopedfantasterna i närheten, gå in på deras hemsida å leta upp en ny trottel och beställ, det är inte många kronor att bråka om :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar