Sida 1 av 1

Autoped 1953

Postat: 17 maj 2010, 10:09
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla på forumet!

Är nybliven och tillika nyfrälst autopedägare. Bevistade ett mopedrally och blev kär direkt. Sen fick jag reda på att cykeln var till salu och tillika var granne med svärmor. Nu blir det mycket autosol. :wink:

Bild

Den behöver lite allmän omvård och översyn, men annars går den bra.

Vill ha lite tips på lampa för de som var nu är troligen alldeles fel. Ty de smäller när motorn varvar i t.ex. nerförsbackar.

Någon som vet färgnamn/nummer? Framhjulets fälg har nämligen fel färger och detta behöver åtgärdas.

Även lite tips angående sadeln. Plasten småspricker och vittrar.

Cykeln är, förutom framfälgen, helt original. Saknas lite originalverktyg, men det får jag leta upp efter hand. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2010, 20:08
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag tusen frågor...

1: lämpligt rengörningsmedel för att få bort ingrodd skit?

2: när jag kört en stund så kvävs motorn(tjöver sig). Antingen för fet blandning eller något annat. Har ännu inte skruvat loss motorpaketet, men finns det ställskruv/munstycke?

3: Delar som handtag, strömställare (på styret) med mera. Annonsera här på forumet?

Jätteskön autoped!

Har fler frågor, men börjar här. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2010, 22:03
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WYA skrev:Nu har jag tusen frågor...

1: lämpligt rengörningsmedel för att få bort ingrodd skit?

2: när jag kört en stund så kvävs motorn(tjöver sig). Antingen för fet blandning eller något annat. Har ännu inte skruvat loss motorpaketet, men finns det ställskruv/munstycke?

3: Delar som handtag, strömställare (på styret) med mera. Annonsera här på forumet?

Jätteskön autoped!

Har fler frågor, men börjar här.
1. Avfettningsmedel finns i flera varianter. Använd skyddshanskar för avfettningsmedlem är inte så ofarliga som det påstås.
2. Kolla tanken, ta loss kranen och töm ur all skit som blir med åren. Du har även en liten sil där bensinslangen fästs i förgasaren, brukar täppas till då och då.
Munstycket sitter skruvat i gasaren, du måste ta bort vingmuttern som håller flottörhuset för att komma åt munstycket som skruvas ut med en spårmejsel. Även detta munstycke brukar täppas till, blås med kompressor eller liknande inte med något verktyg.
3. Strömställare finns lite då och då på tradera. Räkna mellan 100- 225 kr för en bra en.

Torrsprickor i sadeln är vanliga då de börjat vara 50 år gamla och gummit vittrar sönder. Är det småsprickor kan man laga med liqusol (?) eller vad det nu hette. Har du tålamod eller jagar på marknader kan få tag på en bra sadel för någon hundring. Nytt gummi kostar 850 kr. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2010, 23:34
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WYA skrev:Nu har jag tusen frågor...

1: lämpligt rengörningsmedel för att få bort ingrodd skit?

Har fler frågor, men börjar här.
Jag tvättade en Autoped som jag hade med Biltema kallavfettning och det påverkade lacken på något sätt så den blev blek och vitaktig.

Så var försiktig med vad du tar för "rengörningsmedel"....

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jul 2010, 11:39
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa gamla lacker kan bli bleka och "vitflammiga" av vatten och till å med regn. Använd lackrengöring så får du bort det. Jag använder Biltemas som inte är så stark och den funkar utmärkt på Autopederna och gamla NV hojar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jul 2010, 13:38
av Trubbis
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->5-56 eller wd 40 är utmärkta smutslösare! All ingrodd skit kan hälsa hem efter att du behandlat med en burk wd 40!

Vilken pärla du hittat :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jul 2010, 13:57
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder altid 5-56, och vd 40 särskillt på crossen om man putsar den med 5-56 ,så när man tvättar den efter åkning så blir den lätt att få ren, 5-56 gör att lacken alltid är blank :D så den är jättebra att göra ren saker med 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jul 2010, 21:16
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för råd & dåd! :)

Skall prova med wd40 & tandborste. :wink:
Skall plocka ner tanken och göra rent ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>

Kedjelås?

Postat: 16 aug 2010, 19:25
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle plocka av kedjan och frustrerat konstaterar jag att det inte finns något kedjelås.... Skall det va så? Eller är kedjan skitigare än vad jag tror? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 aug 2010, 21:59
av Pet3r
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars finns vinkelslip 8) 8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 aug 2010, 07:32
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan lossa bakdäcket också, men jag försöker bara skilja nutid från dåtid. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 aug 2010, 21:47
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nitad kedja satt original vid leverans....så den är nog orörd..Grattis <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 aug 2010, 22:03
av mbha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På fråga 1 vil jag svara svinto med löddrande tvål. Lite försiktigt på lackerade ytor och gå på ordentligt på metallytor som drev, handtag mm.

Sedan WD-40 eller 5-56 och lite avtorkning.

Det finns knappast något bättre för renoveraren än svinto med tvål. Du kan få puts på sådant du aldrig trodde var möjligt. Bromsarmar, drev, pedaler, avgassystemet, kedjeskydd mm. Ett mirakelmedel.

Ett påbörjat svintojobb på drevet:
Bild

En timme senare, kolla avgassystem mm:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2010, 10:03
av amazonsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä inget svinto på lacken.. Det repar för mycket.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2010, 10:16
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autosol brukar jag använda som rubbing på matta och oxiderade lacker det fungerar kanon men man får vara lite försiktig och inte "tokgno" och sedan ett lager med Sonax flytande hårdvax och ytan blir kanon blank <!-- </EdIndex> --></div>