slitage på motorhalva

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Crecentaren

slitage på motorhalva

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag undrar om någon har bilder på hur sach flakamotorn ser ut inuti,
är intreserad av att se hur den ser ut vid trampaxeln på insidan hur det står till med packboxar och så vidare, när jag schimsat in övriga axlar så är ändå trampaxeln glapp med 5 mm eller mer, ska det sitta shims ovanpå låsbricklan eller? det finns varken utritat några på alla sprängskisser jag gått igenom eller står något i verkstadshandboken. <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Motortyp?

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det 50/3LS, 3-vxl. hand, fläktkyld/pedalstart eller 50/2S, 2-vxl.hand <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Pedalaxel Sachs 50/2S

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en 50/3LS, 3-vxl. hand som jag mekar med tyvärr mer mek än körning, idag lyckades jag kracha en kolv, jag min dunnw jävel glömde hur kännnslig kolvarna är så jag lät den sitta kvar när jag skulle lös med kopplings drevet. och naturligtvis losnade en flisa, desutom såg jag att kopplingslagret gick att skjuta ut och in bara genom att trycka med tummen gård det att limma med loctite på motorhalvan och pressa dit lagret så det sitter. <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Re.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Otur med kolven, när det gäller lagret verkar det mysko, är det för slitet, fel storlek, lager ska ju sitta väldigt hårt, jag rekommenderar att du skaffar nytt. Kolla vilken dim. det ska vara, det brukar ju vara SKF standard.
Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns ju 2 versioner enligt min verkstadshandbok, det är mellan låsbrickan 1 och motorhalvan det glappar men låsbrickan ska väll gå emot och det är inte brickorna nr 12 som är felet fler brickor där skulle göra att startkedjan inte hammnar i linje. <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Re

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låsbrickan ska inte ligga och skava, du får schimsa in med tunna brickor, nr 3 påsprängskiss bild 1, nr 2 på bild 2. <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inget fel på lagret utan det är själva hålet som blivit slitet det är inte mycket men tillräckligt för att kunna rubba lagret med handkraft. <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, det var ju inte så bra, jag är ingen expert på sachs men går det att svarva kåpan för ett större lager. Ta med kåpa o lager och gå till en mekanisk verkstad och fråga. Hoppas det löser sej. Sen går det ju att skaffa ny kåpa, de brukar finnas på Tradera. Lycka till o ha det gott! <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej det går inte att svarva, det är ett speciallager till kopplingen <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->går det att limma med loctite eller kan man ha det som det är?. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det går att limma har för mig det finns locktite
till lagerlåsning ta inte för mycket så det hamnar
bland kulorna inte bra :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp det går bra att limma med locktite lager låsning och får du det på kulorna så går det bra att ta bort det på engång med en topps doppad i tinner har provatt de ochså. <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska det sitta shims mellan godset och låsbrickan det verkar vara enda sättet som fungerar <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va finns det 4 olika versioner, min ser ut som den 4 bilden, alltså bara shims ovanför drevet och sedan låsbricka, kan det vara så att spåret föt låsbrickan sitter olika på dom olika axlarna, så någon har plockat ihop den av olika delar alt byt axel i motorn så det inte stämmer som sagt har jag ett jätte avstånd mellan godset i motorhalvan och låsbrickan vilket får till följd att det blir glapp på 5mm eller mer. kedjelinjen stämmer men inte axialspelet på 0,2mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar