Två skoteretter i ny skepnad.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ola
Kontakt:

Två skoteretter i ny skepnad.

Inlägg av Ola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Jag har renoverat en Monark Skoterett -64 och en Crescent Skoterett ca -66 nu i vår och under förra sommaren.
Så här såg de ut då jag hämtade dem. Den blå har varit vit och den svarta har varit blå från början.

Bild

Det verkar ha varit vanligt att måla om skoteretter i regnbågens alla färger - har sett lila, rosa, gula skoteretter på bilder.

Numera ser de bägge ut som då de tillverkades. Har inte varit jättenoga med slipning och sånt, (det syns lite då man tittar riktigt noga).
Tänker använda dem i stort sett dagligen och råkar väl ut för både stenskott och stänk.
Det har varit intressant att följa andras renoveringar på forumet och jag har fått väldigt mycket tips om allt möjligt i samband med renoveringen.

Bild

Bild

Några tips kan jag själv dela med mig också:
Jag har gjort en liten skyddsplåt bredvid avgasröret för att inte kablar och wiren skall bli för varma så att plasten smälter. Hoppas den syns på bilden.

Bild

Det var omöjligt att få växlarna att gå in ordentligt på den blå moppen - det var för mycket glapp i lederna. Det enda som till sist hjälpte var att böja till fotväxelpedalen uppåt, (ettans växel), så att den kom högre upp från golvet. Då gick bägge växlarna in utan problem.

En ny hastighetsmätarwire går att tillverka. Original-mätarwiren skall vara 148 cm lång och sådana verkar inte finnas att köpa. Däremot kan man köpa två kompletta standardwirar på 75 cm styck och koppla ihop dem i mitten. I äldre golv-, bords- och taklampor finns det ofta ett gängat mässingsrör. Den har samma gängor som en VDO-mätarwire. Själva wirarna får man ihop med att ta en liten plast- eller teflonbit, borra ett litet hål i den och sedan slå igenom en spik eller liknande för att få ett fyrkantigt hål dit wireändarna trycks in. Man kan säkra kopplingen med lim eller tape eller liknande. Nu har man en hast-mätarwire på ca 150 cm.

Det verkar också vara bäst att inte använda ställbara munstycken utan fasta. De ställbara munstyckena ändrar sig under körning p g a vibrationer och oftast blir de svårstartade också om inställningen blir för exakt. Det jag också har upptäckt under provturerna är att det är stor skillnad på de fasta munstyckena. Jag kör nu med munstycke 48 som egentligen är ett inkörningsmunstycke. Har testat med nr 47 och då går mopeden ca 5 km/h snabbare men den blir betydligt svagare i uppförsbackarna. Nu är jag ju ingen lättviktare själv, (102 kg), men moppen orkar uppför alla backar med husse på sadeln med inkörningsmunstycket.

Hälsningar Ola. <!-- </EdIndex> --></div>
KimT

Inlägg av KimT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser fint ut! trevligt att jobba med två stycken parallellt.

Snyggt jobb! <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev ju två riktigt fina scoteretter, var dom kompletta när du köpte dom :?: eller har du fått leta delar,det brukar ju vara ett ganska tidskrävande jobb och lämna ett lagom stort hål i plånboken :roll:.Snyggt jobbat med renoveringarna :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättebra tips om hastighetsmätarwiren! Och snyggt jobb med mopederna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad fina dom blev! Snyggt jobbat! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bägge mopederna var i stort sett kompletta. Den ena motorn har renoverats på verkstad av den förra ägaren. På den andra har jag bytt alla lager, packningar, kolv o ringar, och gjort nya wirar. Sammanlagt har det kostat i pengar ca 2000:- för bägge två, under ca två år. Det mesta gick till lackfärg, klarlack och grundfärg. En massa timmar har det blivit men det har varit ett rent nöje hela tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2000kr var inte mycket! Ett bra exempel på att man kan renovera utan att det kostar skjortan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:2000kr var inte mycket! Ett bra exempel på att man kan renovera utan att det kostar skjortan.
Det var verkligen inga pengar att tala om. Renoveringen av min 1163:a har kostat mej hittils över 7 lakan..., och då har jag gjort allt själv och har inte gett en spänn för färgen. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar