Smörja

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Smörja

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan uppstarten efter renoveringen har "Skökan" haft ATF-olja i motorn och det har väl funkat men jag har upplevt motorn som lite väl högljudd. Tog därför en tur till den lokala oljenasaren i fredags och kom hem med en dunk Elf Motorolie Special SAE50, en "lågadditiv" olja till äldre motorcykelmotorer. Den var inte heller speciellt dyr (65kr/L).
Bytte olja inför Raketrallyt och känner mig absolut helnöjd. Motorn blev betydligt tystare och inte började kopplingen slira heller trots bitvis offensiv körstil 8) <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett bra beslut Lorden
jag har själv hitta en mordärn växelådsolja som klarar sintrade lameller
mässing och brons lager som finns i äldre motorer
det är en mineralolja från Quackerstate växelådsolja 75w
kör HVA-E 2-vxl lätt trim och är så här nöjd :D :D :D

ATF hör ej hemma i växellådor med metal/metal kugg lager kontakt
det är mera en lågskummande hydraulolja än en höga tryck olje bärare
som växellådsoljor är konstruerade
men kolla att oljorna ej förstör sintrade lameller,
mässing, brons och brons/tenlager som finns i äldre motorer
vilket Qs skulle vara ganska ensam om <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ska vi också prova! Lorden's "Sköka" gick jätte fint. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar