<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey man har kommit upp i ålder för läsglasögon och sonen åker plastig Derbi Senda. Insåg ganska snart att det var bättre förr, letar därför efter en Compact 1252 åt mig själv. Jag har i alla fall lovat att hjälpa grabben med ramförstärkning av en Ciao som han stylar. Det behövs kan jag säga maken till rank ram får man leta efter. Har en migsvets som bara använts till bilar. Jag inser att detta inte precis är en Crescentfråga men dels verkar det finnas ovanligt mycket kunnigt folk här dels kanske denna fråga kan tillämpas även på en crescent... snart i min ägo hoppas jag.
Nu till frågan. Vid mig-svetsning i bil fick jag lära mig att koppla loss batteri och generator. Behöver jag tänka på liknande sätt med en moppe?
Kortsluter jag spole (-ar på ciao) eller så om jag svetsar med motorn kvar i ramen? annat att tänka på? förutom att vattenfylla tanken. <!-- </EdIndex> --></div>
Råd vid migsvetsning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du svetsa tanken på ciaon ? vet inte hur det går, men vet inte vad en ciao är för nåt
Om du ska svetsa Compactramen
ska du absolut inte använda migsvetsen,
det blir för hårda svetsar så det spricker vidare.
Då ska du använda TIG svets,
och nåt som jag fått tips om är att man ska borra små hål i början och slutet av sprickan, för att inte sprickan ska gå vidare.
detta är inget jag själv har testat <!-- </EdIndex> --></div>
Om du ska svetsa Compactramen
ska du absolut inte använda migsvetsen,
det blir för hårda svetsar så det spricker vidare.
Då ska du använda TIG svets,
och nåt som jag fått tips om är att man ska borra små hål i början och slutet av sprickan, för att inte sprickan ska gå vidare.
detta är inget jag själv har testat <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mig går alldeles utmärkt , komihåg att alltid sätta jord klämman nära svetsningen med god ren jordning
då är det alldrig några problem
tig eller mig spelar ingen roll det är grundmaterialet i ramen som är
bekymret i sådana fall, typ cromobylden rör och då är det rot gasen som är viktig
Lycka Till
MVH / Kim <!-- </EdIndex> --></div>
då är det alldrig några problem
tig eller mig spelar ingen roll det är grundmaterialet i ramen som är
bekymret i sådana fall, typ cromobylden rör och då är det rot gasen som är viktig
Lycka Till
MVH / Kim <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Anledningen till att man kopplar ur batteriet på bilar när man använder elsvets/halvautomat är att dioderna i generatorn flyger och far. På en Ciao finns väl inget batteri? Inte heller någon generator med Zenerdioder så det är nog ganska riskfritt att svetsa där. Att svetsa en Compaktram med Mag-svets kan knappast heller vara nåt problem eftersom de är svetsade med halvautomat redan vid fabrik. Att ramen får sprickor kan hellre skyllas på "skit bakom handtaget" än att de är mag-svetsade.(MAG=metal active gas, MIG= Metal inert gas(används bara på aluminium såvitt jag vet)). Originalsvetsarna på en Compakt är så dåligt utförda att man skäms som svetsare, på min 1252:a finns det fyra "sprickpunkter" bara i svetsen mellan motorfäste och ram. Sant är att man med TIG-svets kan minimera sådana saker samt att de ger en mer elastisk svetsfog men för gemene man räcker MAG:en gott, kom bara ihåg att lägga en sträcksöm istället för att svetsa korta stycken.
MVH
Rikard <!-- </EdIndex> --></div>
Anledningen till att man kopplar ur batteriet på bilar när man använder elsvets/halvautomat är att dioderna i generatorn flyger och far. På en Ciao finns väl inget batteri? Inte heller någon generator med Zenerdioder så det är nog ganska riskfritt att svetsa där. Att svetsa en Compaktram med Mag-svets kan knappast heller vara nåt problem eftersom de är svetsade med halvautomat redan vid fabrik. Att ramen får sprickor kan hellre skyllas på "skit bakom handtaget" än att de är mag-svetsade.(MAG=metal active gas, MIG= Metal inert gas(används bara på aluminium såvitt jag vet)). Originalsvetsarna på en Compakt är så dåligt utförda att man skäms som svetsare, på min 1252:a finns det fyra "sprickpunkter" bara i svetsen mellan motorfäste och ram. Sant är att man med TIG-svets kan minimera sådana saker samt att de ger en mer elastisk svetsfog men för gemene man räcker MAG:en gott, kom bara ihåg att lägga en sträcksöm istället för att svetsa korta stycken.
MVH
Rikard <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tips* lägg ner någon extra krona på skicket, och välj självklart en 3-pet
Jag köpte mig den första compakten straxt efter grabben fått en Rieju , nu när han ska sälja den har jag 6 st + en champ
sök både på Compakt och Compact "blocket <!-- </EdIndex> --></div>
Finns gott om compakter på blocketBerga100 skrev:Tack för råden, jag kände på mig att att det fanns gott om kompetens här.
Dessutom ett bra tips om att kolla svetsfogarna på salu-compacter.
tips* lägg ner någon extra krona på skicket, och välj självklart en 3-pet
Jag köpte mig den första compakten straxt efter grabben fått en Rieju , nu när han ska sälja den har jag 6 st + en champ

sök både på Compakt och Compact "blocket <!-- </EdIndex> --></div>
nybliven ägare!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kom hem idag med en silvermetallic 1252 i bruksskick.köpte moppen från en blocket-annons. Komplett och körbar. Nu börjar jakten på delar, allt på moppen fungerar men skulle kunna lyftas avseende skicket. .
Sonen som garvat år gamla 30-moppar med "trekantiga sadlar" blev förvånad och utbrast "den var ju cool". Det hade jag inte väntat mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Sonen som garvat år gamla 30-moppar med "trekantiga sadlar" blev förvånad och utbrast "den var ju cool". Det hade jag inte väntat mig. <!-- </EdIndex> --></div>