Sida 1 av 1

Införskaffa drivrems Autoped, vad ska man kontrollera?

Postat: 22 maj 2010, 22:57
av Handfot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Planerar att köpa en autoped men har ganska lite kött på benen i området. Ifall jag tittar på en begagnad bil vet jag hur och ungefär vad man bör titta extra på, fjädring, koppling, kallstart, mil mm mm.

Men när det kommer till Autoped blir det ungefär bara "jaha, den startar i alla fall..."

Att det behövs lite vanligt hederligt meck efterhand på vissa delar kan man se, men vad ska man akta sig för? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 06:28
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svåra med denna modell är motordelar, avgassystem. Kolv och ringar är svåra att hitta så kolla att du har bra kompression.
Andra motordelar inte heller lätta att hitta och om du hittar får du i regel nöja dig med begagnat. Men låt dig inte skrämmas du kan få tag i reservdelsmotorer & delar på marknader och dyl.

Framfjädringen är lite bökig att byta ut, men det finns nya gummidämpare att köpa.

Remmen är inte svår att få tag på. Den brukar i regel ha blivit sprucken och lite slapp med åren.

Motorkåporna - de dekorativa skyddsplåtarna över motorn, är ett elände att hitta. Finns de kvar är det ett stort plus.

Vill du slippa motorskruva - Kolla att den är stark och orkar uppför backar utan att tappa all hastighet.

LYCKA TILL MED AFFÄREN! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 06:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glapp i styrlager, men det fins nytt att köpa.
Hjullagerglapp fram renoveringsbart. Bromsband fins eller renoveras.
Baknavet är Torpedo transport brukar klara sig, bromshylsa fins säkert nya eller skrota en gammal cykel.
Sadelgummi ?
Fjädrar till sadel kan vara av, fins begagnat.
Lameller går att renovera med vinkorkar. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 08:01
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
Motorkåporna - de dekorativa skyddsplåtarna över motorn, är ett elände att hitta. Finns de kvar är det ett stort plus.
Fast det är allt trevligt å se motorn med.
Bild

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 08:08
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag håller med, Patrik. De är trevligt att se motorn också, men om man vill ha den 100% enligt original så lönar det sig att köpa en Autoped som har kåporna kvar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 08:23
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla att den är "lättcyklad" för den kommer att stanna när du är som längst hemifrån
Sen när du har "cyklat" nästan ända hem så startar den igen :pinocchio: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 12:51
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en trevlig moppe att åka med så länge den går, men som Braxen sa, den kommer att stanna när du är långt hemifrån.
Jag vet inte hur många mil jag har cyklat med min innan jag gav upp och sålde den.
Det är tändspolen som ger upp, och dom växer inte på träd direkt.....
Jag kollade med en firma som reparerar elmotorer vad det skulle kosta att linda om spolen, och dom tippade på minst 3500:- :shock: :shock:
Så jag köpte varenda motor som fanns till salu i hopp om att hitta en bra spole. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 13:34
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bateriservise i Stockholm lindar om spolarna.
Min Autoped håller länge körd för ett par år sedan och innan dess var det 1963. Den får stå ute i boden för att titta på. En tidig 53a <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 17:07
av vihan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sätta på en utanpåliggande tändspole istället för orginal? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 maj 2010, 19:55
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vihan skrev:sätta på en utanpåliggande tändspole istället för orginal?
Det sitter redan på flera andra. :D <!-- </EdIndex> --></div>