Sachsmotorfundering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Hasse1

Sachsmotorfundering

Inlägg av Hasse1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en Rex Comet Cross med Sachsmotor när jag var i 15-års åldern men den behövde jag aldrig skruva i , den bara gick och gick ( men det var ju en Sachs som sagt mefipallina_yahoo.gif )
Nu har jag fått överta en annan moppe med Sachsmotor, en Compact och nu funderar jag lite på vad alla konstiga hål är.
Vi börjar med dessa tre bakom svänghjulet:

Bild

Och sen det här på undersidan, jo jag vet , en spricka i blocket men hålet?

Bild

Och en sista fråga, visst är detta en vanlig fartvindskyld 3-växlad maskin:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte så konstigt med hålen i blocket. Nu är jag ingen expert på 3-vx sachs då jag mest håller på med 2-vxlad men så här förmodar jag att det är:

Tror att det översta hålet är för ett styrrör mellan blockhalvorna.

Hålet nedanför kan vara till lite av varje, kanske behövs vid gjutningen av blocket då det är dubbelvägg mot vevhuset eller för att blocket ska kunna röra sig lättare vid temperaturväxlingar eller för att få ned vikten på blocket.
Här tror jag att Conrad, Dr Novolette, Jossan eller någon annan av forumets kunniga kan ge dig exakt besked.

Det tredje hålet verkar vara för elkablarna, ska väl sitta en gummistyrning i hålet med 4 småhål.

Motorn är en 3-vx luftkyld fotväxlad sachs om jag inte har helt fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hålet under och framme innanför magneten är ventilation för tändsystemet ( det blir varmt där) Sedan hålet för sladdgenomföringen.
Till Sachs GS motorn fins från fabrik att man skall borra upp ett hål bakom svänghjulet för ventilation. Det är t.o.m måttangivet <!-- </EdIndex> --></div>
Hasse1

Inlägg av Hasse1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åhh fasen, är det så :shock:
Ok, tack för informationen.
Å just det ja, sladdarna måste ju ut någonstans :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar