Införskaffa drivrems Autoped, vad ska man kontrollera?
Införskaffa drivrems Autoped, vad ska man kontrollera?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Planerar att köpa en autoped men har ganska lite kött på benen i området. Ifall jag tittar på en begagnad bil vet jag hur och ungefär vad man bör titta extra på, fjädring, koppling, kallstart, mil mm mm.
Men när det kommer till Autoped blir det ungefär bara "jaha, den startar i alla fall..."
Att det behövs lite vanligt hederligt meck efterhand på vissa delar kan man se, men vad ska man akta sig för? <!-- </EdIndex> --></div>
Men när det kommer till Autoped blir det ungefär bara "jaha, den startar i alla fall..."
Att det behövs lite vanligt hederligt meck efterhand på vissa delar kan man se, men vad ska man akta sig för? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svåra med denna modell är motordelar, avgassystem. Kolv och ringar är svåra att hitta så kolla att du har bra kompression.
Andra motordelar inte heller lätta att hitta och om du hittar får du i regel nöja dig med begagnat. Men låt dig inte skrämmas du kan få tag i reservdelsmotorer & delar på marknader och dyl.
Framfjädringen är lite bökig att byta ut, men det finns nya gummidämpare att köpa.
Remmen är inte svår att få tag på. Den brukar i regel ha blivit sprucken och lite slapp med åren.
Motorkåporna - de dekorativa skyddsplåtarna över motorn, är ett elände att hitta. Finns de kvar är det ett stort plus.
Vill du slippa motorskruva - Kolla att den är stark och orkar uppför backar utan att tappa all hastighet.
LYCKA TILL MED AFFÄREN! <!-- </EdIndex> --></div>
Andra motordelar inte heller lätta att hitta och om du hittar får du i regel nöja dig med begagnat. Men låt dig inte skrämmas du kan få tag i reservdelsmotorer & delar på marknader och dyl.
Framfjädringen är lite bökig att byta ut, men det finns nya gummidämpare att köpa.
Remmen är inte svår att få tag på. Den brukar i regel ha blivit sprucken och lite slapp med åren.
Motorkåporna - de dekorativa skyddsplåtarna över motorn, är ett elände att hitta. Finns de kvar är det ett stort plus.
Vill du slippa motorskruva - Kolla att den är stark och orkar uppför backar utan att tappa all hastighet.
LYCKA TILL MED AFFÄREN! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glapp i styrlager, men det fins nytt att köpa.
Hjullagerglapp fram renoveringsbart. Bromsband fins eller renoveras.
Baknavet är Torpedo transport brukar klara sig, bromshylsa fins säkert nya eller skrota en gammal cykel.
Sadelgummi ?
Fjädrar till sadel kan vara av, fins begagnat.
Lameller går att renovera med vinkorkar.
<!-- </EdIndex> --></div>
Hjullagerglapp fram renoveringsbart. Bromsband fins eller renoveras.
Baknavet är Torpedo transport brukar klara sig, bromshylsa fins säkert nya eller skrota en gammal cykel.
Sadelgummi ?
Fjädrar till sadel kan vara av, fins begagnat.
Lameller går att renovera med vinkorkar.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Fast det är allt trevligt å se motorn med.Raketsport skrev:
Motorkåporna - de dekorativa skyddsplåtarna över motorn, är ett elände att hitta. Finns de kvar är det ett stort plus.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en trevlig moppe att åka med så länge den går, men som Braxen sa, den kommer att stanna när du är långt hemifrån.
Jag vet inte hur många mil jag har cyklat med min innan jag gav upp och sålde den.
Det är tändspolen som ger upp, och dom växer inte på träd direkt.....
Jag kollade med en firma som reparerar elmotorer vad det skulle kosta att linda om spolen, och dom tippade på minst 3500:-

Så jag köpte varenda motor som fanns till salu i hopp om att hitta en bra spole. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vet inte hur många mil jag har cyklat med min innan jag gav upp och sålde den.
Det är tändspolen som ger upp, och dom växer inte på träd direkt.....
Jag kollade med en firma som reparerar elmotorer vad det skulle kosta att linda om spolen, och dom tippade på minst 3500:-


Så jag köpte varenda motor som fanns till salu i hopp om att hitta en bra spole. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund