Autoped 1953

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Autoped 1953

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla på forumet!

Är nybliven och tillika nyfrälst autopedägare. Bevistade ett mopedrally och blev kär direkt. Sen fick jag reda på att cykeln var till salu och tillika var granne med svärmor. Nu blir det mycket autosol. :wink:

Bild

Den behöver lite allmän omvård och översyn, men annars går den bra.

Vill ha lite tips på lampa för de som var nu är troligen alldeles fel. Ty de smäller när motorn varvar i t.ex. nerförsbackar.

Någon som vet färgnamn/nummer? Framhjulets fälg har nämligen fel färger och detta behöver åtgärdas.

Även lite tips angående sadeln. Plasten småspricker och vittrar.

Cykeln är, förutom framfälgen, helt original. Saknas lite originalverktyg, men det får jag leta upp efter hand. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag tusen frågor...

1: lämpligt rengörningsmedel för att få bort ingrodd skit?

2: när jag kört en stund så kvävs motorn(tjöver sig). Antingen för fet blandning eller något annat. Har ännu inte skruvat loss motorpaketet, men finns det ställskruv/munstycke?

3: Delar som handtag, strömställare (på styret) med mera. Annonsera här på forumet?

Jätteskön autoped!

Har fler frågor, men börjar här. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WYA skrev:Nu har jag tusen frågor...

1: lämpligt rengörningsmedel för att få bort ingrodd skit?

2: när jag kört en stund så kvävs motorn(tjöver sig). Antingen för fet blandning eller något annat. Har ännu inte skruvat loss motorpaketet, men finns det ställskruv/munstycke?

3: Delar som handtag, strömställare (på styret) med mera. Annonsera här på forumet?

Jätteskön autoped!

Har fler frågor, men börjar här.
1. Avfettningsmedel finns i flera varianter. Använd skyddshanskar för avfettningsmedlem är inte så ofarliga som det påstås.
2. Kolla tanken, ta loss kranen och töm ur all skit som blir med åren. Du har även en liten sil där bensinslangen fästs i förgasaren, brukar täppas till då och då.
Munstycket sitter skruvat i gasaren, du måste ta bort vingmuttern som håller flottörhuset för att komma åt munstycket som skruvas ut med en spårmejsel. Även detta munstycke brukar täppas till, blås med kompressor eller liknande inte med något verktyg.
3. Strömställare finns lite då och då på tradera. Räkna mellan 100- 225 kr för en bra en.

Torrsprickor i sadeln är vanliga då de börjat vara 50 år gamla och gummit vittrar sönder. Är det småsprickor kan man laga med liqusol (?) eller vad det nu hette. Har du tålamod eller jagar på marknader kan få tag på en bra sadel för någon hundring. Nytt gummi kostar 850 kr. <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WYA skrev:Nu har jag tusen frågor...

1: lämpligt rengörningsmedel för att få bort ingrodd skit?

Har fler frågor, men börjar här.
Jag tvättade en Autoped som jag hade med Biltema kallavfettning och det påverkade lacken på något sätt så den blev blek och vitaktig.

Så var försiktig med vad du tar för "rengörningsmedel"....

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa gamla lacker kan bli bleka och "vitflammiga" av vatten och till å med regn. Använd lackrengöring så får du bort det. Jag använder Biltemas som inte är så stark och den funkar utmärkt på Autopederna och gamla NV hojar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Trubbis
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jul 2010, 23:00
Ort: Umeå

Inlägg av Trubbis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->5-56 eller wd 40 är utmärkta smutslösare! All ingrodd skit kan hälsa hem efter att du behandlat med en burk wd 40!

Vilken pärla du hittat :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder altid 5-56, och vd 40 särskillt på crossen om man putsar den med 5-56 ,så när man tvättar den efter åkning så blir den lätt att få ren, 5-56 gör att lacken alltid är blank :D så den är jättebra att göra ren saker med 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för råd & dåd! :)

Skall prova med wd40 & tandborste. :wink:
Skall plocka ner tanken och göra rent ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Kedjelås?

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle plocka av kedjan och frustrerat konstaterar jag att det inte finns något kedjelås.... Skall det va så? Eller är kedjan skitigare än vad jag tror? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Pet3r
Inlägg: 86
Blev medlem: 22 dec 2009, 00:00

Inlägg av Pet3r »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars finns vinkelslip 8) 8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan lossa bakdäcket också, men jag försöker bara skilja nutid från dåtid. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nitad kedja satt original vid leverans....så den är nog orörd..Grattis <!-- </EdIndex> --></div>
mbha
Inlägg: 52
Blev medlem: 30 jul 2010, 23:00

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På fråga 1 vil jag svara svinto med löddrande tvål. Lite försiktigt på lackerade ytor och gå på ordentligt på metallytor som drev, handtag mm.

Sedan WD-40 eller 5-56 och lite avtorkning.

Det finns knappast något bättre för renoveraren än svinto med tvål. Du kan få puts på sådant du aldrig trodde var möjligt. Bromsarmar, drev, pedaler, avgassystemet, kedjeskydd mm. Ett mirakelmedel.

Ett påbörjat svintojobb på drevet:
Bild

En timme senare, kolla avgassystem mm:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport
Inlägg: 144
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av amazonsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä inget svinto på lacken.. Det repar för mycket.. <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autosol brukar jag använda som rubbing på matta och oxiderade lacker det fungerar kanon men man får vara lite försiktig och inte "tokgno" och sedan ett lager med Sonax flytande hårdvax och ytan blir kanon blank <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Skriv svar