<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle behöva lite tips angående motorn (Sachs) på min Crescent Compact 1252, 3 vxl med kickstart. Jag är väldigt ny i gamet, körde moppe senast jag var 15 men har aldrig varit någon fantast. Tills nu! Kan inte så mycket om motorer, har aldrig rört en, men vill lära mig meka. Har skaffat handböcker (bla från mopeddelar.se och från nätet) och läst, men har inte haft tid att börja meka än. Var ute och körde häromdagen och då passade motorn på att ge upp. Med min lekmannakunskap tror jag att det är kolven som kärvar. Plötsligt började motorn låta konstigt, ett slags "pysande" ljud och tappade kraft. Jag fick putta fram moppen bort från vägen och stängde motorn. Försökte få igång den igen, men kicken var helt utan fjädring, så det gick inte.
Har försökt få tag på folk i trakten (uppsala) som kunde hjälpa mig med att renovera, men ingen lycka (de verkstäder man ringer till verkar inte veta nåt om gamla tvåtaktsmotorer...). Nu undrar jag om ni med er kunskap kan utröna ifall det är kolven som kärvar. Har läst att man kanske inte ska ge sig på cylindern det första man gör när man lär sig meka, så har inte riktigt vågat ge mig på det. Vad tycker ni?
Om ni har tips på folk i centrala Uppsala som kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam! (Har ej tillgång till bil, så jag kan inte transportera den längre sträckor.) Jag hade tänkt köra Upplandsrundan i helgen, men det lär inte bli av. I värsta fall får jag ta mig dit med cykel och fråga veteranarna där om råd.
Tacksam för all hjälp och alla råd! <!-- </EdIndex> --></div>
Sachs motor i olag
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fixat, förra ägaren har monterat dubbla papp packningar till toppen, som nu har brunnit upp. bort med resterna och lite rengjöring så går den bra igen 
Sen passade vi på att byta en kopplingsvajer som började ge upp.
En snygg bärnstensfärgad compact, tyvvär han jag inte hämta kameran å plåta den. <!-- </EdIndex> --></div>

Sen passade vi på att byta en kopplingsvajer som började ge upp.
En snygg bärnstensfärgad compact, tyvvär han jag inte hämta kameran å plåta den. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Tack! med bild
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack till Tompa för fixandet! Nu spinner den som den ska igen. Bifogar också bild här (tagen i våras):

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>