<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnistan på min HVA Flinta försvinner!
I somras efter att jag äntligen fått igång min Skoterett och kört omkring lite så uteblev helt plötsligt gnistan.
Jag bytte då tändspole (jag hade en extra liggandes) det gjorde så att motorn åter startade men den gick ojämt.
Dagen därpå startade motorn med en kick men stannade snart.
Sedan dess har inte mycket gjorts förrän nu.
- Jag har nu åter bytt tändspolen mot en splitter ny.
- Jag har bytt tändkabel.
Jag har observerat följande:
- Full vackerblå gnista om motorn har stått över natten.
- Gnistan försvinner snart och ersätts av små svaga blåa blixtar.
- Väntar man en stund blir gnistan aningen starkare.
Är den rimliga förklaringen att det är kondensatorn som har lagt av?
och att en ny sådan behöver införskaffas? <!-- </EdIndex> --></div>
Tändning - ingen gnista
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 20 apr 2008, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändstiftet är även det nytt.
Området kring brytarna ser bra ut men jag ska dem putsa av dem.
Effekten är ju som sagt att gnistan finns precis i början s.a.s men att den
decimeras till ingeting efter bara några sekunder.
Det går alltså att starta motorna men den dör strax därpå och sedan är det bara att vänta ett par timmar och sedan är det bara att upprepa proceduren.
Jag börjar med införskaffa en ny kondensator.
Tack för hjälpen. <!-- </EdIndex> --></div>
Området kring brytarna ser bra ut men jag ska dem putsa av dem.
Effekten är ju som sagt att gnistan finns precis i början s.a.s men att den
decimeras till ingeting efter bara några sekunder.
Det går alltså att starta motorna men den dör strax därpå och sedan är det bara att vänta ett par timmar och sedan är det bara att upprepa proceduren.
Jag börjar med införskaffa en ny kondensator.
Tack för hjälpen. <!-- </EdIndex> --></div>